kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
نقوی حسینی:

نگرانی‌های الحاق به «پالرمو» باقی است عدم کفایت شروط 5گانه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تشریح دلایل مخالفان الحاق به کنوانسیون پالرمو، گفت: نگرانی‌های موجود درباره تبعات الحاق به این کنوانسیون هنوز باقی است.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با‌اشاره به تصویب لایحه دولت برای الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در مجلس، اظهار داشت: هنگامی که برجام شکل گرفت، جان‌کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا در یکی از دانشگاه‌های این کشور و در پرسش و پاسخ با نخبگان، پاسخ جالبی به آنها داد، او گفت که خیالتان راحت باشد؛ ما با برجام همه رفتارهای جمهوری اسلامی را تحت کنترل می‌آوریم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سؤال این بود که برجام که چنین ظرفیتی ندارد، پس منظور جان‌کری چیست که با برجام همه رفتارهای جمهوری اسلامی تحت کنترل گرفته می‌شود!؟
مکمل‌های برجام: سند ۲۰۳۰، FATF و پالرمو
نقوی حسینی اظهارداشت: همان موقع به این مسئله‌اشاره شد که پس از برجام، اسناد دیگری نیز در دوران پسابرجام به ایران عرضه خواهد شد؛ حالا یا ایران باید در این چارچوب قرار بگیرد و یا قرار نخواهد گرفت. اگر در این چارچوب‌ها قرار نگیرد، برجام گشایشی برای او ایجاد نخواهد کرد. به همین دلیل بوده است که در دوران پس از برجام، شاهد ارائه اسنادی مانند سند آموزش ۲۰۳۰، الحاق به FATF و پالرمو بوده‌ایم که برخی از آنها با عنوان برجام‌های ۲، ۳ و ۴ نام برده‌اند که اتفاقا مقام معظم رهبری قاطعانه مقابل چنین ایده‌ها و زمزمه‌هایی ایستادند.
کشتن درجهت منافع آمریکا را تروریسم نمی‌دانند!
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که در میان محورها و بندهایی که مورد پذیرش همه کشورهاست، بندهایی قرار می‌دهند که بعدا برای نظامی مانند ما مشکل‌ساز می‌شود؛ به عنوان مثال تعریف آنها از پولشویی و تروریسم با ما فرق می‌کند و همین مسئله باعث مشکل می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه افزود: آمریکایی‌ها و برخی نظام‌های اروپایی هر شخص یا گروهی را که آدم می‌کشد، اگر آدم کشتن آنها در جهت منافع آمریکا باشد، گروه تروریستی توصیف نمی‌کنند ولی اگر حرکت یک گروه مبارز و آزادیخواه به ضرر آمریکایی‌ها باشد، آنها را تروریست توصیف می‌کنند.
یک راه‌حل برای رفع نگرانیها
وی تصریح کرد: آنها با FATF و پالرمو به دنبال آن هستند تا تمام عملیات‌های مالی، بانکی و اقتصادی ما را تحت کنترل خودشان بگیرند و این یک واقعیت است.
نقوی حسینی با ‌اشاره به تصویب لایحه الحاق به پالرمو در صحن مجلس با وجود مخالفت‌های برخی نمایندگان و نیز تعریف برخی شروط به عنوان حق شرط تاکید کرد: نگرانی‌های موجود درباره تبعات الحاق به این کنوانسیون هنوز باقی است.
وی اظهار داشت: تنها راه‌حل رفع نگرانی‌ها این است که مجلس شروطی را که جمهوری اسلامی به عنوان «حق تحفظ» (حق شرط) مدنظر دارد، در یک قانون جداگانه تصویب کند تا در موقع لزوم از این قانون استفاده شود؛ چرا که شروط پنج‌گانه‌ای که در مصوبه مجلس برای الحاق به پالرمو آمده، همه نگرانی‌ها را برطرف نمی‌کند.