kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

آغاز شمارش معکوس برای بازگشت مسلمانان میانماری به خانه

منابع دولتی در میانمار می‌گویند طی همین امروز و فردا روند بازگشت مسلمانان میانماری که به بنگلادش گریخته‌اند،‌آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری شبستان رسانه‌های دولتی میانمار می‌گویند، مسئولان این کشور در حال نهایی کردن آمادگی‌های لازم برای بازگرداندن اولین گروه از مسلمانان روهینگیایی هستند که از ایالت راخین  و از دست جنایات ارتش و بودائیان افراطی فرار کرده‌اند. این در حالی است که هنوز تردیدهای بی‌شماری نسبت به این طرح در میان مهاجران روهینگیایی و در سازمان ملل وجود دارد.
«نایی پو» وزیر خارجه ایالت راخین از تکمیل ساخت ساختمان ها،کلینیک‌های پزشکی و زیرساخت‌های بهداشتی در بازدید از اردوگاه‌های ساخته شده برای بازگشت مهاجران در ایالت راخین خبر داده است. بیش از 655 هزار مسلمان روهینگیایی در پی سرکوب دولت و افراطی‌های میانمار به بنگلادش گریخته‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده ،میانمار دو مرکز پذیرش و یک اردوگاه موقت در نزدیکی «مانگتاو» را برای اسکان مهاجرانی که از بنگلادش برمی گردند، در نظر گرفته است. بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان میانمار و بنگلادش این فرآیند از روز سه شنبه آغاز خواهد شد و تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر، افرادی که به تازگی وارد اردوگاه‌های مهاجرتی در بنگلادش شده‌اند، می‌گویند، حتی اگر میانمار برای آغاز پذیرش مسلمانان روهینگیایی از هفته آینده آماده‌باشد، فرار روهینگیایی‌ها از ایالت راخین همچنان ادامه خواهد داشت. «پل وریز» سخنگوی آژانس مهاجرتی سازمان ملل در میانمار هشدار داده بازگشت مهاجران از بنگلادش نباید با عجله و بدون رضایت مهاجران و بدون حل مشکل اصلی در ایالت راخین انجام شود.
هفته گذشته وزارت خارجه میانمار درپایان دومین دورگفت‌وگوهای دوجانبه با بنگلادش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، از هفته آینده که برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی‌ از بنگلادش آغاز می‌شود، اولین گروه از آنها شامل یک هزار و ۲۰۰ نفر به کشور باز می‌گردند.