kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

یک روز پس از وعده سیف دلار از 4500 تومان گذشت!


   
   گروه اقتصادی-
یک روز پس از اینکه رئیس ‌بانک مرکزی وعده کاهش قیمت ارز در بهمن و اسفند ماه را داد، قیمت دلار در بازار با رکوردشکنی دیگری به چهار هزار و 500 تومان افزایش یافت.
دو روز پیش ولی ا... سیف، از کاهش نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند خبر داده بود، خبری که یک روز بعد تاثیر معکوس بر بازار گذاشت تا شاهد یک رکوردشکنی دیگر در بالا رفتن قیمت ارز داشته باشیم.
با این وجود، روز گذشته قیمت دلار از چهار هزار و 500 تومان هم عبور کرد و حتی رقم 4520 را هم ثبت نمود. به عبارت دیگر قیمت دلار که طی ماه‌های اخیر روندی فزاینده را طی کرده بود، روز گذشته هم با یک رکوردشکنی مجدد وارد کانال 4500 تومان شد.
از سوی دیگر دلار رسمی هم (که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود) روز گذشته سه هزار و 663 تومان قیمت‌گذاری شد تا در حال حاضر شاهد فاصله شگفت‌آوری بین نرخ‌های رسمی و آزاد ارز باشیم.
فاصله بین این دو نرخ، در حالی در ابتدای پاییز حدود 540 تومان بود که این رقم هم‌اکنون به بیش از 850 تومان افزایش یافته است. موضوعی که دستیابی به ارز تک نرخی را بیش از پیش با دشواری رو به رو کرده است. لازم به ذکر است، تک نرخی کردن ارز، یکی از وعده‌های سیف در سال 93 بوده که به طور مداوم در سال‌های بعد هم تکرار شد، چنانچه وی یکبار هم تک نرخی کردن ارز را به شش ماه پس از اجرایی شدن برجام محول کرده بود. با این حال، پس از گذشت دو سال از اجرای برجام نه تنها ارز تک نرخی نشده بلکه فاصله بین هر دو ارز به رقم بسیار بالایی رسیده است.
در حال حاضر وضعیت بازار ارز به‌گونه‌ای ا‌ست که ثبات در آن زیر سؤال رفته و هر روز شاهد افزایش قیمت دلار هستیم ضمن اینکه مشخص نیست که تا کجا باید شاهد کاهش ارزش پول ملی باشیم.
قیمت دلار در حالی روز گذشته از 4500 تومان عبور کرد که در ابتدای این ماه (دی) 4180 تومان قیمت داشت، به عبارت دیگر طی یکماه اخیر قیمت دلار بیش از 300 تومان افزایش یافته است!!
گفتنی است، دو روز پیش، رئیس‌کل بانک مرکزی در یکی از صفحات مجازی خود نوشته بود: «با کمال تعجب بعضی به محض مشاهده تغییراتی در قیمت ارز شتاب‌زده‌تر از دلال‌ها و سوداگران نسبت به بزرگ‌نمایی آن اقدام می‌کنند، به طوری که این واکنش کمتر از خوشحالی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیست. ولی این شادی دیری نمی‌پاید و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند، مسیر کاهشی
 پیدا می‌کند.»