kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
با هلاکت ده‌ها تروریست تکفیری

ارتش سوریه فرودگاه ادلب را پس گرفت


نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در ادامه پیشروی‌های خود به سمت مرکز استان ادلب، کنترل کامل فرودگاه راهبردی «ابوظهور» را در دست گرفتند.
خبرگزاری میزان به نقل از شبکه «المنار» گزارش داده، نیروهای ارتش سوریه و مقاومت دیروز موفق شدند کنترل کامل فرودگاه «ابوظهور» را به دست بگیرند. در این عملیات، ابتدا شش روستا در محور جنوبی فرودگاه آزاد شدند و سپس، نیروهای ارتش و مقاومت وارد فرودگاه شدند.
تسلط نیروهای دولتی بر فرودگاه راهبردی ابوظهور در جنوب شرقی استان «ادلب»، ضربه روحی مهلکی به تروریست‌ها در شهر «ادلب» وارد می‌کند. این شهر آخرین شهر بزرگ سوریه است که همچنان در اشغال تروریست‌های تکفیری قرار دارد. در این عملیات شمار زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و عناصر باقی مانده نیز تا کیلومترها عقب‌نشینی کردند.
آغاز حمله زمینی به عفرین
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اما دیروز اعلام کرده که ارتش کشورش عملیات زمینی در عفرین سوریه را عملاً آغاز کرده است. وی گفته: «هیچ طمعی در سوریه نداریم و عملیات خود را در مرز (ترکیه و عراق) ادامه خواهیم داد.»
منابع محلی نیز دیروز اعلام کردند، نظامیان ترکیه با عبور از مرز سوریه، عملیات عفرین را آغاز کرده‌اند. این منابع همچنین اعلام کردند که همزمان با حملات توپخانه سنگین ترکیه به عفرین، نظامیان روسی به سرعت شمال سوریه را ترک کردند.
این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، خروج نیروهای این کشور از عفرین را تکذیب کرد. شهر عفرین از سال 2012 تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه» که به شدت مورد حمایت آمریکا هستند قرار دارد.عملیات زمینی ارتش ترکیه در عفرین در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای سوریه، روسیه و حتی آمریکا با این عملیات، مخالفت کرده بودند.
اردوغان که در کنگره حزب «عدالت و توسعه» در شهر «کوتاهیا»ی استان «آناتولی» سخن می‌گفت، افزود: (شهر) منبج سوریه هدف دیگر عملیات نظامی ترکیه خواهد بود.ترکیه که در شکل‌گیری بحران خونین شش ساله سوریه، نقش پررنگی داشته است، طی سه سال اخیر موضع ثابتی در برابر این بحران نداشته است و این مسئله به تنهایی نشان می‌دهد که آنکارا نه تنها به اهداف خود در سوریه نرسیده، بلکه کنترلی نیز بر شرایط ندارد و فقط مجبور می‌شود در راستای منافع خود، به طور مقطعی، دست به اقدام بزند.
در سال 2011 اردوغان و دیگر سران ترکیه، توسعه ارضی را در سر داشتند و کم‌کم، راهبرد «نوعثمانی‌گری» را علم کردند تا نفوذ خود را به‌اصطلاح بر سوریه و شمال عراق تثبیت کنند.
اما، در سال 2014 و زمانی که نشانه‌های شکست تروریست‌ها و مخالفان «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، آشکار شد، ترکیه در ارتباط با مرزهای کردنشین خود، به تردید افتاد و تلاش کرد با انجام حملات و عملیات مکرر در شمال سوریه، جلوی تشکیل یک دولت کردی در منطقه را بگیرد. اختلاف اصلی ترکیه و آمریکا در خارج از مرزهای ترکیه، بر سر همین کردهای تجزیه‌طلب سوریه است؛ آمریکا آنها را به سلاح‌های جدید مجهز می‌کند و این مسئله، مورد اعتراض شدید ترکیه قرار می‌گیرد.
در ارتباط با سوریه نیز هر چند شکاف میان آمریکا و ترکیه، یک فرصت و امری مثبت برای دمشق محسوب می‌شود، ولی تلاش آمریکا برای ایجاد دولت خودمختار کردی در شمال سوریه، دولت دمشق را درگیر بحران جدیدی خواهد کرد.