kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

هدف از حمله به هتل کابل به روایت طالبان؛ می‌خواستیم سفیر آمریکا و اعضای بلک ‌واتر را بکشیم

سخنگوی طالبان در افغانستان اعلام کرد، هدف از عملیات اخیر عناصر این گروه در هتل «اینتر کانتیننتال»، کشتن سفیر آمریکا و مسئولان شرکت امنیتی «بلک واتر» بود.

به گفته «ذبیح‌الله مجاهد» هدف از حمله به هتل «اینتر کانتیننتال»‌ کابل، کشتن «جان‌ بس» سفیر آمریکا و مسئولان شرکت امنیتی «بلک واتر» بود.
مجاهد این را هم گفته که حمله مذکور با همکاری برخی از کارکنان هتل صورت گرفته و قبل از عملیات نیز تجهیزات مهاجمان به داخل هتل انتقال یافته بود... هدف اصلی سفیر آمریکا بود که با مسئولان شرکت امنیتی بلک واتر و مقامات دولت کابل نشست مشترکی داشت.
این در حالی است که پیش از این طالبان اعلام کرده بود، عملیات قرار بود یک روز قبل(پنجشنبه) صورت بگیرد، اما به دلیل برگزاری عروسی در هتل اینتر کانتیننتال، این عملیات یک روز عقب افتاد.
بر اساس گزارش منابع خبری، لحظاتی قبل از حمله عناصر طالبان به هتل مذکور، سفیر آمریکا این هتل را ترک کرده بود.
اگر گفته سخنگوی طالبان درباره نشست مشترک مسئولان افغانستان با مسئولان بلک واتر صحت داشته باشد، گرایش کابل به استفاده از عناصر این شرکت بدنام در افغانستان را برملا می‌کند.
پیش از این یک رسانه غربی اعلام کرده بود که «اریک پرنس» رئیس سابق شرکت امنیتی بلک واتر، نفوذ زیادی بر شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا دارد.
بنیانگذار بلک واتر مدعی شده بیش از یک تریلیون دلار مواد معدنی نادر در خاک افغانستان نهفته است و نیروهای امنیتی(بلک واتر) می‌توانند برای استخراج آن، به افغانستان اعزام شوند.
تشدید حملات هوایی
خبرگزاری تسنیم اما نوشته فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های پشتیبانی نزدیک هوایی موسوم به «آ-10» به افغانستان رسیده است تا حملات هوایی برای سرکوب مخالفان دولت افزایش یابد.
فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان مدعی شد که هدف از ارسال این جنگنده‌ها به افغانستان سرکوب مخالفان دولت و نابودی مراکز تولید مواد مخدر در این کشور است.
ژنرال «جیمز هکر» فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در افغانستان گفت: مخالفان مسلح دولت تاکنون قدرت کامل نیروهای هوایی آمریکا و افغانستان را احساس نکرده‌اند.
وی افزود: قرار است حملات هوایی آمریکا علیه مخالفان مسلح در افغانستان افزایش یابد.
بر اساس این گزارش، قرار است ناوگان جدیدی از جنگنده‌های «اف16»، «اف22» و بمب‌افکن «بی-52» نیز برای افزایش حملات علیه مخالفان مسلح در افغانستان به کار گرفته شوند.
پیش از این دولت افغانستان از آمریکا خواسته بود تا جنگنده‌های «آ-10» خود را دوباره به افغانستان ارسال کند، زیرا این جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی بسیار موثر هستند.
این در حالی است که به دلیل حملات هوایی آمریکا در افغانستان، آمار تلفات غیرنظامیان افغانستان چندین برابر افزایش یافته است.
«پاتریشیا گاسمن» پژوهشگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان، اخیرا درباره کشته شدن زنان و کودکان در حملات آمریکا در افغانستان هشدار داده بود.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، حمله افراد مسلح به دفتر سازمان نجات کودکان در شهر جلال‌آباد افغانستان، دست‌کم هشت کشته و 20 مجروح برجای گذاشت.