kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

تورم، بیکاری و افزایش هزینه‌های جنگ 3 بحران پیش‌روی آل‌سعود در سال 2018

روزنامه قطری الشروق با انتشار گزارشی در مورد «مشکلات عربستان»، تورم، بیکاری و افزایش هزینه‌های نظامی را سه بحران پیش‌روی این کشور در سال 2018 معرفی کرده است.

 
  سرویس خارجی-

عربستان در دوره «ملک سلمان» با بحران‌های متعددی مواجه شده و این کشور حتی شاهد کسری بودجه 100 میلیارد دلاری نیز بوده است. شدت بحران‌های اقتصادی در عربستان به گونه‌ای است که خبرگزاری رویترز به تازگی در خبری اعلام کرده این کشور به دنبال دریافت 10 میلیارد دلار وام از کشورهای مختلف است.
 این خبرگزاری هدف سعودی‌ها از درخواست این وام سنگین را« تقویت صندوق‌های حاکمیتی» دانسته است. بر اساس این گزارش، ریاض همچنین از برخی بانک‌های خارجی خواسته تا بازپرداخت وام دریافتی در سال 2016 را از سال 2022 به 2023 تمدید کند.
اما جدای از این مسئله، این رژیم گویا با بحران‌های پیچیده دیگری نیز دست به‌گریبان خواهد بود که بی‌ارتباط با ماجراجویی‌های شاهزاده خام این کشور نیست.
در همین رابطه یک روزنامه قطری در گزارشی به مشکلات و چالش‌های پیش روی عربستان در سال 2018 پرداخته است.
به نوشته روزنامه قطری الشروق، عربستان از زمان شروع جنگ علیه یمن (از سه سال پیش تا کنون) ده‌ها میلیون دلار را هزینه کشتار مردم بی‌دفاع این کشور و این جنگ بی‌حاصل کرده است.
 از سوی دیگر گزارش‌های رسانه‌ای از ریخت و پاش‌ها و ثروت‌های به هدر رفته توسط آل‌سعود حکایت دارد. به عنوان مثال اعلام شد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با پرداخت 450 میلیون دلار، یک تابلوی نقاشی موسوم به «رهایی بخش جهان» برای خود خریده یا با پرداخت مبلغ 500 میلیون دلار یک کشتی تفریحی را خریداری کرده است.
طبق اعلام الشروق، اما در گزارش‌های ویژه اقتصادی اخیرا فاش شده که اقتصاد عربستان در سال 2018 نیز با 4 بحران جدی مواجه خواهد بود: رکود سنگین، تورم بالا، بیکاری فزاینده و افزایش سرسام آور هزینه‌های نظامی است.
علاوه‌بر فهرست بی‌پایان هزینه‌های عربستان در تجاوز به یمن و افزایش بدهی‌های عمومی و پیامدهای حاصل از بازداشت‌های اخیر شماری از وزیران و شاهزاده‌ها و بازرگانان بلندپایه سعودی که نگرانی جامعه بازرگانان و سرمایه‌گذاران عربستان را برانگیخته، دولت سعودی نزدیک به یک سوم بودجه خود را هم به دو بخش نظامی و امنیتی اختصاص داده است.
طبق این گزارش رکود پیش‌بینی شده برای بودجه آینده عربستان تقریبا 52 میلیارد دلار است و بودجه سال 2018 این کشور نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی و امنیتی این کشور تقریبا یک سوم بودجه عربستان یعنی 83 میلیارد دلار از مجموع تقریبا 261 میلیارد است.