kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
رئیس دیوان محاسبات در جلسه علنی مجلس:

اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خود منحرف شده‌اند

رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه علنی دیروز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 8 ماهه بودجه 96 گفت: اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خود منحرف شده‌اند.




در جلسه علنی دیروز عملکرد ده ماهه دولت در خصوص بودجه سال 96 مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش عملکرد 8 ماهه دولت در اجرای قانون بودجه 96 به پیش‌بینی‌ها از فروش نفت اشاره کرد و گفت: در لایحه، دولت قیمت هر بشکه نفت را از قرار 50 دلار تعیین کرده بود که برخی کارشناسان معتقد بودند می‌توانیم نفت را در طول سال به بیش از این مقدار به فروش برسانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: از این رو سقف پیش‌بینی دیگری در بودجه در مجلس به تصویب رسید که هر بشکه نفت از قرار 55 دلار فروخته خواهد شد از این رو منابع صندوق توسعه ملی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده بود با فروش نفت 50 دلاری، 309 هزار میلیارد تومان و با فروش نفت 55 دلاری مصوبه مجلس، 319 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی ادامه داد: در پیش‌بینی دیگری که از سوی مجلس به تصویب رسید مقرر شد با افزایش واریزی دولت از محل فروش نفت به صندوق توسعه ملی از 20 درصد به 30 درصد، این میزان به 346 هزار میلیارد تومان برسد که برای طرح‌های زیربنایی استفاده می‌شود.
در 10 ماه اول توانستیم نفت را
به میزان 50 دلار به فروش برسانیم
نوبخت در ادامه با بیان اینکه پیش بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای 50 دلار درست بود، اظهار داشت: در 10 ماه اول توانستیم نفت را به میزان 50 دلار به فروش برسانیم لذا پیش‌بینی دولت درست بود و تحقق پیدا کرد اما آنچه مجلس تصویب کرد تحقق نیافت و از آنجایی که به جای 20 درصد باید 30 درصد به صندوق توسعه ملی واریز می کردیم بخشی از منابع دولت تقلیل یافت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بر همین اساس یادآور شد: مبالغ ذکر شده برای کل سال  96 بود لذا تاکنون یعنی تا اول بهمن ماه 222هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است از این رو با عملکرد دولت طبق مصوبه مجلس 90 درصد منابع تحقق می یابد و طبق لایحه بودجه 96 صد درصد منابع محقق می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: حدود 22 هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تأمین شده و تا پایان سال نیز تسویه خواهد شد.
وی ادامه داد: در این بین 185 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده که در دو ماه آینده 50 هزار میلیارد تومان دیگر از این مبلغ هزینه خواهد شد.
نوبخت با اشاره به ارتباط طرح‌های عمرانی یا به عبارتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت اعتبار برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 52 هزار و 700 میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی آن را به 71 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد؛ بر اساس همین 38 هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که از این رقم 29 هزار و 300میلیارد تومان از طریق خزانه پرداخت شده و مابقی اوراقی است که بر اساس سررسید‌های زمانبندی تا پایان ماه پرداخت خواهد شد  به سقف 38 هزار و 500 میلیارد تومان دست خواهیم یافت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تا پایان  23 دی ماه سال جاری 172درصد نسبت به  23دی ماه سال گذشته اعتبارات طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.
محقق شدن 72 درصد واگذاری
دارایی‌های سرمایه‌ای
وی اذعان کرد که 106 درصد درآمدها به نسبت سال گذشته تحقق یافته و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز 72 درصد محقق شده و در این بین عملکرد بودجه نسبت به سال گذشته در حوزه منابع 33 درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد برای پیش‌بینی منابع درآمدها و هزینه‌ها برای سال آینده باید با احتیاط بیشتری اقدام شود.
نوبخت اذعان کرد: خوشبختانه در لایحه سال 97 کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دقیق عمل کرد و منابع را بر اساس پیش‌بینی دولت محدود کرده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود 45 هزار و 900 میلیارد تومان در حوزه اعتبارات تملک‌های سرمایه‌ای پرداخت شود.
در 6 ماه نخست امسال؛
هیچ یک از مولفه‌های اقتصادی منفی نبوده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه خوشبختانه در6 ماهه اول امسال هیچ یک از مولفه‌ها مانند ارزش افزوده و غیره در فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده است، افزود: این در حالی است که در 6 ماهه سال گذشته این مهم منفی 9 درصد بود که برای نخستین بار این رقم مثبت شده و به 2/3 درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن در سال 95 این رقم منفی 6 بود، افزود: بر این اساس در 6 ماهه سال 96 این رقم به منفی 2/7 رسید.
181 هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته مشغول به فعالیت شده‌اند
نوبخت با اشاره به اینکه در 6 ماه اول امسال 614 هزار نفر نسبت به 6 ماهه سال گذشته وارد بازار کار شدند، تصریح کرد: 795 هزار نفر مشغول به کار شده‌اند؛ این در حالی است که 181 هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته نیز مشغول به فعالیت شدند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در 6 ماهه اول نرخ بیکاری به  11/7 درصد کاهش یافت در حالی که در سال گذشته 12/4 درصد بود.
وی ادامه داد: بر اساس عملکرد بودجه و سایر متغیرهای کلان رشد تورم در 12 ماهه نسبت به دی ماه گذشته در حوزه خوراکی 13 درصد و غیرخوراکی 6/6 درصد بوده است.
اوراق مشارکت و اسناد خزانه
از مسیر اصلی خود منحرف شده‌اند
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور نیز در نشست علنی دیروز مجلس به ارائه گزارشی درباره ارزیابی عملکرد 9 ماهه بودجه سال 96 کشور پرداخت.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما در قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کردید که از سال 94 یک سوم دارایی بانک‌ها جهت تأمین منابعشان واگذار شود.
وی ادامه داد: عملکردها در زمینه این مصوبه صفر بوده است و مجلس باید ساز و کار اجرای این قانون را اصلاح کند.
آذر در بخش دیگری از گزارش خود اظهار داشت: اگر حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه جدی گرفته نشود کل بودجه عمومی کشور را باید به یارانه‌ها، حقوق‌ها و صندوق‌های بازنشستگی اختصاص دهیم.
وی در ادامه درباره طرح تحول نظام سلامت اظهارداشت: برای این طرح منابع خوب ولی ناپایدار پیش‌بینی شده است چرا که آن را به درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها متصل کرده‌ایم.
آذر در این‌باره گفت: از آنجا که درآمد هدفمندی یارانه‌ها در درجه اول به پرداخت یارانه نقدی و حقوق کارکنان اختصاص می‌یابد تنها 40 درصد از منابع طرح تحول سلامت محقق شده است و اکنون برای پرداخت بدهی بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها با کسری مواجهیم.
رئیس دیوان محاسبات کشور با تأکید بر اینکه در نتیجه حسابرسی این دیوان 10 هزار میلیارد تومان کسری جهت پرداخت بدهی‌های ناشی از اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد در بخش دیگری از سخنان خود از نمایندگان مجلس خواست لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه را سریعتر تعیین تکلیف کند.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده درآمدها منوط به درآمدهای مالیاتی است، بیان داشت: برهمین اساس شاهد 29 درصد عدم تحقق در این مورد هستیم.
آذر با تأکید بر این که این مسئله در اختیار دولت است و باید برنامه‌ریزی و نظارت کند تا این پول‌ها را بگیرد، گفت: در بخش مالیات‌های مستقیم عدم وصول به مالیات شرکت‌های دولتی برمی‌گردد؛ در حالی که دولت می‌توانست این کار را انجام دهد، اما اینکه چرا وصول نکرده است، نمی‌دانیم.
رئیس دیوان محاسبات کشور درباره علل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: عدم اجرای کامل و فراگیر طرح جامع مالیاتی یکی از این عوامل است.
وی در این باره تصریح کرد: عدم استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش نیز از دیگر دلایل تحقق نیافتن درآمدهای مالیاتی است.
وی در ادامه با اشاره به فروش اوراق مشارکت خاطرنشان کرد: قصه اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خود که ساماندهی بدهی‌های کوتاه‌مدت دولت است، منحرف شده حتما باید متوقف و یا فکری برای آن شود.
تنها 6 هزار میلیارد تومان از فروش نفت صرف سرمایه‌گذاری شده است
کاظم جلالی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز  در ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه طی سخنانی اظهار داشت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات ما 9 هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه هستیم و  همچنین 9 هزار میلیارد تومان هم در هدفمندی یارانه‌ها هم کسری داریم که این نشان می‌دهد در کل برخی اعداد و ارقام اینگونه که مطرح می‌کنیم نیست.
وی افزود: در بحث گزارش‌های بودجه‌ای باید بتوانیم به مردم بگوییم مسئولیت‌پذیری بودجه‌ای چگونه بوده است که این موضوع شفافیت بودجه‌ای را مشخص می‌کند تا به بحث بودجه و نظارت عمومی مواجه شود.
جلالی با طرح این سوال که بین مصوبات مجلس و عملکرد بودجه‌ای چه میزان فاصله است،‌ یادآور شد: در سال 96 دولت منابع عمومی را به میزان 320 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد اما ما در مجلس چه کردیم؟ در بودجه این رقم را 8 درصد اضافه کردیم. در این رابطه عملکرد 9 ماهه نشان می‌دهد که تنها 196 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است و در سال 97 هم پیش‌بینی می‌کنیم که همان 309 هزار میلیارد تومان در این بخش محقق شود.
وی با اشاره به اینکه تنها 29 هزار میلیارد تومان تا کنون در حوزه‌های عمرانی اعتبار محقق شده است‌،گفت: چرا در مجلس اعداد را غیرواقعی می‌نویسیم که فردا به دنبال آن بدویم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تراز عملیاتی، تراز تملک دارایی سرمایه، تراز تملک دارایی‌های مالی عنوان کرد: تراز عملیاتی طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی 80 هزار میلیارد تومان است که این مقدار بیش از درآمد حاصل از فروش نفت است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می‌توانیم بگوییم که تنها 6 هزار میلیارد تومان از فروش نفت صرف سرمایه‌گذاری شده است که این بسیار خطرناک است.
کل درآمد مالیاتی
صرف بدهی اوراق مشارکت خواهد شد
هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کشور نیز در نشست علنی مجلس و طی ارائه گزارشی در مورد عملکرد 9 ماهه این بودجه با اشاره به اینکه تحقق بهره‌وری در بودجه 96 ابهام دارد و حتی نزدیک به صفر نشان می‌دهد، گفت: هر چند که درآمدهای مالیاتی جزو درآمدهای استحقاقی و شایسته است اما دولت در این باره شفاف آمار نمی‌دهد.
وی همچنین گفت: با روند فعلی در سال 98 دولت 10 هزار میلیارد تومان سود اوراق مشارکت پیش‌بینی خواهد کرد که در نتیجه دولت سیزدهم باید همه درآمدهای مالیاتی را صرف بدهی‌ اوراق کند.
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش نیز در جلسه دیروز با اشاره به اینکه صرفا 13 درصد بودجه کمکی به فعالیت‌های آموزش و پرورش مدارس پرداخت شده است، گفت: فقط 0/5 درصد بودجه پژوهش کشور محقق شده است.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز  گفت: همه ما می‌دانیم هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزارهای مالی در ساختار بودجه یک استقراض است.
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: تکلیف قانونی دولت برنامه‌ریزی برای دستیابی به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای است که این نیازمند دو سایت هسته‌ای جدید است اما برای آنها برنامه‌ریزی نشده و منابعی هم دیده نشده است.
گفتنی است طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران در نشست علنی دیروز سه‌شنبه از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.