kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داد

تسویه با همه سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز تا پایان بهمن‌

معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد: تا پايان بهمن ماه کار تسويه حساب با همه سپرده‌گذاران تعاوني‌های مالي غير مجاز خاتمه می‌یابد.




به گزارش خبرگزاري صداوسيما، فرشاد حيدري در نشست مشترک مسئولان اقتصادي دولت با اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: تا پايان اين هفته اطلاعيه بانک مرکزي درخصوص موسسات مالي غير مجاز صادر و تا پايان بهمن کار تسويه حساب با همه سپرده‌گذاران تعاوني‌های مالي غيرمجاز خاتمه يافته تلقي می‌شود.
وی افزود: در موسسه ثامن‌الحجج تسويه‌حساب با سپرده‌گذاران تا 300 ميليون تومان عملياتي شده و بقيه هم تا دهه فجر پرداخت خواهد شد ضمن آنکه به سپرده‌گذاران بالاي 300 ميليون تومان، هم اکنون 300 ميليون تومان هم پرداخت شده است.
معاون بانک مرکزي ادامه داد: در موسسه اعتباري فرشتگان هم به مبالغ سپرده‌گذاران تا 200 ميليون تومان پرداخت شده است چرا که دارايي‌های اين موسسه کفاف طلب سپرده‌گذاران را می‌دهد اما آنها از تير 94 به بعد سودي نمي‌گيرند.
حیدری تأکید کرد: در موسسات افضل، وحدت و البرز هم با سپرده‌گذاران تا 100 ميليون تومان تسويه شده و به سپرده‌گذاران بالاي 100 ميليون تومان، 100 ميليون تومان پرداخت شده و باقي سپرده‌گذاران هم که کمتر از دو درصد سپرده‌گذاران هستند، 100 ميليون تومان دريافت کرده‌اند و در حال تسويه نهايي با آنها هستيم.
وی درخصوص موسسه بدر توس نيز گفت: اين موسسه هزار ميليارد تومان به مردم بدهکار است درحالي که تنها 17 ميليارد تومان دارايي مکشوف دارد و ما براي تسويه با سپرده‌گذاران آن، 56 ميليارد تومان اختصاص داديم و 61 فقره سند در استان خراسان توسط قوه قضاييه شناسايي شده و در صورتي که معاون اول قوه قضاييه آن را قطعي اعلام کند، عمليات پرداخت به سپرده‌گذاران اين موسسه هم آغاز می‌شود.
معاون نظارتي بانک مرکزي افزود: دامنه تخلفات در اين موسسه بسيار گسترده بوده و 700 ميليارد تومان سپرده جعلي و موهوم در اين موسسه شناسايي شده يا بخشي از آن در بيرون فروخته شده اما در موسسه ثبت نشده است.
حیدری درباره نوسانات نرخ ارز در هفته‌هاي اخير نيز گفت: برخي اظهارات غير کارشناسي از جمله اينکه قرار هست از سپرده‌هاي بانکي مردم ماليات گرفته شود، موجب ترس مردم مي‌شود و عده‌اي نگران شده و پول خود را از بانک خارج کرده و به دنبال خريد دلار می‌روند.
وي ادامه داد: در همين موضوع موسسات مالي و اعتباري، 21 هزار و 500 ميليارد تومان پول تازه به اقتصاد تزريق شد که بخشي از آن به سمت بازار ارز و دلار رفت و موجب افزايش تقاضا شد درحالي که عرضه محدود بود.
 حيدري درخصوص واگذاري دارايي‌هاي منجمد شده بانک‌ها نیز گفت: در سه سال گذشته 35 هزار ميليارد تومان سهام و املاک بانک‌ها آزاد شده و اميدواريم تا پايان تير سال آينده يعني در شش ماه آينده همين ميزان واگذاري و فروش با سرعت بالا انجام شود و اهداف قانونگذار تامين شود تا اين مبالغ صرف افزايش سرمايه بانک‌ها شود اما از سويي بايد دقت کرد که اگر سرمايه اضافه شود و از سوي ديگر زيان بانک‌ها افزايش يابد، اين اقدام هيچ تاثيري ندارد.