kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
میدل ایست‌آی:

شرایط عربستان برای یک انقلاب اسلامی آماده است

پایگاه خبری «میدل ایست آی» با اشاره به شخصیت «محمد بن سلمان» و اعلام اینکه، این فرد تعادل در خاندان آل‌سعود را به هم زده، نتیجه گرفته که این ولیعهد خام و جوان، سرنوشتی شبیه به سرنوشت شاه معدوم ایران را خواهد داشت.
سرویس خارجی-

مدتی است رسانه‌های مختلف در سرتا سر جهان، اقدامات و سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهند و جالب است که در اکثر موارد نیز با کنار هم قرار دادن برخی واقعیت‌ها، به نتیجه مشترکی می‌رسند؛ سرنگونی یا تضعیف آل‌سعود، نتیجه‌ای است که تقریبا همه این رسانه‌ها در بررسی‌های خود به آن می‌رسند. در همین رابطه پایگاه خبری انگلیسی زبان «میدل ایست آی» که وابسته به قطر است به یکی از این تحلیل‌ها پرداخته و با ‌اشاره به اینکه شاهزاده «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان به تعادل قدرت در داخل خاندان حاکم در این کشور پایان داده تاکید کرده که وی می‌خواهد تنها منبع قدرت ونفوذ در داخل کشور باشد. به گزارش خبرگزاری شفقنا، این پایگاه خبری در واکنش به پخش فیلم مستندی تحت عنوان «آل‌سعود؛ خاندانی در وضعیت جنگی» در شبکه تلویزیونی «بی بی‌سی» ضمن تاکید بر اینکه «ولیعهد سعودی برای مدتی طولانی در قدرت باقی نمی‌ماند چرا که با یک کودتای طراحی شده از داخل کاخ پادشاهی سرنگون خواهد شد» پایان وی را به پایان «محمدرضا پهلوی»، شاه مخلوع ایران تشبیه کرده است. این اظهار نظر در مورد خطر قیام علیه محمد بن سلمان تنها منحصر به این رسانه نیست و گزارش‌های مختلفی در این مورد منتشر شده است.
اخیرا مرکز پژوهش‌های امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو نیز، نتایج پژوهشی را منتشر کرد که در آن «سرنگونی نظام حاکم بر عربستان» را پس از ناکامی ولیعهد سعودی در چند رویارویی پیش‌بینی کرده است. در این پژوهش آمده است: «محمد بن‌سلمان در رویارویی با ایران در منطقه موفق نبود و همچنین ناکامی شدیدی در جنگ علیه یمن متحمل شد، به‌گونه‌ای که نیرو‌های یمنی اکنون عمق عربستان را تهدید می‌کنند.» بن‌سلمان همچنین در هجمه‌اش علیه قطر نیز ناکام بود و مهم‌تر از همه آنها، ناکامی ولیعهد سعودی در دیدگاه اقتصادی و اجتماعی عربستان است که این ناکامی به نوبه خود منجر به انتقام‌گیری شاهزادگان و در پس آنها مردم خواهد شد.
پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» هم اخیرا «برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد عربستان برای ایجاد اصلاحات» در این کشور را عاملی دانسته بود که به سرنگونی او ختم خواهد شد. «بروس ریدل» تحلیلگر ارشد اندیشکده «بروکینگز» نیز که سابقه‌ای طولانی در بررسی تحولات عربستان دارد، با ‌اشاره به بازداشت‌ها و برکناری‌های صورت‌گرفته در این کشور، بیان داشته که این کشور«بی‌ثبات‌ترین» وضعیت نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند. پايگاه اينترنتي «گلوبال ريسرچ» نیز در این حوزه تحلیل‌هایی منتشر کرده که در یکی از آنها آورده: «عربستان در حال تجربه نشانه‌هاي فزاينده بي‌ثباتي است، عربستان برخي مشکلاتي را تجربه کرده است که به بي‌ثباتي داخلي منجر مي‌شود.» شبکه خبری اسپوتنيک روسیه نیز در گزارشي نوشته «بازداشت شبانه چهار وزير و ده شاهزاده عالي‌مقام و ده‌ها شخصيت سياسي و اقتصادي و رسانه‌اي در عربستان نشان مي دهد که اين کشور با يک انقلاب دروني مواجه است که مي‌تواند منجر به فروپاشي آن شود.»
بن طلال آزاد شد
خبر دیگر این‌که، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به «ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل‌سعود» گزارش داده که او از هتل «ریتز کارلتون» آزاد شده است. «ریتز کارلتون»، هتلی مشهور در ریاض پایتخت عربستان است که ده‌ها شاهزاده و تاجر و مسئول سابق عربستان بدون محاکمه، به اتهام فساد در آنجا در بازداشت به سر می‌برند. رویترز به نقل از منابعی در خانواده ولید بن طلال این خبر را اعلام کرده است. بن طلال را ثروتمندترین مرد عرب می‌نامند. همچنین گفته می‌شود که ترکی بن ناصر بن عبدالعزیز آل‌سعود رئیس‌سابق سازمان اداره هواشناسی و محیط زیست نیز آزاد شده است. بامداد شنبه، منابع نزدیک به ولید گزارش داده بودند که او با مقامات عربستان به توافق رسیده و به زودی آزاد خواهد شد. پیشتر، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا در این خصوص نوشته بود که ولید بن طلال با پرداخت شش میلیارد دلار به مقام‌های سعودی موافقت کرده است. دادستان عربستان پیش از این پیش‌بینی کرده بود، دولت عربستان با دستگیری این افراد و معامله با آنها چیزی بالغ بر 100 میلیارد دلار به جیب خواهد زد!