kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
حاجی دلیگانی در گفت‌و‌گو با کیهان:

رفتار بانک مرکزی با سپرده‌گذاران به اعتماد مردم آسیب زد



نماینده مجلس گفت: آقای سیف در حالی ادعا می‌کند وضعیت 98 درصد این سپرده‌گذاران را تعیین تکلیف کرده که در‌باره بخش قابل توجهی از آنها نه تنها تعیین تکلیفی صورت نگرفته بلکه از جانب موسسات معین اسناد و مدارک مربوط به آنها اخذ شده و اکنون نه سندی دارند و نه پولی به آنها داده شده است.  
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار استان اصفهان در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان در توضیح تذکر شفاهی روز سه‌شنبه خود در صحن علنی مجلس درباره مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و نوع برخورد مسئولان بانکی مرکزی با آنها گفت: متاسفانه نوع رفتار و گفتار آقای سیف مدیرعامل بانک مرکزی در مواجهه با سپرده‌گذاران موسسات مالی مناسب نبوده و در شان مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که به این نحو با مردم روبه‌رو شوند.
وی افزود: مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور و نظام اعتماد مردم به مسئولان است متاسفانه مسئولان بانک مرکزی و در راس آن آقای سیف در این موضوع نمره پایینی دارند.
حاجی دلیگانی در ادامه با بیان اینکه نوع گزارش مسئولان ارشد بانک مرکزی به مردم براساس شفافیت نیست ، تصریح کرد : چنین رفتاری سبب خواهد شد که من‌بعد این افراد اگر بخواهند حرف راست هم به مردم بزنند کسی سخن آنها را باور نکند و متاسفانه در این خصوص به اعتماد مردم به‌ویژه سپرده‌گذاران موسسات مالی آسیب زده‌اند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: آقای سیف در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان می‌کند که وضعیت 98 درصد این سپرده‌گذاران را تعیین تکلیف کرده در حالی که چنین ادعایی صحیح نیست، به تعدادی از این سپرده‌گذاران که مبالغ اندکی سپرده‌گذاری کرده بودند، سپرده‌هایشان عودت داده شده اما درباره بخش قابل توجهی از آنها نه تنها تعیین تکلیفی صورت نگرفته بلکه از جانب موسسات معین اسناد و مدارک مربوط به سپرده‌گذاری آنها اخذ شده و بازگردانده نشده و اکنون هیچ سندی و مدرکی نداند و پولی هم به آنها داده نشده است.  
6 هزار و پانصد میلیارد برداشتی
 از صندوق ذخیره ارزی کجاست؟
حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه همچنین به ماجرای برداشت 6 هزار و پانصد میلیارد تومانی از صندوق ذخیره ارزی و سپردن آن در یک حساب خاص از سوی مسئولان بانک مرکزی نیز ‌اشاره کرد و گفت : از 11 هزار میلیارد تومان رقم برداشتی از صندوق ذخیره ارزی ، 6 هزار و پانصد میلیارد تومان آن در حسابی خاص در یک موسسه اعتباری است که بر اساس اطلاع ما مدیرعامل این موسسه نیز با رئیس‌ یکی از بانک‌ها نسبت فامیلی دارد.
گفتنی است حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار استان اصفهان روز سه شنبه در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور گفته بود : آقای رئیس‌جمهور شما و دولتمردان اقتصادی و رئیس‌بانک مرکزی در مواجهه با درخواست سپرده‌گذاران به راحتی غش در معامله کردید به نوعی گندم‌نمای جو فروش شده‌اید شما که ادعای تعیین تکلیف وضعیت نزدیک به ۹۸ درصد سپرده‌گذاران را مطرح کردید چرا شفاف و با صراحت در این باره توضیح نمی‌دهید آیا می‌دانید بخش عمده‌ای از ۹۸ درصدی‌ها که شما در مورد آنها مانور داده اید هنوز پولی نگرفته‌اند و تنها وعده‌های بلندمدت دریافت کرده‌اند؟
وی همچنین تصریح کرد : آقای رئیس‌جمهور آیا می‌دانید بیش از شش هزار میلیارد تومان از رقم ۱۱ هزار میلیارد تومانی برداشتی از صندوق ذخیره ارزی کجاست، آیا می‌دانید این مبلغ در حساب خاص یک موسسه اعتباری است که با رئیس‌ فلان بانک نسبت فامیلی دارد؟
حاجی دلیگانی همچنین خطاب به روحانی با بیان اینکه دشمن با دیپلماسی خنده شما گستاخ‌تر شده است لطفا کمی اخم کنید افزود: وزرای شما دیپلماسی خنده را‌ اشتباه گرفته‌اند و همه جا از این دیپلماسی استفاده می‌کنند در حالی که باید با استحکام با دشمنان برخورد کرد. راستی آقای روحانی وقتی لشکر بیکاران در فرانسه به حرکت درآمدند و شهرهای این کشور را به آشوب کشیدند شما هم با رئیس‌جمهور این کشور صحبت کردید؟ یعنی اصلا اجازه دادند تماسی در این باره داشته باشید؟چرا اجازه دادید که مقامات کشورهای اروپایی در روزهای اغتشاشات با شما تماس بگیرند و از اوضاع داخل کشور بپرسند؟
حاجی دلیگانی در تذکر شفاهی خود به روحانی در صحن مجلس همچنین تاکید کرد: جناب آقای رئیس‌جمهور خود و دولتمردان کابینه لطفا کمی هم اخم نثار بیگانگان کنید، خواهید دید بیگانه چگونه دست و پای خود را جمع می‌کند البته شاید افق نگاه درون جامعه با نگاه رئیس‌جمهور و وزرا متفاوت باشد. اگر اینگونه نیست چرا حتی یک بار صدای خود را نسبت به گستاخی‌ها، جسارت‌ها و هتاکی‌ها بر سر غرب و آمریکا بلند نکردید؟ و حتی سفیران آنها را به وزارت امور خارجه فرا نخوانده‌اید.