kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷

آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی عراق با مشارکت 27 ائتلاف

همزمان با آغاز رقابت میان 27 ائتلاف و احزاب مستقل برای کسب کرسی‌های پارلمان عراق، حمایت‌های مشکوک مالی برخی منابع ناشناس از احزاب این کشور باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در این کشور شده است.


سرانجام پس از کشمکش‌های طولانی بر سر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و تثبیت شدن این زمان در موعد مقرر قبلی (22 اردیبهشت) با حکم دادگاه فدرال این کشور، رقابت میان ائتلاف‌ها، احزاب و چهره‌های مستقل برای کسب کرسی‌های پارلمان رسما آغاز شد.
به گزارش فارس، کمیساریای عالی انتخابات در عراق برای 27 ائتلاف سیاسی و تعدادی احزاب و افراد مستقل برای مشارکت و معرفی نامزد در انتخابات پارلمانی، مجوز صادر کرده است.
این درحالی است که تا روز برگزاری انتخابات چهار ماه باقی مانده است.
اما، همزمان با آغاز رقابت‌ها، پایگاه خبری «العربی الجدید»،‌ از «حمایت مالی منابع ناشناس» از برخی احزاب و نامزدها خبر داد؛ طبق گزارش این پایگاه خبری، برخی از احزاب و نامزدها به توزیع بسته‌ها و سبدهای غذایی، هدایا، وجوه نقد، لباس و موتورهای برق کوچک که 250 دلار قیمت آنها است، می‌پردازند.
العربی الجدید در ادامه از مقامات مسئول خواست منابع مالی احزاب و چهره‌هایی که این چنین دست و دلبازی می‌کنند، را مشخص کند.
اما، با وجود قانون ویژه‌ای درباره عملکرد احزاب در عراق، هنوز بند مربوط به منابع تامین مالی احزاب و شیوه‌های دستیابی این احزاب به پول  برای فعالیت‌های خود،‌ غیرفعال بوده و منابع مالی هیچ یک از احزاب، تا به این لحظه علنی نشده است.
کارمندان سابق کمیساریای عالی انتخابات، که ناظر بر روند انتخابات سال 2014 عراق بوده‌اند، از ارقام هنگفتی درباره هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی سخن می‌گویند که از 50 هزاردلار آغاز می‌شود و به دو میلیون دلار برای شخصیت‌های برجسته‌ای که پیش از انتخابات نیز دارای مناصب مهم دولتی بودند، می‌رسد. بخش عمده‌ای از این پول‌ها نیز اغلب در قالب کمک‌های بشردوستانه در مناطق کور انتخاباتی، فقیر و محروم (به ویژه در جنوب و مرکز عراق) و به طور مشخص در برخی محله‌های بغداد، هزینه می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است که میان فقرا بیشتر، پتو و بسته‌های غذایی و بخاری نفتی توزیع می‌شود و برای شخصیت‌های دینی در مساجد و حسینیه‌ها و رهبران قبایل و عشایر نیز هدایای دیگری در نظر گرفته می‌شود. ارزش مالی این هدایا هم با یکدیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است به یک نفر یک مسلسل و به نفر دیگر ساعت طلا داده شود، به برخی نیز اعطای پست پس از راهیابی نامزد موردنظر به پارلمان، وعده داده می‌شود.
کمک مالی عربستان
ماه پیش،‌ برخی منابع نزدیک به یکی از ائتلاف‌های بزرگ در بغداد به العربی الجدید گفتند که یکی از رهبران سیاسی سنی معروف، یک میلیون دلار از عربستان دریافت کرده است! منابع آگاه می‌گویند که این فرد، نیمی از وجه تقدیمی عربستان را برای خرید منزلی در اسلامبول هزینه و نیم دیگر را هم میان آوارگان موصل، الانبار و صلاح‌الدین که در اردوگاه به سر می‌برند، هزینه‌ کرده است.ریاض که با اعزام صدها تروریست به عراق طی چهار سال اخیر به عراق، نتوانسته است نظم سیاسی دلخواه خودش را بر عراق تحمیل کند، اکنون تلاش می‌کند از طریق نفوذ در روند سیاسی عراق، به  هدف در این کشور برسد.
حمله آمریکا به مردم
دیروز از استان الانبار عراق هم خبر رسید، که بالگردهای آمریکایی به منطقه «البغدادی» این استان حمله کردند. به گزارش فارس، در این حمله چند خودروی نظامی و غیرنظامی که حامل «شرحیل العبیدی» مدیر ناحیه البغدادی، سرهنگ «سلام العبیدی» رئیس پلیس این ناحیه بودند و قصد داشتند به منزل شیخ «معدی العبیدی» شیخ عشیره «العبید» در 90 کیلومتری غرب «رمادی» بروند، هدف قرار گرفتند، این حمله هفت کشته و 11 زخمی برجای گذاشت که «شرحیل العبیدی» و «سلام العبیدی» هم جزو مجروحان این حادثه هستند.
سایر رویدادها
* مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان عراق گفت: کرکوک را پس خواهیم گرفت! وی با برگزاری همه پرسی غیرقانونی سوم مهر، باعث شد که کرکوک از اقلیم جدا شود.
* یک گور جمعی حاوی اجساد ده‌ها نیروی امنیتی و غیرنظامی در 45 کیلومتری غرب شهر «کرکوک» کشف شد. این افراد توسط داعش اعدام شده بودند. استاندار کرکوک شمار احتمالی قربانیان این گور جمعی را 75 نفر اعلام کرده است.
* «احمد حاجی رشید» عضو کمیته دارایی پارلمان عراق گفت، پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان عراق به زودی توسط دولت بغداد پرداخت می‌شود. این حقوق‌ها قبلا  توسط دولت اقلیم در اربیل پرداخت می‌شده است