kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷

کارون خاکستری شد



کارون رودی که در چند دهه اخیر دستخوش نامهربانی‌های فراوانی قرارگرفته این روزها حال و روز خوشی ندارد.
 با گذر از پل‌های طویل روی آن اغلب اوقات بوی تعفن به مشام می‌رسد. رنگش شبیه هیچ‌یک از رودخانه‌های واقعی و حتی خیالی نیست گویا از بس گردوخاک در اهواز آمده رنگ آن ‌هم خاکستری شده است.
در کنار آن وجود انواع نیزارهای قد و نیم قد و بعضاً خشک و بی‌ریخت، چهره‌اش را کریه کرده و به محلی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شده است.
 رودخانه کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران، و رگ حیات شهر اهواز به طول 850 کیلومتر که در مسیر خود با دونیم کردن اهواز روانه خلیج‌فارس می‌شود.
این روزها اما رگ حیات شهر اهواز وضعیت مناسبی ندارد و رهاسازی بی‌رویه پساب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی در این رودخانه موجب آلودگی بیش‌ازحد و مرگ تدریجی اکوسیستم آن شده است.
عضو شورای اسلامی شهر اهواز در همین باره می‌گوید: در حال حاضر در نقاط زیادی از استان خوزستان شاهد تخلیه فاضلاب به کارون هستیم و حداقل در اهواز فاضلاب از 170 لوله به کارون تخلیه می‌شود.
محمدرضا ایزدی می‌افزاید: در حال حاضر در 301 نقطه در سطح شهر اهواز تلاقی آب‌وفاضلاب وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آبفا اهواز اما در این‌باره اظهار می‌کند: رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز دارای 23 نقطه ورودی فاضلاب است که پس از مطالعه و بررسی شرکت آبفا اهواز در سال جاری، پنج نقطه به‌عنوان نقاط بحرانی تعیین شدند.
فردوس کریمی می‌گوید: حدود 40 درصد از فاضلاب اهواز از طریق این نقاط وارد رودخانه کارون می‌شود.
البته پیش‌تر نیز بعضی از اعضای شورای سابق شهر اهواز از ریختن فاضلاب آزمایشگاه‌های دانشگاهی به کارون پرده برداشته‌اند.
برخی البته معتقدند که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ورود آلاینده‌ها و زهاب‌های خود یکی از آلوده‌کنندگان اصلی رودخانه کارون است و برخی دیگر نیز پساب‌های کشاورزی را مهم‌ترین منبع آلودگی رودخانه کارون می‌دانند.
هرچند مسئولین بارها از ضرب‌الاجل طرح جمع‌آوری فاضلاب‌های اهواز خبر داده‌اند اما بازهم مردم اهواز شاهد ورود ناجوانمردانه فاضلاب به رگ حیاتی شهرشان هستند.
وضعیت فعلی آب آشامیدنی اهواز با توجه به اینکه از رودخانه کارون تأمین می‌شود قابل توجیه و توضیح نیست لذا باید قبل از اینکه این موضوع سلامت جمعیت کثیری از مردم را با مشکل مواجه کند چاره‌ای بیاندیشیم.