kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
شاهزاده افشاگر سعودی:

عربستان و امارات هیچ اختلافی با هم بر سر تقسیم یمن ندارند

شاهزاده افشاگر سعودی با اشاره به تحولات و ناآرامی این روزهای عدن تاکید کرد، عربستان و امارات هیچ اختلافی بر سر تقسیم یمن ندارند.




درگیری‌ها در یمن این بار در جنوب این کشور شدت گرفته است. «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند هفته گذشته در اعتراض به «فساد» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان ضرب‌الاجلی یک هفته‌ای برای  استعفای دولت به ریاست «احمد بن دغر» (نخست‌وزیر دولت مستعفی) پس از متهم کردن او به «فساد» صادر شد. شورای انتقالی جنوب یمن به منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن تا یکشنبه(8 بهمن) برای انحلال کابینه به ریاست «احمد عبید بن دغر» مهلت داده بود. دیروز همزمان با پایان یافتن این مهلت درگیری‌هایی بین دو طرف روی داد و تعدادی کشته و زخمی شدند.  احمد بن دغر نخست‏وزیر دولت مستعفی یمن که در ریاض پایتخت عربستان مقیم است، در سخنانی که ناشی از اوج اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن است، از کودتا در عدن خبر داد. به گزارش المیادین، بن دغر خواستار توقف درگیری در شهر عدن و بازگشت همه نیروها به پادگان‌ها شد و گفت: «آنچه در عدن رخ می‌دهد، کودتا علیه «دولت قانونی» است.»
در این ارتباط مجتهد شاهزاده افشاگر سعودی درباره درگیری‌های مسلحانه روز یکشنبه بین نیروهای تحت حمایت امارات و نیروهای منصور هادی نوشت: «بر عکس اینکه گفته می‌شود امارات و عربستان در عدن جنگ نیابتی دارند، این دو هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند.» وی تاکید کرد: «محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با یک نقشه واضح از ابتدا قصد جدایی مجدد یمن جنوبی را داشت و یک گروه مسلح از جدایی‌طلبان تشکیل داد و آنها را آموزش داد و تسلیح کرد و محمد بن سلمان از همه این اتفاقات با خبر بود.»
براساس اظهارات مجتهد، شاهزاده محمد بن سلمان در ابتدای جنگ، و هنگامی که تصور می‌کرد حوثی‌ها پس از دو هفته نابود می‌شوند، خواستار یمن متحد بود اما وقتی شکست سنگینی خورد دیگر حساسیتی نسبت به جدایی جنوب یمن نشان نداد حتی محمد بن زاید توانست او را راضی کند که به سرکوب حوثی‌ها در شمال یمن مشغول باشد و جنوب یمن را به امارات بسپارد.
مجتهد در ادامه تاکید کرد که  تقسیم یمن با سه مانع مهم روبه‌رو است: اول اینکه نیروهای منصور هادی به شدت به وحدت یمن متمسک هستند و به هیچ روی حاضر به پذیرفتن دستورات سعودی برای عقب‌نشینی از مواضع خود به نفع جدایی‌طلبان نیستند. ضمن آنکه نیروهای حکومت هادی از گروه‌های مسلحی که امارات آموزش داده بسیار قوی‌تر هستند. مانع دوم این است که اگر جدایی‌طلبان عدن را تحت سیطره گیرند، دیگر جایی برای حکومت هادی باقی نخواهد ماند که مقرها و مؤسسات صوری خود را در آنجا مستقر کند. لازم به ذکر است که منصور هادی شخصا هیچ مانعی در برابر تصمیمات سعودی و اماراتی نیست زیرا بسیار مطیع و فرمانبردار اوامر سعودی و امارات است، تنها مشکل، حفظ صوری «حکومت قانونی هادی» است.  مانع سوم این است که توجیه اصلی شروع جنگ علیه یمن، خنثی کردن «کودتای حوثی‌ها» علیه «حکومت قانونی یمن» عنوان شد پس اینک سعودی چگونه می‌تواند اجازه دهد کودتای جدایی‌طلبان علیه حکومت هادی ادامه یابد؟! مجتهد در پایان تاکید کرد خلاصه ماجرا این است که عربستان و امارات هیچ اختلافی برای تقسیم یمن ندارند اما بن سلمان در برابر یک بن‌بست فاجعه‌بار قرار گرفته است.