kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
فرانسه در مقابل امتیازات یک‌جانبه برجامی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد!

وزیر خارجه گستاخ فرانسه را به کشور راه ندهید



سرویس سیاسی-
اگر مسئولان احساس می‌کنند ایران به فرانسه بدهی خاص و مشخصی دارد که دربرابر گستاخی‌های مکرر فرانسوی‌های علیه کشورمان، نه تنها منفعلانه موضع می‌گیرند بلکه امتیازات بی‌نظیر و یکطرفه‌ای به آنها اعطا می‌شود، یا نوع و میزان این بدهی را مشخص کنند و یا در غیر این صورت برای وزیر گستاخ این کشور فرش قرمز پهن نکنند و وی را به کشور راه ندهند.
«با ایران درخصوص مسئله موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم؛ تمایل داریم که درخصوص نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین خاطر است که 5 ماه می ‌به ایران می‌روم». این عبارات بخشی از اظهارات گستاخانه و در عین حال حیرت آور «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌و‌گو با لوفیگاروست.
لودریان همچنین مدعی شده است: « برجام از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کند؛ چیزی که می‌توانست پیامد‌های فاجعه‌باری برای برقراری تعادل در منطقه داشته باشد. کشوری که به وعده‌ای که داده است عمل نکند، سخن خود را بی‌ارزش می‌کند. منظور از اطمینان خاطر، به معنای چارچوب لازم برای برنامه موشک‌های بالستیک ایران است و این همان چیزی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آن است. اگر ایران می‌خواهد به جامعه بین‌المللی بازگردد، باید درباره این موضوعات همکاری کند؛ در غیر اینصورت، به صورت منطقی همواره مظنون به گسترش سلاح هسته‌ای خواهد بود».
لودریان همچنین گفته، این سفر روز 5 مارس (14 اسفند ماه) و با هدف مذاکره درخصوص حمایت ایران از محور مقاومت صورت می‌پذیرد.
وزیر خارجه فرانسه پیشتر نیز با همین لحن توهین آمیز و گستاخانه درباره برنامه‌های سفر خود به ایران گفته بود که در سفر به ایران درباره موشک بالستیک، حضور منطقه‌ای ایران و نگرانی‌های ایجاد شده با ایرانی‌ها گفت‌وگو می‌کنم.
وی اواخر آذرماه و پس از دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی‌اش در واشنگتن گفته بود :« موضوع موشک‌های بالستیک هرگز بخشی از توافق وین نبوده است. ما این را قبلا گفته‌ایم. اما این بدان معنا هم نیست که یک موضوع فرعی است. بلکه برعکس باید موضوع موشک‌های بالستیک ایران را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد و اگر خطر آن قطعی شد باید تحریم‌های جداگانه‌ای را برای ایران در نظر گرفت».
وی مدعی شد: «در حال حاضر در موضوع ایران سه مسئله داریم. یکی گفت‌وگو درباره مسایل هسته‌ای، دیگری درباره موشک‌های بالستیک ایران و موضوع سوم نیز به اراده سلطه‌طلبی ایران در کل منطقه مربوط می‌شود که همه را نگران کرده است.»
واکنش وزارت خارجه
 به گستاخی لودریان: تکذیب می‌کنیم !
در حالی که انتظار می‌رفت اظهارات گستاخانه وزیر خارجه فرانسه و دخالت آنها در سیاست‌های کشورمان که مصداق باج‌خواهی برای روابط سیاسی و تجاری است، با واکنش مناسب و قاطع وزارت امور خارجه مواجه شود، وزارت امورخارجه کشورمان که اخیرا برای منتقدان داخلی برجام بیانیه‌ای آتشین و شدید اللحنی صادر کرده بود، صرفا به تکذیب ادعاها و اتهامات وزیر خارجه گستاخ فرانسه علیه کشورمان بسنده کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره ادعاهای اخیر وزیر امورخارجه فرانسه گفت : « اگر نقل قولی از ایشان هست که در این زمینه مذاکراتی داشته تکذیب می‌شود. ما مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت و خط قرمز ماست و موضع کشور در این زمینه کاملا مشخص است».
وی افزود: «درباره برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر و رایزنی می‌تواند با همه کشورهایی که با آنها رابطه داریم صورت بپذیرد ولی به معنای مذاکره نخواهد بود. ما خطوط قرمز خود را داریم و حق دخالت و ورود به حوزه‌هایی که به دیگران مربوط نیست را نمی‌دهیم. در عین حال هنوز دستورکاری برای سفر وزیر خارجه فرانسه تنظیم نشده است و دستورکار مذاکرات موضوعی به صورت دقیق مشخص نیست. »
نقش پر رنگ فرانسه
در اعمال فشار بر ایران
مروری بر مواضع فرانسه علیه کشورمان نشان می‌دهد که این کشور به همراه انگلیس و آلمان وارد معامله‌اي تمام عيار با واشنگتن بر سر برجام شده‌اند.
ترامپ جمعه شب هفته گذشته (22 دی‌ماه) طبق تعهدات آمریکا در برجام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما از قانونگذاران کنگره و کشورهای اروپایی خواست معایب برجام را برطرف کنند یا به عبارتی دیگر در‌باره موضوع موشکی و مسائل منطقه‌ای به ایران فشار بیاورند در غیر این‌صورت آمریکا از این توافق خارج خواهد شد.
با این حال منابع دیپلماتیک نوشتند در واکنش به این ضرب‌الاجل ترامپ ، اروپایی‌ها گفت‌وگو برای تدوین طرحی را آغاز کرده‌اند که هدف آن این است که با فشار به ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای، ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب کند.
نشریه «فایننشال تایمز» نیز روز سه‌شنبه گذشته در گزارشی با موضوع ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای با ایران، نوشته است که این هشدار اروپایی‌ها را به تشدید فشار به ایران واداشته است.
در اين معادله، اما دولت فرانسه نقش پررنگي را ايفا مي‌کند. سخنان ماکرون درخصوص «احتمال تکميل برجام» با گنجاندن موضوع توان موشکي ايران و محدوديت‌هاي زماني جديد عليه برنامه هسته اي کشورمان، موضوعي نيست که بتوان به سادگي از کنار آن گذشت.حدود يک ماه قبل، هم رئيس جمهور فرانسه اظهار داشت که برجام غير قابل تغيير است اما وي همچنان از تکميل توافق هسته اي سخن مي‌گويد!
ادامه اتهام زنی فرانسوی‌ها علیه ایران
این در حالی است که اتهام اخیر پاریس علیه کشورمان به نوعی بازی جدید فرانسوی‌ها را تایید می‌کند. فرانسه در بیانیه‌ای ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص موشک‌های بالستیک، متهم کرد. شبکه خبری العربیه با انتشار این خبر افزود که این اتهام در راستای موشک‌های بالستیک ایران به این کشور وارد شده است.
در این قطعنامه بر این موضوع تأکید شده است که ایران نباید هیچگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای به انجام رساند. در این دوران ایران نمی‌تواند موشک‌های بالستیک را نیز آزمایش کند.اصلی‌ترین ویژگی قطعنامه 2231 آن است که به‌موجب ماده 25 منشور ملل متحد زمینه‌های لازم برای تابعیت‌پذیری ایران از مفاد قطعنامه را فراهم می‌سازد. دومین ویژگی آن است که توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به‌عنوان بخشی از واقعیت‌های قطعنامه جدید منعکس می‌سازد.
مروري بر مواضع رئيس جمهور فرانسه نيز نشان‌دهنده همين حقيقت است. امانوئل ماکرون از يک سو عنوان مي کند که برجام غير قابل تغيير بوده و از سوي ديگر، خواستار تکميل توافق هسته اي، آن هم با گنجاندن موضوع توان موشکي ايران و اعمال محدوديت هاي دائمي عليه ايران شده است! اینها شواهدی است که تایید واشنگتن و پاريس در حال تکميل يک پازل مشترک در قبال توافق هسته اي با ايران هستند.
امتیازات اقتصادی بی‌نظیر فرانسه
 از ایران علی‌رغم مواضع خصمانه
همه این گستاخی‌ها و اقدامات توهین آمیز فرانسوی‌ها علاوه‌بر اتخاذ بدترین موضع‌گیری ممکن در مذاکرات هسته‌ای علیه ایران در حالی است که این کشور بویژه در دوران پسا برجام چنان امتیازات ویژه‌ای از اقتصاد بکر ایران دریافت کردند که بعد از آن نصیب هیچ کشور غربی یا شرقی دیگری نشده است.از حضور در بخش پر منفعت نفت و گاز ایران گرفته تا تصاحب کامل بازار انحصاری خودروی ایران از سوی دو خودروساز نیمه‌ورشکسته فرانسوی.
با توجه به این شرایط اگر مسئولان احساس می‌کنند ایران به فرانسه بدهی خاص و مشخصی دارد که از دید عموم مردم دور مانده است که دربرابر گستاخی‌های مکرر فرانسوی‌ها علیه کشورمان ، نه تنها منفعلانه موضع می‌گیرند بلکه چنین امتیازات بی‌نظیر و یکطرفه‌ای به آنها اعطا می‌شود، یا نوع و میزان این بدهی را مشخص کنند و یا در غیر این صورت برای وزیر گستاخ این کشور فرش قرمز پهن نکنند و وی را به کشور راه ندهند.