kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
در سواحل غربی یمن رخ داد

انهدام 20 خودروی نظامی در پاتک سنگین انصارالله به نیروهای ائتلاف سعودی

منابع میدانی یمن از انهدام ۲۰ خودروی نظامی ائتلاف سعودی و کشته شدن ده‎ها شبه‌نظامی وابسته به ائتلاف در حملات نیروهای ارتش یمن در ساحل غربی این کشور خبر دادند.

به گزارش فارس، در درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش یمن و انصارالله با عناصر مسلح طرفدار ائتلاف سعودی در منطقه «وادی عرفان» و اطراف ایستگاه گاز در حومه شهر الخوخه مزدوران سعودی شکست سختی متحمل شدند. منابع میدانی در استان الحدیده می‌گویند ده‌ها نفر از شبه‌‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی که قصد نفوذ به سمت منطقه «قطابه» و خط ارتباطی الخوخه و شهرستان حیس در ساحل غربی یمن را داشتند، کشته شدند. به گفته منابع یمنی، در این درگیری‎ها 17 خودروی نظامی و زرهی منهدم و دچار حریق شدند و سه خودروی دیگر شبه ‌نظامیان نیز در عملیات مقاومت نیروهای یمنی در برابر نفوذ شبه‌نظامیان به سمت مسیر ارتباطی شهر الخوخه و شهرستان «حیس» استان الحدیده واقع در غرب یمن هدف قرار گرفته‏‌اند.
از سوی دیگر «عبدالقدس الشهاری» معاون مدیر ارتباطات رسانه‌ای جنبش انصارالله یمن هم اعلام کرده که حل بحران این کشور در دستان کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن است چرا که کلیه سازوکارهای موجود برای مذاکره را از بین برده‌اند. وی در ادامه به نقش «ولد الشیخ احمد» فرستاده سابق سازمان ملل به یمن انتقاد کرد و گفت: «وی بیشتر شبیه فرستاده و نماینده کشورهای ائتلاف سعودی بود نه یک فرد بی‌طرف و خود را به گونه‌ای نشان داد که گویی وی خود ائتلاف است.» الشهاری که با خبرنگار «اسپوتنیک» صحبت می‌کرد اظهار داشت، با انتخاب نماینده‌ای جدید از سوی سازمان ملل در یمن و نشانه‌های آغاز مرحله‌ای جدید از مذاکرات در عمان، به تغییرات خوش‌بین است. وی در ادامه از وجود یک موشک جدید خبر داد و گفت که این موشک احتمالا در مرحله آتی، روند نظامی جنگ را تغییر خواهد داد. الشهاری گفت: «انصارالله کبوتر صلح است و برای ایجاد راهکار برای بحران یمن، امتیازهای زیادی داده است اما کشورهای بزرگ در منطقه و جهان که بر سر این بحران با یکدیگر اختلاف دارند، تلاش می‌کنند تا راهکارهایی توافقی بگونه‌ای که منافعشان تحت تاثیر قرار نگیرد، ارائه کنند.»
کودتا در عدن
خبر دیگر اینکه، «احمد بن دغر» نخست‏وزیر دولت مستعفی یمن که در ریاض پایتخت عربستان مقیم است، در سخنانی که ناشی از اوج اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن است، از کودتا در عدن خبر داد. به گزارش المیادین، «بن دغر» خواستار توقف درگیری در شهر عدن و بازگشت همه نیروها به پادگان‌ها شد و گفت: «آنچه در عدن رخ می‌دهد، کودتا علیه دولت قانونی است.» نیروهای مورد حمایت امارات در جنوب یمن اخیرا خواستار استعفای دولت عبدربه منصورهادی شده‌اند.