kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶

درگیری‌های خونین مقابل منزل شیخ عیسی قاسم نیروهای امنیتی شیعیان بحرین را سرکوب کردند


 
  درگیری شدید جوانان بحرینی با نیروهای امنیتی مقابل خانه شیخ عیسی قاسم که در جریان راهپیمایی گرامیداشت شهادت 3 جوان بحرینی صورت گرفت، باعث زخمی شدن چند نفر از معترضان شده است.
درگیری‌ها پس از آن رخ داد که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه با استفاده از گازهای سمی و گلوله‌های ساچمه‌ای، تظاهرات مخالفان این کشور را که به مناسبت اولین سالگرد اعدام ۳ جوان شیعه با نام‌های سامی مشیمع، عباس السمیع و علی السنکیس دست به تظاهرات زده بودند، سرکوب کردند.
این تظاهرات به دعوت جنبش «جوانان الدراز» و به مناسبت اولین سالگرد شهادت این سه برگزار شده بود. تظاهرات‌کنندگان در حالی که تصاویر شیخ عیسی قاسم و شهدا را در دست داشتند، شعار «انتقام انتقام» و «سرنگون باد رژیم حمد» سر می‌دادند. این تظاهرات تا ورودی اصلی شهر الدراز و محل استقرار نیروهای آل‌خلیفه ادامه داشت. مردم همچنین ادامه بازداشت خانگی غیرقانونی و محاصره منزل شیخ عیسی قاسم را محکوم کردند. منطقه الدراز محل سکونت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، از خرداد سال گذشته همزمان با اقدام آل‌خلیفه در محاکمه و سلب تابعیت از وی تحت محاصره شدید امنیتی بوده و از خرداد ماه سال‌جاری منزل ایشان به محاصره شدید نیروهای امنیتی درآمده است.
از سوی دیگر جمعیت الوفاق بحرین که بزرگ‌ترین جمعیت شیعه مخالف آل خلیفه است در پی برگزاری پرشتاب جلسات استیناف ۶ جوان بحرینی در دادگاه نظامی بحرین به اتهام ساختگی طراحی ترور فرمانده نیروهای مسلح بحرین بیانیه‌ای صادر کرد.
الوفاق در این بیانیه اعلام کرده تمامی مقدمات، جزئیات و روند محاکمه‌ نظامی جمعی از شهروندان عادی بحرین در دادگاه نظامی بیانگر باطل بودن آن است، و از فقدان هرگونه عدالت، مسئولیت اخلاقی، انسانی و قانونی در قبال محکومان حکایت می‌کند. الوفاق افزود، «آیا این منطقی و عقلانی است که حکم اعدام بر علیه ۶ نفر در حالی صادر شود که آنها از اولیه‌ترین حقوق خود در راستای برگزاری محاکم عادلانه محروم بوده‌اند؟ چه اینکه محکومان حتی نیت ارتکاب جرم‌های ادعا شده را قاطعانه و اساسا نفی نموده‌اند و همچنین این محکومان از زمان بازداشت تاکنون در خفا بسر می‌برند. آیا می‌توان این اقدامات، اتهامات و مخفی کردن محکومان را معتبر و قابل استناد خواند؟» این جمعیت همچنین مخفی نمودن متهمان و بازداشت آنان در حبس افرادی را قبل و بعد از صدور حکم را زیر سؤال برده و ‌اشاره کرده برخی از آنان هم‌اکنون ۱۵ ماه را بدون ملاقات با خانواده‌هایشان سپری کرده‌اند.