kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور سال آینده پایان می‌یابد

مجری طرح مطالعات شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور گفت: بزرگ‌ترین طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرق کشور توسط بخش خصوصی و با هزینه 150 هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود.

علی عبداللهی باغ سیاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور برای جبران کمبود آب در استانهای خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است.
وی بیان کرد: خشکسالی‌های متوالی، کاهش بارندگی، وضعیت بحرانی دشت‌های استان، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و لزوم ترمیم آبخوان‌های بحرانی و افزایش جمعیت، اکنون انتقال بین حوزه‌ای آب خراسان رضوی و شرق کشور را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است.
وی گفت: کسری مخازن آب کشور در مجموع 10/5 میلیارد متر مکعب است که 1/7 میلیارد متر مکعب آن مربوط به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.
عبداللهی خاطرنشان کرد: اجرای مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور که اکنون از پیشرفت 70 درصدی برخوردار است به شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی واگذار شده که در ابتدای سال آینده این مطالعات پایان می‌یابد.
وی هزینه اجرای مطالعات طرح مزبور را 35 میلیارد ریال عنوان کرد که عملیات اجرای این طرح پس از پایان طرح مطالعاتی در سال آینده آغاز خواهد شد.
عبداللهی در ادامه گفت: طبق مطالعات انجام شده طول خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور که مبدا آن دریای عمان و مقصد نهایی آن خراسان رضوی است، حدود یک هزار و 600 کیلومتر پیش‌بینی شده که این آب تنها برای آشامیدن و صنعت به مصرف خواهد رسید.
مجری طرح مطالعات شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور افزود: برای سال 1420 نیاز آبی بخش شرب و صنعت در سه استان مذکور یک میلیارد و 750 میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است که حجم آب تولیدی این استانها در شرایط موجود تنها 900 میلیون متر مکعب است.
وی بیان کرد: طبق تمهیدات صورت گرفته این طرح در سه مرحله انجام می‌شود که اجرای کل طرح با تامین اعتبارات مربوطه حدود هفت سال به طول می‌انجامد و شیرین‌سازی آب در مبدا صورت می‌گیرد.
وی افزود: این طرح با همکاری نهادهای آستان قدس رضوی، قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت سنگان خواف، شرکت‌های پتروشیمی در شهرهای قاین، بیرجند و چابهار، فراسان شیراز و شرکت مپحا (شرکت‌های پتروشیمی در سیستان و بلوچستان و کارخانه فولاد در خراسان رضوی) انجام می‌شود.