kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

پیونگ‌یانگ: آمریکا اگر مداخله کند مذاکرات با سئول را متوقف می‌کنیم



پس از اظهارات رئیس‌جمهور کره جنوبی علیه «کیم جونگ اون» و اعلام اینکه، پیونگ یانگ تحت فشار آمریکا مجبور به مذاکره با سئول شده، کره شمالی هشدار داد اگر چنین اظهاراتی دوباره تکرار شود، هیچ تیم ورزشی به مسابقات کره جنوبی اعزام نخواهد شد. اعزام تیم ورزشی کره شمالی به بازی‌های زمستانی کره جنوبی، قرار است نخستین قدم جدی دو کشور برای آغاز مذاکرات صلح باشد.
 پیونگ یانگ در واکنش به اظهارات «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی که اعلام کرده بود تمایل کره شمالی برای برگزاری مذاکرات احتمالا به دلیل تاثیر فشارهای آمریکا علیه این کشور بود، تهدید کرد که احتمال دارد در بازی‌های المپیک زمستانی کره‌ جنوبی شرکت نکند. خبرگزاری رسمی کره شمالی در این باره اعلام کرد، اظهارات تند رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی همچون آب سردی بر روی روند مذاکرات مصالحه در شبه جزیره کره ریخته شد و مردم را ناامید کرد. پیونگ یانگ سپس از دولت سئول خواست عمیقا به چنین اظهارات «بی‌ادبانه‌ای» فکر کند و به یاد آورد که هنوز قطار و اتوبوس حامل هیئت کره شمالی در کشور است و راهی بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی نشده است.  اولین دور مذاکرات میان نمایندگان دو کره بعد از سال‌ها تنش برگزار شد. در این مذاکرات دو طرف درباره نحوه حضور هیئت کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌ جنوبی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. کره شمالی بازی‌های المپیک سئول در سال ۱۹۸۸ را تحریم کرده و در آن بازی‌ها شرکت نکرده بود. قرار است مشارکت تیم کره شمالی در این دور از بازی‌ها، مقدمه آغاز مذاکرات صلح بین دو کره باشد. آمریکا تلاش زیادی می‌کند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد.
بچه‌بازی‌های ترامپ
برخی رسانه‌های کره شمالی همچنین اعلام کرده‌اند، زمانی که روابط دو کره در حال گرم شدن است، آمریکا با تحریم‌ها و فشارها این رابطه را تخریب می‌کند. روزنامه «رودانگ سینمون» اصلی‌ترین روزنامه حکومتی کره شمالی در این‌باره نوشته، آمریکا قصد دارد برای رزمایش نظامی مشترک با کره جنوبی، بعد از المپیک زمستانی تجهیزات راهبردی به شبه جزیره کره منتقل کند.آمریکا متعهد است شیوه پیشین خود را ادامه داده و تحریم‌های زیاد و فشار علیه کره شمالی را تا زمانی که برنامه موشکی و اتمی پیونگ یانگ پابرجاست، تسهیل نکند و این اقدام واشنگتن در فضای گرم روابط دو کره، سردی ایجاد می‌کند.