kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
چند روز پس از اهانت بی‌شرمانه به مردم آفریقا

ترامپ: برای مردم آفریقا احترام عمیقی قائلم!

رئیس ‌جمهور آمریکا مدتی پس از آنکه در اظهاراتی توهین‌آمیز، برخی از کشورهای آفریقایی را «چاه مستراح» نامید با انتقادات گسترده‌ای در سطح داخلی و جهانی مواجه شد. این انتقادات کار را به جایی رسانده که ترامپ را واداشته در نامه‌ای اعلام کند، آنها ‌اشتباه متوجه شده‌اند چرا که وی برای آفریقایی‌ها «عمیقا احترام» قائل است!

ترامپ پنجشنبه (21 دی ماه) در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دموکرات کنگره با ‌اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفته بود: «چرا این مردم از کشورهایی که چاه مستراح هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟ آمریکا باید در پی اعطای اقامت به شهروندان کشورهایی مانند نروژ باشد.» همین توهین بی‌شرمانه کافی بود تا موج گسترده‌ای از اعتراضات در داخل و خارج آمریکا و به خصوص در آفریقا علیه ترامپ شکل بگیرد و سفرای 54 کشور آفریقایی در سازمان ملل با صدور بیانیه شدید‌اللحنی خواستار عذرخواهی ترامپ شوند. برخی سیاستمداران آمریکایی نیز با شنیدن این اظهارات ضمن اعلام اینکه خجالت می‌کشند در دولتی خدمت کنند که ترامپ رئیس‌جمهور آن است، استعفا کردند. مثلا سفیر آمریکا در پاناما گفت با وجود چنین رئیس‌جمهوری دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست و از این سمت استعفا می‌دهد.ترامپ ابتدا برای جمع کردن افتضاح خود چنین اظهاراتی را از اساس منکر شد! سفارت آمریکا در آفریقای جنوبی نیز مدعی شد آمریکا «عمیقا به مردم آفریقا احترام می‌‌گذارد.» سفارت آمریکا در پیامی توئیتری برای آرام کردن فضای سیاسی نوشت: «هیچ تغییری در تعهد ما به شرکا و دوستانمان در سراسر این قاره به وجود نیامده است.» دفتر امور آفریقا در وزارت خارجه آمریکا هم در تلاش برای آرام کردن جو در توئیتی نوشت: «ایالات متحده آمریکا به شدت، با‌ اشتیاق و با جدیت در آفریقا مشارکت خواهد داشت و به امر ارتقای این روابط حیاتی و اعتمادسازی با شرکای آفریقایی ما می‌پردازد.»
 اما هیچ‌کدام از این اظهارات تاکنون نتوانسته از خشم کشورهای آفریقایی فرو بکاهد، طوری که دونالد ترامپ، سرانجام مجبور شد دست به قلم برده و با نوشتن نامه و اعزام تیلرسون به آفریقا، این افتضاح را جمع کند.
 ترامپ در این نامه اعلام کرده که «وی احترام عمیقی برای مردم آفریقا قائل است و روابط مستحکم و احترام‌آمیزی با کشورهای آفریقایی دارد.» همچنین ترامپ در این نامه آرزوی برگزاری یک اجلاس موفقیت‌آمیز برای کشورهای آفریقایی کرده و متعهد شده که دولتش برای تضمین تجارت متقابل منصفانه و آزاد با کشورهای آفریقایی تلاش کند.
ارسال نامه ترامپ برای کشورهای آفریقایی در آستانه برگزاری نشست اتحادیه آفریقا تنها تلاش ترامپ برای پاک کردن این افتضاح به بار آمده نیست. تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز بر اساس گزارش‌ها قصد دارد برای پاکسازی این خرابکاری به آفریقا سفر کند. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌پست» در این خصوص گزارش داده، سفر تیلرسون به آفریقا احتمالاً شامل توقف‌هایی در چهار الی شش کشور آفریقایی خواهد بود.