kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹

کدام اختلاف آقای عراقچی؟ اسیر نقشه اروپا و آمریکا نشوید(خبر ویژه)


معاون وزیر خارجه گفت: میزان اختلاف اروپا و آمریکا بی‌سابقه است.
به گزارش ایلنا، عباس عراقچی در گفت‌وگویی رادیویی  تاکید کرد: برخی از اروپایی‌ها این ایده را دارند و فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیربرجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند که این یک سیاستی کاملا غلط است.
وی با رد خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران با آلمان، فرانسه، انگلیس درباره مسائل موشکی مذاکره کرده است، اظهار داشت: این خبر صحت ندارد.
وی با بیان اینکه رایزنی‌‌‌‌‌‌های سیاسی بین ما و تمامی کشورها همیشه بوده و هست، تصریح کرد: از سال گذشته رئیس‌‌‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام یا اصلاحش، در قدم اول خواستند شرایط را برای ایران سخت کنند تا ایران خودش از برجام خارج شود. در قدم بعدی تلاش کردند که اروپاییان را راضی کنند که از برجام خارج شوند و بعد توپ را در زمین کنگره آمریکا انداختند که موفق نبودند. در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام و در کنار جمهوری اسلامی ایران و در مقابله با آمریکا بودند.
عراقچی با بیان اینکه این میزان اختلاف امروز میان اروپا و آمریکا بی‌‌سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته با اروپا مشورت‌های نزدیکی داشتیم، ما نمی‌گوییم اروپا بین آمریکا و ایران، ایران را انتخاب می‌کند اما ما درخصوص بحث برجام صحبت می‌کنیم. اروپاییان می‌‌‌دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.
سخنان آقای عراقچی درباره اختلافات بی‌سابقه اروپا و آمریکا درحالی است که وزیر خارجه آمریکا در سفر به اروپا، هماهنگی‌هایی با دولت‌های اروپایی درباره تشدید فشار بر ایران در زمینه‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران داشته و دولت‌های فرانسه و انگلیس و آلمان هم همراهی کرده‌اند. این درواقع تکرار بازی موذیانه پلیس خوب - پلیس بد است که سرانجام ایران را در بازی تهدید و تشویق، به کوتاه آمدن بیشتر و دادن امتیازهای جدید دعوت می‌کند. یعنی همان شگردی که به تنظیم وارونه و زیانبار برجام ختم شد.
یادآور می‌شود مقامات انگلیسی و فرانسوی و آلمانی به تواتر طی چندماه اخیر، خواستار تشدید فشار بر ایران و حتی تصویب تحریم‌های جدید برای عقب‌نشینی ایران از برنامه موشکی و پیروزی‌های منطقه‌ای خود شده است.