kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
دیدار جنجالی بن‌سلمان با ملک‌عبدالله دوم به روایت نیویورک تایمز

آل سعود با رشوه 3 میلیارد دلاری قصد کشاندن اردن به جنگ یمن را داشت

یک روزنامه آمریکایی جزئیاتی تکان دهنده از دیدار چندی پیش ولیعهد عربستان با شاه اردن را منتشر کرده و نوشته، بن سلمان دراین دیدار ضمن پیشنهاد رشوه سه میلیارد دلاری به عبدالله دوم برای ورود این کشور به جنگ یمن، از وی می‌خواهد از فلسطینی‌ها حمایت نکند.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از خبرنگار دیپلماتیک خود در شهر امان پایتخت اردن نوشته: «دیدار عبدالله دوم شاه اردن و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان (که ماه گذشته صورت گرفت) بسیار طولانی و پر تنش بود... شاه اردن دیدار با بن سلمان را نیمه کاره رها کرد و با عصبانیت و بدون خداحافظی از اتاق خارج شد و مستقیم به سمت هواپیمای اختصاصی خود حرکت کرد و به اردن بازگشت.»
 به گزارش تسنیم، نیویورک تایمز سپس به جزئیات بیشتری از این دیدار پرداخت و افزود: «محمد بن سلمان در این دیدار از شاه اردن خواسته بود در وهله اول، در نشست سران کشورهای اسلامی درباره قدس در اسلامبول شرکت نکند که شاه اردن این درخواست را به طور کامل رد کرد. محمد‌بن‌سلمان همچنین در این دیدار به شاه اردن می‌گوید عربستان باید سرپرستی اوقاف اسلامی در شهر قدس را برعهده داشته باشد و نه اردن، زیرا عربستان اولین کشور اسلامی است که رسالت اسلام از شهر مدینه منوره و مکه مکرمه واقع در این کشور آغاز شد.» به گزارش نیویورک تایمز، «عبدالله دوم هم در پاسخ به
محمد بن سلمان می‌گوید ما هاشمی و از خاندان رسول‌الله هستیم و از سلسله پادشاهی هستیم که مقدسات اسلامی در شهر قدس را در طول 900 سال سرپرستی کرده‌ایم؛ حتی در حکومت عثمانی. درخصوص عربستان، این کشور مکه مکرمه و مدینه منوره را دارد و به آنها اهتمام و توجه ورزد و از آنها محافظت کند.»
به نوشته نیویورک تایمز، تنش در سخنان شاه اردن و ولیعهد سعودی وقتی بالا می‌گیرد که بن سلمان از عبدالله دوم می‌خواهد تا پیشنهادش درخصوص پرداخت سه میلیارد دلار به اردن در مقابل شرکت ارتش اردن در جنگ علیه یمن را قبول کند. برپایه این گزارش، محمد بن سلمان عباراتی به کار برد که باعث خشم و خدشه به عزت نفس شاه اردن می‌شود. بن سلمان به شاه اردن می‌گوید «ارتش اردن باید شجاع باشد و در کنار ارتش‌های عربستان و امارات در جنگ علیه یمن شرکت کند.»
به نوشته نیویورک تایمز، شاه اردن نیز با تندی به بن سلمان پاسخ می‌دهد: «وقتی جنگ سال 1967 روی داد و ارتش اردن خیابان به خیابان و محله به محله در شهر قدس می‌جنگید، شما کجا بودید؟ ارتش اسرائیل در طول پنج روز به کشورهای عربی یورش برد اما سه هفته نتوانست شهر قدس را بگیرد زیرا ارتش اردن با شجاعت مثال زدنی مقاومت کرد و تلفات زیادی به ارتش اسرائیل وارد کرد. درباره شجاعت ارتش اردن جای صحبت نیست زیرا تاریخ بزرگی در شجاعت و نبرد دارد... ما نیاز نداریم که کسی به ما درس شجاعت بدهد.» وی سپس بدون خداحافظی با محمد بن سلمان اتاق را ترک کرد و به اردن برگشت و از آن زمان، تمام تماس‌ها بین اردن و عربستان قطع شده است.
ضرب شست تازه یمن
به مزدوران عربستان
خبر دیگر اینکه کمین‎های نیروهای ارتش یمن و انصارالله در صحرای میدی استان حجه واقع در غرب این کشور، به کشته شدن ده‎ها نظامی و افسر و فرمانده سودانی عضو ائتلاف سعودی انجامید. یک منبع نظامی یمن می‎گوید ده‎ها نفر از نظامیان سودانی اعم از «فرمانده، افسر و سرباز» در کمین‎های نیروهای یمنی کشته شدند.
 از آغاز جنگ عربستان علیه یمن تاکنون، صدها نفر از شبه نظامیان سودانی وابسته به ائتلاف سعودی در درگیری با نیروهای ارتش یمن و انصارالله کشته شده‌اند و به دلیل متحمل شدن تلفات سنگین جانی حتی احتمال خروج سودان از ائتلاف سعودی وجود دارد. از سوی دیگر به دنبال تشدید جنایت آل‌سعود در یمن دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد «فوراً» فروش سلاح به عربستان را متوقف خواهد کرد.