kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
پس از 30 سال صورت گرفت

تعلیق شناسایی اسرائیل از سوی ساف در واکنش به اقدام ترامپ درباره قدس




در پی تصمیم نابخردانه رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» هم با صدور بیانیه پایانی نشست خود، کمیته اجرایی این نهاد را پس از 30 سال، مأمور تعلیق شناسایی اسرائیل کرد.
بیست و هشتمین نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در رام‌الله برگزار شد تا درباره تصمیم آمریکا درباره قدس و چگونگی پاسخ به آن مشورت شود. حماس و جهاد اسلامی شرکت در این نشست را تحریم کرده بودند.
به گزارش فارس، بارزترین تصمیم این نشست، مکلف شدن کمیته اجرایی ساف به تعلیق شناسایی اسرائیل بود، تشکیلات خودگردان فلسطین حدود 30 سال پیش، پس از «پیمان اسلو» رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته بود. شورای مرکزی ساف همچنین اعلام کرد دوره انتقالی که در توافق‌های امضا شده در اسلو، قاهره، واشنگتن و غیره آمده، به همراه تعهدات آن، دیگر پابرجا نیست. برخی از مفاد بیانیه نشست «ساف» به این شرح است؛ محکوم کردن و مردود دانستن تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس و تلاش در راستای لغو این تصمیم.
آمریکا دیگر برای ما صلاحیت ندارد
شورای مرکزی ساف در این باره اعلام کرده دولت آمریکا با این تصمیم دیگر شایستگی خود به عنوان یک میانجی برای روند صلح را از دست داده است و دیگر شراکتی در این روند نخواهد داشت جز زمانی که ترامپ از تصمیم خود بازگردد. کمیته اجرایی ساف مکلف شد تا زمانی که اسرائیل، دولت فلسطین با مرزهای 1967 را به رسمیت نشناخته و تصمیم انضمام قدس شرقی (به اسرائیل) و نیز شهرک‌سازی‌ها را متوقف نکرده، شناسایی اسرائیل را تعلیق کند. دعوت از کشورهای جهان برای تحریم اسرائیل در پاسخ به نقض قوانین بین‌المللی توسط آن، محکوم کردن نظام آپارتاید اسرائیلی که تلاش دارد آن را جایگزین ایجاد دولت مستقل فلسطینی کند، مردود دانستن شناسایی رژیم صهیونیستی نیز جزو تصمیمات این نشست دو روزه عنوان شده است.
در این بیانیه به مسائل داخلی فلسطین نیز ‌اشاره شده از جمله، تأکید بر توافق آشتی 2011 و تمام توافق‌های امضا شده بعدی که آخرین آنها توافق 2017 در قاهره بود. برعهده گرفتن امور غزه توسط دولت توافق ملی و پس از آن اجرای انتخابات و برگزاری شورای ملی فلسطین. تأکید بر حق ملت فلسطین در به کارگیری انواع مقاومت علیه رژیم ‌اشغالگر بر اساس قوانین بین‌المللی و ادامه مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و تقویت آن، تأکید بر ضرورت فراهم کردن تمام دلایل ایستادگی ملت فلسطین در قدس پایتخت ابدی ملت فلسطین و حمایت از آنها برای مقابله با تدابیر اسرائیلی برای یهودی کردن این شهر، حمایت از اهالی غزه و فراهم کردن تمام نیاز‌های آنها و نیز تشویق جامعه بین‌المللی برای شکست محاصره غزه. شورای مرکزی ساف این بیانیه را با 72 رأی مثبت، 10 رأی ممتنع، 3 رأی مخالف و غیبت دو تن از اعضایش به تصویب رساند.
شلیک به سر نوجوان فلسطینی!
در پی درگیری میان نظامیان صهیونیست و فلسطینیان در شهرک «جیوس» در کرانه باختری و با شلیک مستقیم صهیونیست‌ها، یک فلسطینی دیگر نیز شهید شد.به نوشته خبرگزاری فلسطینی معا، «احمد عبد الجابر» جوان 28 ساله‌ای است که بر اثر اصابت گلوله بر سرش به شهادت رسیده است. به گفته شاهدان عینی، نظامیان صهیونیست از فاصله کمتر از 20 متر به سوی این جوان شلیک کردند و حتی پس از آن مانع رسیدن آمبولانس برای انتقال فرد مجروح شده، شدند. آنها به سوی آمبولانس و امدادگران هم گاز ‌اشک‌آور شلیک کردند. از زمان اعلام تصمیم ترامپ مبنی برانتقال پایتخت آمریکا از تل‌آویو به قدس انتفاضه وارد فاز جدیدی شده که صهیونیست‌ها را وحشت‌زده و نگران کرده است به نحوی که برخی از تحلیلگران نظامی ورود به فاز مسلحانه را دور از انتظار نمی‌دانند.