kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶

آغاز دور سوم مذاکرات دو کره در میان سنگ‌اندازی‌های آمریکا


 
 
  به رغم کارشکنی‌های آمریکا برای عدم مذاکره پیونگ یانگ و سئول، مقام‌های دو کشور برای سومین بار طی ۱۰ روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند تا در مورد افزایش همکاری بر سر اجرای بازی‌های المپیک مذاکره کنند.
مذاکرات روز گذشته دو کره در روستای خالی از سکنه «پانمونجوم» در داخل منطقه غیرنظامی در مرز دو طرف صورت گرفت و در مورد مسائلی که نزد کمیته بین‌المللی المپیک مطرح خواهد شد، به گفت‌و‌گو پرداختند. قرار است کمیته بین‌المللی المپیک با مقام‌های دولتی و ورزشی هر دو کره و مقام‌های کمیته سازمان‌دهنده بازی‌های المپیک «پیه‌اونگ چنگ» در روز شنبه آینده در مقر خود در کشور سوئیس دیدار کنند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو کره اخیرا مشغول بحث درباره این موضوع بودند که یک تیم مشترک در بخش هاکی زنان به این مسابقات اعزام کنند و در این حال قهرمانانشان را در رژه زیر «پرچم اتحاد» به نمایندگی از «شبه جزیره کره» به جای رژه جدا زیر پرچم‌های مجزای هر دو کشور در مراسم افتتاحیه شرکت دهند.
یک چنین اقداماتی نیازمند موافقت کمیته بین‌المللی المپیک است. در صورتی که طرح دو کره برای شرکت دادن یک تیم ورزشی(‌هاکی) مشترک تحقق یابد این برای نخستین‌بار خواهد بود که این دو کشور یک تیم متحد در بازی‌های المپیک شرکت می‌کنند. روز دوشنبه نیز دو کره توافق کردند ۸۰ عضو ارکستر و هنرمند از کشور کره شمالی در جریان بازی‌های المپیک زمستانی کره‌ جنوبی اجرا داشته باشند.
کره شمالی همچنین گفته هیئت اعزامی شامل مقام‌های عالی‌رتبه، خبرنگاران،200  فرد تشویق‌کننده و یک تیم نمایش تکواندو به همراه قهرمانان ورزشی خواهد بود.
نشست‌های اخیر مقام‌های دو کره درباره شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی «پیه‌اونگ چنگ» باعث نزدیکی میان آنها شده است. این در حالی است که آمریکا به طرق مختلف تلاش کرده تا این نزدیکی و بهبود رابطه را از بین ببرد. در همین رابطه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد اگر پیونگ یانگ وارد مذاکرات نشود از راه حل نظامی استفاده می‌شود.
از سوی دیگر، آمریکا و کانادا جلسه‌ای را در ونکوور کانادا میزبانی کردند تا فشارها بر کیم جونگ اون را افزایش دهند. شرکت‌کنندگان در نشست ونکوور برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی از طریق تحریم‌ها و تهدید درباره وجود گزینه نظامی توافق کردند. در این جلسه بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد تاکید شد و شرکت‌کنندگان در یک بیانیه مشترک توافق کردند، به اعمال تحریم‌های یکجانبه و انجام اقدامات دیپلماتیک برای مقابله با کره شمالی فکر کنند. جزئیات بیشتری درباره این موضوع ارائه نشد.