kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

روزنامه مصری: اتحادیه عرب به گدایی افتاده است

اتحادیه عرب که مدتی است از سوی دولت‌های حامی خود، مورد بی‌مهری قرار گرفته و به همین خاطر، به افلاس و بی‌پولی افتاده، تبدیل به سوژه برای یک روزنامه مصری شده است.

در حالی که طی چند دهه گذشته جریان‌های سیاسی عربی و اسلامی «بی‌خاصیت بودن» اتحادیه عرب را به رخ حامیان آن می‌کشیدند و از آنها می‌خواستند یا این نهاد را به یک اهرم قوی و قابل اتکا مقابل «اسرائیل» و دیگر دشمنان تبدیل کنند و یا آن را منحل کنند، این اتحادیه اکنون عملا دچار افلاس و بدبختی شده و بعید نیست که منحل شود.
روزنامه مصری «الاخبار» با انتشار کاریکاتوری درباره اتحادیه عرب، حال و روز این روزهای اتحادیه را به خوبی به تصویر کشیده است.
در این کاریکاتور «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، در هیئت یک متکدی به تصویر کشیده شده که در حال گدایی از رهگذران است!
این کاریکاتور در واقع، به عدم پرداخت حق عضویت برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب اشاره دارد. این بی‌توجهی باعث شده که تداوم فعالیت اتحادیه عرب، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.
عربستان یکی از حامیان اصلی اتحادیه عرب است؛ اما به نظر می‌رسد «محمد بن سلمان» ولیعهد رژیم سعودی امید زیادی به اتحادیه عرب برای اقدام در راستای منافع ریاض را ندارد و علاوه بر آن، بن سلمان این روزها تلاش می‌کند از هزینه‌های عربستان بکاهد و طبیعی است که تیرش به اتحادیه عرب هم بخورد!