kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
با رد قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت

آمریکا مانع از تحقیقات درباره حملات شیمیایی به سوریه شد

طرح روسیه در شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد یک سازوکار مستقل تحقیقاتی درباره حملات شیمیایی در سوریه، به خاطر مخالفت آمریکا، رد شد.

شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه برای بررسی مسئله حمله شیمیایی به «غوطه‌شرقی» پایتخت سوریه، تشکیل جلسه داده بود.
در این جلسه که به درخواست روسیه تشکیل شده بود، «واسیلی نینزیا» نماینده این کشور در سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرد که با مخالفت «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل مواجه و به همین خاطر، رد شد.
به گزارش فارس، در پیش‌نویس روسیه، ایجاد یک سازوکار جدید مستقل برای انجام تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه و در «غوطه شرقی» پیشنهاد شده بود. طی سال‌های گذشته، اروپا و آمریکا تلاش می‌کرده‌اند از سلاح‌های شیمیایی به عنوان ابزاری برای مداخله مستقیم در سوریه، بهره ببرند. روش آنها و دیگر حامیان تروریسم، این بود که ابتدا تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند و سپس، انگشت اتهام را به سمت دمشق و شخص «بشاراسد» بگیرند!
در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا مستقیما انگشت اتهام را به سمت روسیه و دولت سوریه گرفت و آنها را متهم به انجام حملات شیمیایی در سوریه کرد!«واسیلی نینزیا» نماینده روسیه نیز درواکنش به مخالفت آمریکا با انجام تحقیقات مستقل در سوریه گفت، «مخالفت سریع با طرح مسکو، نشان می‌دهد که آمریکا با انجام تحقیقات مستقل مخالف بوده و این کشور اصولا به دنبال کشف حقیقت نیست و با مخالفتش، ذات خود را نشان داده است.»
اوایل روز سه‌شنبه گذشته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، طی یک کنفرانس بین‌المللی در پاریس، دولت سوریه را به حمله شیمیایی در «غوطه‌شرقی» متهم کرده بود.این پیش‌داوری درباره استفاده دولت «بشاراسد» از سلاح‌های شیمیایی، از زبان «ژان ایولودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز بیان شد؛ وی گفت: «نمی‌توانیم بگذاریم اوضاع اینگونه پیش‌برود. ما متاسفیم که رسیدن به یک اجماع بین‌المللی که سوریه را در شورای امنیت و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی محکوم کند، محال است(!) به عبارت دیگر، فرانسه نیز مثل آمریکا می‌خواهد به هر ترتیبی شده، دولت سوریه محکوم شود و نه تروریست‌هایی که عملا از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.
ادامه عملیات ترکیه
خبر دیگر اینکه ارتش ترکیه طی بیانیه‌ای، مدعی شد طی چهار روز عملیات و پیشروی ارتش این کشور در شمال سوریه، 260 شبه نظامی وابسته به دو حزب «اتحاد دموکراتیک» و «یگان‌های مدافع خلق» از پای درآمده‌اند، به نوشته روزنامه‌های ترکیه، در چهار روز عملیات ارتش این کشور در سوریه، سومین نظامی ترکیه کشته شده است.این در حالی است که «دیده‌بان حقوق‌بشر» (وابسته به مخالفان دولت دمشق)، از زمان آغاز عملیات موسوم به «شاخه زیتون» تاکنون ده‌ها غیرنظامی به دست نیروهای ارتش ترکیه کشته شده‌اند.بر اساس تصاویر و خبرهای رسیده، هم ارتش ترکیه و هم کردهای مسلح تجزیه‌طلب در شمال سوریه مناطق غیرنظامی را در دو طرف مرز هدف راکت و گلوله‌های توپ و خمپاره قرار می‌دهند و جنگنده‌های ارتش ترکیه نیز مناطق غیرنظامی را بمباران می‌کنند.
سایر رویدادها
* رئیس‌جمهور ترکیه با همتاهای آمریکایی و فرانسوی خود تلفنی درباره عملیات «شاخه زیتون» گفت‌وگو کرد.
* اتحادیه عرب درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه، ابراز نگرانی کرد.
* منابع خبری از ورود سامانه موشکی «اس-400» روسیه به پایگاه نظامی این کشور در «طرطوس» سوریه خبر دادند.