kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
منابع غربی خبر دادند

اعلام همراهی اروپا با آمریکا برای فشار بر ایران

رسانه‌های غربی با ‌اشاره به مواضع اخیر مقامات فرانسه، انگلیس و آلمان درباره ایران نوشتند که اروپایی‌ها به بهانه حفظ برجام فشارها بر برنامه موشکی ایران را افزایش داده‌اند.





بلومبرگ با‌ اشاره به مواضع اخیر مقامات ارشد اروپایی درباره برنامه موشکی ایران، گزارشی با این عنوان منتشر کرد:«اروپا با آرام کردن و تسکین دادن به ترامپ درباره موشک‌های ایران، راهی برای نجات برجام می‌بیند».
در گزارش این رسانه آمریکایی آمده که وزرای خارجه انگلیس و فرانسه، حمایتشان را از تحرکات اروپا برای فشار بر برنامه موشکی ایران ابراز کردند.
در بخشی از گزارش بلومبرگ آمده است: در حالی که ترامپ تاکید کرده در صورت عدم حصول پیشرفت در تشدید برخی مفاد برجام تا ماه می ‌از آن خارج خواهد شد، مقامات فرانسه، آلمان و بریتانیا در همکاری با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، در حال تمرکز روی چگونگی محدود و مهار کردن توسعه موشک‌های بالستیک ایران هستند. این کار می‌تواند برای توافق هسته‌ای زمان بخرد.
گفتنی است هر چند کشورهای اروپایی عضو 1+5 از جمله فرانسه و انگلیس از حفظ برجام حمایت کرده و آن را موفقیتی برای خود می‌دانند ولی در عین حال به دنبال همراهی با آمریکا در اعمال فشار و تحریم‌های ضدایرانی به بهانه قدرت دفاعی کشورمان هستند!
در حالی‌که اکثر کشورهای اروپایی به ظاهر از برجام حمایت کرده و خواستار تداوم آن شده‌اند،«بن کاردین» عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در روزهای گذشته گفت اروپا آماده همراهی آمریکا در تحریم‌ ایران است!
طفره موگرینی
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره برنامه آمریکا برای تشکیل کارگروهی با اروپایی‌ها برای اصلاح برجام طفره رفت.
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی مدعی شد دو کشور به توافقی بر سر تشکیل کارگروهی جهت اصلاح برجام دست یافته‌اند.
وی بعد از دیدار با «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، «مارک سیدویل»، مشاور امنیت ملی و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه این کشور گفت با آنها برای تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان جهت اصلاح معایب برجام به توافق رسیده است.
تیلرسون گفت که این کارگروه ممکن است از هفته آینده به بعد تشکیل جلسه دهد تا نقایص برجام را با تلاش برای «رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی برای رفع نگرانی‌های ما» رفع کند.
فدریکا موگرینی بعد از دیدار با «محمود عباس»، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در بروکسل، در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران حاضر شد.
خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال بعد از پرسیدن سؤال اول خود که به مذاکرات اسرائیل-فلسطین مربوط بود سؤال دوم خود را به ایران و برجام اختصاص داد.
 وی پرسید: «سؤال دوم من به ایران مربوط می‌شود. تیلرسون امروز در لندن با بوریس جانسون دیدار کرد. او گفت کارگروهی راه انداخته تا در چارچوب آن مباحثات لازم پیرامون ‌آنچه او و ترامپ به آن توافقات جانبی می‌گویند را پیگیری کند. آیا صحبت کردن درباره یک توافق جانبی - نه مذاکره مجدد بر سر برجام- برای شما واقع‌بینانه است؟»
«موگرینی» گفت چون این خبرنگار دو سؤال پرسیده، او به یک سؤال بنا به انتخاب خودش پاسخ می‌دهد.
وی گفت: «قانون من این است که وقتی دو سؤال مطرح می‌شود خودم انتخاب می‌کنم کدام یکی را جواب بدهم. امروز هم استثنایی وجود ندارد، بابت این متأسفم. به سؤال اولتان (درباره مذاکرات سازش) که به جلسه امروز هم مربوط می‌شود پاسخ می‌دهم.»
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از اینکه دولت آمریکا بار اصلاح برجام را روی دوش کشورهای اروپایی گذاشته انتقاد کرد.
واکنش روسیه
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به گزارش‌ها درباره تشکیل کارگروه مشترک آمریکایی-اروپایی برای بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) و اصلاح «معایب» آن پاسخ داد.
«ریابکوف» در مصاحبه با اسپوتنیک گفت بعید است ابتکار آمریکا و سه کشور اروپایی برای تشکیل کارگروهی با مأموریت رفع نگرانی‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیرامون برجام، به نتایج مثبتی ختم شود.
وی افزود: مسکو انتظار هیچ تحول مثبتی از این تصمیم‌ها و توافقات احتمالی ندارد. اعتقاد ما این است که هر توافق و تفاهم در این قالب که بدون مشارکت ایران و سایر طرف‌های برجام حاصل شود، تأثیری بر مواضع ما در حمایت از اجرای کامل برجام، بدون هیچ جرح و تعدیل در آن نخواهد داشت.
احتمال خروج فرانسه
به گزارش فارس، یک منبع دیپلماتیک بلندپایه روس گفته که به محض اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شود، فرانسه نیز احتمالا اقدام مشابهی را صورت خواهد داد.
بنا بر این گزارش، این منبع دیپلماتیک روس این خبر را به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرده و دو منبع فرانسوی نیز آن را تأیید کرده‌اند.
طبق گفته این منبع دیپلماتیک، «این اقدام آمریکا اثر دومینو خواهد داشت و ابتدای آن نیز از فرانسه آغاز خواهد شد. انگلیس نیز اوضاع را به خوبی تحت نظر دارد اما سیاست این کشور درخصوص این مسئله نسبتا غیروابسته است».
وی افزود: «از سوی دیگر آلمان نیز چندان درگیر این توافق نیست چرا که در حال حاضر دولت آلمان بیشتر نگران مسائل داخلی مربوط به تشکیل ائتلاف است».
به گفته این منبع دیپلماتیک، «اگر آمریکا اقدامی را در این جهت آغاز کند، تنها نخواهد ماند».
وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به درخواست روزنامه «ایزوستیا» برای اظهار نظر درباره این موضوع اعلام کرده که مقامات پاریس، «به بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا و تصمیم او برای تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران توجه کرده و این مسئله را با شرکای اروپایی هماهنگ خواهند کرد».