kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

گردوغبار در خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه برف و باران در 14 استان



 
  شاخص آلودگی هوا در اهواز دیروز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شاخص آلودگی هوا در اهواز در ساعت 8 صبح دیروز  به 391 رسید و در وضعیت خطرناک قرار گرفت.
کارشناسان می‌گویند در هوای خطرناک که شاخص آن به بالاتر از عدد ۳۰۰ می‌رسد؛ شرایط به نحوی است که تمامی افراد جامعه باید از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند و یا حتی‌الامکان شهر را ترک کنند.
طبق اطلاعیه مدیریت بحران استان خوزستان دیروز شنبه ادارات و مدارس 11 شهرستان و مدارس 17 شهر خوزستان تعطیل شد.
اهواز، شوش، دزفول، خرمشهر، آبادان، هویزه، آبادان، کارون، باوی، حمیدیه، شادگان شهرستان‌هایی بودند که ادارات آنها دیروز تعطیل بود.
 این تعطیلی شامل بانک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خدمت‌رسان نبود.
میزان گردوغبار دیروز در فضای شهرستان شوش 30 برابر حد مجاز و در آبادان و خرمشهر 27 برابر حد مجاز بود به طوری که خودروها در جاده اندیمشک - شوش- اهواز با چراغ روشن حرکت می‌کردند. بارش باران گل‌آلود در شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش روز گذشته بر مشکلات شهروندان این شهرها افزود و اهالی این شهرها را خانه‌نشین کرد.
آلودگی هوا روز گذشته شهرهای سنندج و ایلام را هم دربر گرفت. گرد و غبار در کامیاران و سنندج با رسیدن به 14 برابر حد مجاز در وضعیت خطرناک قرار گرفت و مدارس سنندج دیروز در تمام مقاطع تحصیلی به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد. آلودگی هوا در ایلام نیز دیروز فعالیت اداری و آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس تمام پایه‌های تحصیلی نوبت صبح و پروازهای فرودگاه این شهر را تعطیل کرد.
برچیده شدن چادرها در مناطق زلزله‌زده
تمامی مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان‌های قصرشیرین، گیلان‌غرب و سرپل‌ذهاب هم دیروز به دلیل گرد و غبار شدید تعطیل شدند.
وزش باد شدید و تندباد روز جمعه در شهرستان زلزله‌زده قصرشیرین موجب واژگونی چند کانکس و برچیده شدن چادرهای اسکان موقت زلزله‌زدگان شد.
وقوع تندباد و بارندگی که از جمعه گذشته در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب آغاز شده و دیروز نیز ادامه داشت، مشکلاتی برای زلزله‌زدگان در چادرها و کانکس‌ها ایجاد کرد.
با ورود سامانه ناپایدار به جو منطقه در روز جمعه، شاهد وقوع تندباد و باران شدید و آبگرفتگی معابر، چادرها و کانکس‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان در قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب بوده‌ایم.
براساس گزارش ایستگاه‌های هواشناسی قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب سرعت وزش باد در روز جمعه در این شهرستان‌ها به ترتیب به 73، 65 و 60 کیلومتر بر ساعت رسید.
در پی وزش باد شدید، بسیاری از چادرها و کانکس‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب واژگون شد که با امدادرسانی ستاد مدیریت بحران و نیروهای امداد جمعیت هلال احمر و استان‌های معین، این مشکلات برطرف و به زلزله‌زدگان برای برپایی مجدد چادرها کمک شد.
علی مرادی یکی از شهروندان زلزله‌زده قصرشیرین گفت: به دلیل آسیب دیدن منزل مسکونی‌مان از زمان وقوع زلزله 21 آبان تاکنون در چادر اسکان داریم ولی در این مدت باد و باران ما را با مشکلاتی مواجه کرده است.
وی افزود: روز جمعه به دلیل وزش باد شدید، چادری که در آن اسکان داریم از جای خود کنده شد و مشکلات زیادی را برایمان به‌وجود آورد که با حضور نیروهای جمعیت هلال احمر و همراهی مردم، نسبت به برپایی دوباره چادر اسکان موقت اقدام کردیم.
امید حقی یکی از زلزله‌زدگان سرپل ذهابی نیز گفت: کانکس محل اسکان موقت ما به علت وقوع تندباد واژگون شد ولی با کمک دستگاه‌های امدادی مشکلمان برطرف شد.
وی زندگی در کانکس و چادرها را به‌خصوص در مواقع تندباد بسیار سخت و بحرانی توصیف کرد.
در اثر این تندباد، چندین مورد شکستگی درختان و 2 فقره آتش‌سوزی در نقاط شهر رخ داد که بلافاصله با حضور شهرداری و آتش‌نشانی نسبت به اطفای حریق اقدام شد.
تندباد روز جمعه باعث وقوع 7 فقره آتش‌سوزی در چادرهای اسکان زلزله‌زدگان شد، و همچنین35 تخته از چادرها و کانکس‌های زلزله‌زدگان را واژگون کرد که با حضور دستگاه‌های امدادی و نیروهای جمعیت هلال احمر، نسبت به برپایی مجدد چادرهای اسکان و کانکس‌های زلزله‌زدگان اقدام شد. همچنین بارش باران در شهرستان گیلانغرب باعث ریزش کوه در روستای انجاورود منطقه گلین و تخریب دکل مخابراتی شد.
تندباد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی از چادرهای اسکان موقت زلزله‌زدگان به‌خصوص در روستای «عربیل» از توابع بخش مرکزی این شهرستان شد.
زلزله 5 ریشتری سومار فوتی نداشت
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: زلزله 5 ریشتری بامداد شنبه شهر سومار از توابع قصرشیرین، تلفات جانی و مصدوم نداشت.
رضا محمودیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای که ساعت 1:47 دقیقه بامداد دیروز (30 دی) به وقوع پیوست نیروهای ارزیاب و امدادی در منطقه حضور پیدا کردند.
وی ادامه داد: در ارزیابی اولیه که نتیجه آن توسط بخشدار سومار اعلام شد، خوشبختانه فوتی و جرحی نداشتیم.
برف مدارس شهرهای آذربایجان شرقی را
تعطیل کرد
بارش برف در آذربایجان شرقی، مدارس شهرهای بستان‌آباد و چاراویماق و تیکمه‌داش این استان را روز شنبه تعطیل کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز، مدارس شهرهای چاراویماق تا دوره اول متوسطه تعطیل و تمامی مقاطع تحصیلی در روستاهای این شهر، تعطیل شدند. در بستان‌آباد نیز تمام مقاطع تحصیلی روستایی و شهری نوبت صبح تعطیل شدند و در هشترود، کلیه مقاطع نوبت صبح با یک ساعت تأخیر، کار خود را آغاز کردند. بارش برف در تبریز، پس از ساعات اولیه آن، به صورت باران بود.
بسته شدن۴۰ درصد از راه‌های روستایی شهرستان بانه
رئیس ‌اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان بانه گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از راه‌های روستایی این شهرستان مسدود است.
انور طاهایی اظهار داشت: بر اثر بارش شدید برف از عصر جمعه 40 درصد از راه‌های روستایی این شهرستان مسدود است.
وی گفت: عملیات برف‌روبی در تمام محورهای اصلی و فرعی جاده‌های بانه در حال انجام است.
اکیپ‌های راهداری بانه و سه دستگاه تیغه‌دار نمک‌پاش در محور سردشت مشغول پاکسازی جاده هستند.
با تلاش شبانه‌روزی پرسنل راهداری بانه تردد خودروها در محور بانه-سقز هم جریان دارد.
گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است بارش برف در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، یزد، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، کرمانشاه، کردستان، همدان، استان مرکزی، لرستان، مدارس برخی از شهرهای این استان‌ها را تعطیل و راه‌های روستایی برخی از روستاها را مسدود کرد.