kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

توصیه اتمی کیسینجر به ترامپ: از اقدام یکجانبه علیه کره‌شمالی بپرهیز!

وزیر خارجه اسبق آمریکا، به دولت این کشور توصیه کرده از اقدام یکجانبه در مورد کره شمالی خودداری کند.


«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا (سال‌های 1977-1973) طی سخنانی در جلسه استماع «کمیته امور دفاعی سنای آمریکا»، ضمن اعلام اینکه «مسئله کره شمالی جدی‌ترین چالش برای امنیت و ثبات بین‌المللی است» از دولت آمریکا خواسته هرگز به طور یکجانبه با این کشور اتمی وارد تقابل نشود. کیسینجر در ادامه خواستار ادامه فشارها به برنامه اتمی کره شمالی شده و درباره چرایی اتخاذ چنین سیاستی گفته «قبول وضعیت هسته‌ای کره شمالی منجر به کاهش امکانات آمریکا در بازدارندگی سایر کشورها برای استفاده از این نوع سلاح‌ها و نابودی رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای می‌شود. در این صورت کره جنوبی و ژاپن هم به فکر ساخت سلاح‌های هسته‌ای برای خود خواهند افتاد.»
کیسینجر یادآور شده در چنین شرایطی، «وظیفه اساسی جامعه بین‌الملل باید غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره باشد.» وی در عین حال دولت آمریکا را از هر نوع اقدام یکجانبه در برخورد با کره شمالی برحذر داشته و گفته: «وسوسه حل و فصل این مشکل بسیار شدید است. ولی من توصیه می‌کنم که دولت آمریکا اصلا دست به چنین اقدام یکجانبه‌ای نزند که وسوسه شود در نزدیکی مرزهای روسیه و چین جنگی به راه اندازد، آن هم در شرایطی که بخش اعظم کشورهای جهان از ما در این زمینه حمایت نمی‌کنند.» به اعتقاد این دیپلمات باسابقه و بدنام، آمریکا باید هرطور شده، حمایت چین را در اعمال فشار بر کره شمالی به‌دست آورد تا از این طریق مقامات پیونگ‌یانگ را وادار به صرف‌نظر کردن از تسلیحات هسته‌ای خود کند. کیسینجر همچنین ابتکارعمل روسیه و چین در مورد توقف آزمایشات هسته‌ای، موشکی کره شمالی در ازای ممانعت آمریکا از انجام مانورهای نظامی مشترک در منطقه را باعث از بین رفتن اتحادهای نظامی آمریکا با کشورهای کره جنوبی و ژاپن دانسته و با این نظر هم مخالفت کرد.
تسنیم به نقل از خبرگزاری نووستی نوشته، کیسینجر در این جلسه اظهار داشت که «در حال حاضر مهم‌ترین عامل، مشارکت بین قدرت‌های برتر جهان، آمریکا، چین و روسیه است. تردیدی وجود ندارد که توانایی‌های نظامی و اقتصادی چین افزایش قابل توجهی یافته است. روسیه نیز توانسته قدرت نظامی خویش را تقویت کند و ما این مسئله را در حوادث مربوط به شبه جزیره کریمه، بحران شرق اوکراین و مناقشه نظامی در سوریه، عینا دیده‌ایم. این واقعیت یک سؤال بسیاری جدی را پیش روی ما قرار می‌دهد که ما باید چه روابط راهبردی با این دو کشور داشته باشیم؟»
پیشنهاد کم‌سابقه کره شمالی!
در اقدامی نادر، یک رسانه دولتی کره شمالی از همه کره‌ای‌ها خواست تا ارتباط، سفر و همکاری میان دو کره را تقویت و در راستای اتحاد دو کشور تلاش کنند. این رسانه دولتی کره شمالی در اقدامی نادر در پیامی خطاب به همه کره‌ای‌ها (در وطن و در خارج)، خواستار تلاش آنها برای اتحاد مجدد دو کره شد.
خبرگزاری رسمی دولت پیونگ‌یانگ در این اعلان ضمن درخواست از همه کره‌ای‌ها برای تقویت ارتباط، تاکید کرد که کره شمالی هر تلاشی مقابل اتحاد دو کشور را خرد خواهد کرد. این اعلان که پس از دیدار مقام‌های دولتی و حزبی دو کشور منتشر شده، همچنین تاکید می‌کند که کره‌ای‌ها باید از تنش‌های نظامی دوری کرده و فضایی صلح‌آمیز در شبه جزیره کره ایجاد کنند.
این خبرگزاری سال‌جاری را که هفتادمین سالگرد تاسیس کره شمالی است و همچنین کره جنوبی میزبان بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود، سالی معنادار برای دو کشور توصیف کرد. گفتنی است سرانجام ورزشکاران کره‌شمالی برای شرکت در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ وارد کره ‌جنوبی شدند. آنها قرار است در مراسم آغازین این رقابت‌ها با ورزشکاران همسایه جنوبی خود به صورت مشترک رژه بروند. ورود بانوان ورزشکاران کره‌شمالی به کره‌جنوبی به شدت مورد توجه عکاسان و خبرنگاران قرار گرفته است.