kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

اردوغان نقشه خود برای سوریه را برملا کرد فتح/ ادلب بعد از عفرین!

رئیس‌جمهور ترکیه در آغاز هفته دوم عملیات موسوم به «شاخه زیتون» در خاک سوریه، اعلام کرد که ارتش این کشور پس از تسلط بر «عفرین»، به سمت شهر «ادلب» پیشروی خواهد کرد!

درحالی‌که عملیات «شاخه زیتون» در آغاز دومین هفته شروع آن، تقریبا زمینگیر شده و ارتش ترکیه مناطق مسکونی شهر «عفرین» را هدف قرار می‌دهد، «رجب طیب‌اردوغان» از برنامه‌های گسترده‌اش در شمال سوریه حرف زد؛ وی که پیش از این از آمریکا خواسته بود نیروهایش را از شهر «منبج» خارج کند چون ارتش ترکیه قصد دارد این شهر را تحت کنترل درآورد، دیروز طی سخنانی در شهر «قوجا» اظهار داشت: «انشاءالله به ادلب خواهیم رسید.» وی مدعی شد: همه مردم ترکیه همانطورکه علیه کودتای سال 2015 (25 تیر سال 1394) متحد شدند، از عملیات نظامی (ارتش ترکیه) در سوریه نیز حمایت می‌کنند.
ادلب آخرین شهری است که در سوریه تحت کنترل تروریست‌های تکفیری مثل «جبهه النصره» قرار دارد. تسلط آنکارا بر این شهر، ارتش ترکیه و تروریست‌های «ارتش آزاد» را مقابل ارتش سوریه و مقاومت قرار خواهد داد.
اردوغان شنبه گذشته نیز در دفتر مرکزی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا گفته بود، ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه تا مرزهای عراق پیشروی خواهد کرد.
در ظاهر این پیشروی زمینه‌ساز درگیری میان نظامیان آمریکایی و ارتش ترکیه خواهد شد، ولی بعید نیست که آمریکا نیروهایش را از مسیر ارتش ترکیه خالی کند و کردها را مقابل این ارتش رها کند.
تا اینجا هم که حدود یک هفته از آغاز عملیات «شاخه زیتون» می‌گذرد، آمریکا اقدامی علیه ترکیه نکرده و حتی اعلام کرده که با منبج کاری ندارد. این موضع آمریکا به قدری برای کردهای شمال سوریه گران آمد که آنها در بسیاری از مناطق پرچم آمریکا را به زیر کشیدند. در حال حاضر کردهای سوریه احساس می‌کنند که ازجانب آمریکا رو دست خورده‌اند و به همین خاطر به سمت دمشق متمایل شدند. براساس گزارشی که چند روز قبل مخابره شده، یک فرمانده کرد اعلام کرد که کردها در مقابل شرط‌هایی، پیشروی ارتش سوریه به عفرین را می‌پذیرند.
عفرین
خبرگزاری فارس به نقل از «سانا» گزارش داده، نیروهای ارتش ترکیه طی هشت روز گذشته در منطقه عفرین، حدود 86 غیرنظامی را کشته و 198 نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. ده‌ها نفر از زخمی‌ها، زن و کودک هستند. طبق این گزارش نظامیان ارتش ترکیه هفت غیرنظامی از یک خانواده را شنبه گذشته در منطقه «المعیطلی» عفرین کشتند. البته آمارهایی که منابع کردی از کشته‌ها و زخمی‌های عفرین می‌دهند، بیشتر است. یک سیاستمدار کرد سوری به نام «الهام احمد» نیز به رویترز گفت، ارتش ترکیه از بمب «ناپالم» علیه غیرنظامیان در شمال سوریه استفاده کرد.
خبرگزاری فارس همچنین اعلام کرد، گلوله‌باران شدید عفرین طی دیروز نیز ادامه داشت و دو غیرنظامی دیگر این شهر نیز به دست نظامیان ترکیه کشته شدند.
دیروز ازسوی ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز بیانیه‌ای در ارتباط با وضعیت نبرد عفرین صادر شد. این ستاد در بیانیه فوق مدعی شد، در روز هشتم عملیات شاخه زیتون، 53 شبه‌نظامی کرد کشته شدند و بدین ترتیب، شمار شبه‌نظامیان کشته شده به 447 تن رسیده است.
طبق این بیانیه همچنین، جنگنده‌های ترکیه 22 بار مواضع «یگان‌های مدافع خلق» (کردها) را بمباران کردند و طی آن، 42 سنگر و پایگاه و انبار مهمات شبه‌نظامیان کرد، منهدم شد. شمار تلفات ارتش ترکیه نیز پنج تن و زخمی‌ها 50 نفر اعلام شده بود.
سایر رویدادها
* آنکارا اعلام کرد، آمریکا همانطور که وعده داده، باید مسلح کردن کردها را متوقف کند.
* جنگنده‌های ارتش سوریه با بمباران منطقه‌ای در جنوب شرق ادلب، پنج فرمانده جبهه النصره، ازجمله «ابومصعب السوری» را به هلاکت رساندند.
* کردهای ساکن آلمان در شهر «کلن» علیه اقدام نظامی ترکیه در عفرین، تظاهرات کردند.
* خانم «مرال اکشنر» رئیس حزب «خوب» در ترکیه، از اردوغان خواست با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه مذاکره‌ کند. وی گفت، اردوغان در همان حال که به بشار اسد حمله می‌کند، در پشت پرده با او گفت‌وگو می‌کند.