kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

جشن با جنازه برجام یا تدبیر برای مقابله با مشکلات اقتصادی؟!





در حالی‌که تنها سه روز تا سالگرد اجرای برجام باقی مانده، رئیس‌جمهور آمریکا یک گردنه‌گیری دیگر هم کرد تا به همگان ثابت شود که آفتاب درخشان برجام همچنان می‌تابد!
از روزی که نوشتیم «هسته‌ای رفت تحریم‌ها می‌ماند» تا به امروز، هر مرحله‌ای که در مسیر اجرای برجام رخ داد، بیش از پیش آن تیتر را تایید کرده و نشان می‌دهد که دشمن، چه کلاه گشادی به سر مذاکره‌کنندگان گذاشته است.
سراب برجام
اکنون واقعا از هسته‌ای چیزی نمانده و در اصل از آرزو و سراب برجام هیچ چیز جز جنازه‌ای بی‌مصرف به جای نمانده است اما دولتمردان و بوق‌های تبلیغی آنها یعنی رسانه‌های زنجیره‌ای، با این جنازه هم جشن می‌گیرند و دست در آغوش وی،رقص پیروزی می‌کنند بی‌آنکه بدانند آنچه در آغوش دارند، نعش متعفنی است که جز سرخوردگی برای یک ملت و گستاخی دشمن،هیچ عایدی دیگری برای ما نداشت. از حاشیه‌ها و از جاسوس‌ها و خیانت هایشان که بگذریم،خواهیم دید که در متن برجام شگفتی‌ها یک و دوتا نیست! عجایبی که یک دانشجوی ساده و سال اولی هم به آن تن نمی‌داد و راضی نمی‌شد شرافت میهنش به آن پیوند بخورد، اما می‌بینیم که خورد!
یکی از این شگفتی‌های عجیب،گره زدن مهم‌ترین بخش تحریمی و اصلی‌ترین هدف مذاکرات یعنی رفع تحریم‌ها به خواست و میل رئیس‌جمهور آمریکاست!
یعنی ما پذیرفته‌ایم که رئیس‌جمهور آمریکا هر 120 روز یکبار درباره ادامه یا توقف تحریم‌ها نظر بدهد! فکرش را بکنید! بعد انتظار داریم که در این شرایط متزلزل، سرمایه خارجی به کشور بیاید!
پرواضح است که همان تحریم‌های قبلی حتی زمانی که روسای جمهور آمریکا امضا می‌کردند، به قوت خود باقی بوده و هست و علامت آن هم اقرار مکرر دولتی‌ها به دستاورد «تقریبا هیچ»برجام است. اما گره زدن همین تایید بی‌اثر به میل و اراده جناب پرزیدنت آمریکا با کدام عقل و منطق تطابق دارد!؟
برای برپایی یک کسب و کار ساده و بومی ،به زمانی بیش از 120 روز نیاز است اما انتظار این است که با تردید دائمی درباره امضای ترامپ،سرمایه از سراسر جهان به ایران سرازیر شود!!
نابودی زمینه برای سرمایه‌گذاری
در اصل دولت اقتصاد کشور را هر 120 روز یا حداکثر 180 روز یکبار با شوک موافقت رئیس‌جمهور آمریکا،به قهقرا می‌برد و همه چیز را به آن گره می‌زند و این یعنی نابودی زمینه برای سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی.
و این‌گونه است که می‌بینیم از آن همه هیاهو برای امضا برجام و آن همه شتاب و توصیه و سفارش که «زودتر امضا کنید و...» ،از ادعای زیان روزانه چند میلیون تا میلیارد دلار خسارت به‌خاطر تاخیر در اجرای برجام به اینجا می‌رسیم که گذشت دوسال،هیچ گشایشی ایجاد نکرده و برعکس، کشور را در التهابی بی‌مورد و بی‌دلیل فرو رفته و این سیکل هر فصل هم تکرار می‌شود!
اکنون مدعیان دیروز خاموشند! رئیس‌مجلس که می‌گفت «رسانه‌ها التهاب بلاوجه درست نکنند»! آن یکی که می‌گفت « بیست دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود»! آن دیگری که گفته بود«زیاد طول ندهید و زودتر تصویب کنید» و... هیچ‌کدام چیزی نمی‌گویند! نمی‌گویند که چرا چنین شکاف عظیم و چنین رخنه فاجعه‌باری را ندیدند و کار را به میل و اراده فصلی رئیس‌جمهور آمریکا سپردند!؟ آیا آن روز ندیدند که اصلی‌ترین هدف مذاکرات یعنی رفع تحریم‌ها منوط به امضا 120 روزه رئیس‌جمهور آمریکا شده!؟ اگر دیدند،چرا پذیرفتند و اصرار کردند!؟ اگر ندیدند،چرا درباره چیزی که از آن خبر نداشتند اصرار می‌کردند!؟
جنازه‌ای متعفن
این سوی میدان، دولت‌مردان و رسانه‌هایشان حاضر نیستند از این یگانه دستاورد(!) بگذرند! حتی اگر جنازه‌ای متعفن باشد و حتی اگر به قیمت دادن امتیازات تازه یعنی همان‌ها که دیروز ترامپ مطالبه کرد باشد!!
اکنون از شبی که عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران می‌رقصیدند رسیده‌ایم به معامله یک دلار آمریکا در برابر 4400 تومان! دولت رسما قافیه را باخته اما جشن را با هنرمندی خاص ادامه می‌دهد!
پرسش همیشگی دولتی‌ها و روزنامه‌های مرتزق از دولت البته یک چیز است و آن اینکه اگر برجام نه پس چه!؟ و بعد با این پرسش چنان ژست فلسفی و متفکری به خود می‌گیرند که گویی به طراحی نسل دوم معماهای خیام یا قوانین فیثاغورث دست یافته‌اند!
مشکل از آنجا ناشی می‌شود که گردانندگان این قبیل نمایش‌های مضحک،نوعا از حداقل دانش بی‌بهره‌اند حتی اگر به نحوی از انحا مدرکی حتی در سطح دکترا از ایران یا مثلا از یک کشور اروپایی گرفته باشند!
تاوان این بی‌بهرگی و بی‌سوادی را ملتی می‌دهد که قرار بود در این دهه،شیرینی پیشرفت و عدالت را بچشد اما به یمن این افراد،طعم رخنه دشمن در خانه را می‌چشد!
اقتصاد مقاومتی
راهکار نه جشن با جنازه ،که بازگشت به نسخه روشن و منطقی «اقتصاد مقاومتی » بوده و هست. کلیدواژه‌ای که رهبر معظم انقلاب آن را بارها و بارها مطرح و به‌عنوان گره گشای امور معرفی کردند.
بسیاری از اندیشمندان اقتصادی داخلی و خارجی هم بر درستی این گزاره و حتی به‌عنوان یگانه گزاره درست تاکید کرده‌اند اما متاسفانه دولتمردان،از اندیشه و دانش متناسب برخوردار نیستند و ترجیح می‌دهند با شرکای خارجی معامله کنند!
نتیجه هم روشن است، فزونی واردات در برابر تعطیلی تولیدات!
چابهار را به هندی‌ها می‌دهیم! واگن را هم آنها می‌سازند،کارگر ایرانی با دست خالی راهی خانه می‌شود و وزیر راه و مسکن پس از نثار چندین و چند ناسزا به مسکن مهر،از شدت فرصت داشتن،به سرمقاله‌نویسی برای جراید مشغول می‌شود!
پروژه راه آهن قزوین رشت که سالها از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد و با بیش از 75درصد پیشرفت به دولت یازدهم تحویل داده شده بود، به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی در لیست قرار می‌گیرد تا ثابت شود دولت کمر همت به این امر مهم بسته است!
باید پذیرفت که برجام هرچه بود نشان داد و این آخری یعنی مطالبات جدید ترامپ درباره موشکی و ابدی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و... همان است که از روز اول هشدارش را داده بودیم. آمریکا از برجام خارج نخواهد شد چون به قول اوباما با همین سند «بدون شلیک یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد» هر روز هم امتیازات تازه‌ای مطالبه خواهد کرد چون ‌اشتیاق مقامات دولتی به حفظ آن را می‌بیند! این وسط، مشکلات اقتصادی مردم است که به امید امضا ترامپ رها شده است.
4 شرط
گفتنی است «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با امضای معافیت‌های تحریمی برای ایران تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، چهار شرط را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد.
وی در این بیانیه با یادآوری اینکه دولت آمریکا چند فرد و سازمان مرتبط با ایران را هدف تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای قرار داده نوشت: ما تاکنون نزدیک به 100 نفر از افراد و شرکت‌های دخیل در برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت‌های غیرقانونی ایران را تحریم کرده‌ایم.               

ترامپ در این بیانیه بار دیگر به حمایت از آشوب‌گران در ایران پرداخته و از همه ملت‌ها خواست روال مشابهی پیش بگیرند.
وی گفت: هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مؤلفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد. دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، برخلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت برای اولین بار در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود. ترامپ همچنین تصریح کرد با کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافقی که به گفته وی «مکمل برجام» است تعامل کرده است.
تحریم‌های جدید
آمریکا 14 شخصیت حقیقی و حقوقی را در ارتباط با ایران تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای این 14 شخص و نهاد را به بهانه ارتباط با برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی و همچنین نقض ادعایی حقوق بشر تحریم کرد.
در این بیانیه نام آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس‌قوه قضائیه و «غلامرضا ضیائی» رئیس‌زندان رجائی‌شهر به عنوان افراد تحریم شده دیده می‌شود.
اسامی 14 فرد و شرکت‌ مرتبط با ایران که خزانه‌داری آمریکا آنها را به بهانه‌های ادعایی «نقض حقوق بشر، سانسور و حمایت از افراد دخیل در ‌اشاعه تسلیحاتی» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده به شرح زیر هستند:آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس‌قوه قضائیه ایران، زندان رجایی شهر و غلامرضا ضیایی (رئیس‌زندان رجایی‌شهر)، سازمان نبرد الکترونیک و دفاع سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی، شرکت مخابراتی موج سبز و (واقع در مالزی) مرتضی رضوی (تبعه ایران)، شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) و صنایع هواپیمایی ایران (صها)، شی یوهاوا (تبعه چین)، شبکه خرید مستقر در ایران و چین، شامل پردازان سیستم نماد آرمان (پسنا الکترونیک)،شرکت بوچانگ سرامیک (مستقر در چین)، ژو یوگون (تبعه چین و نماینده شرکت بوچانگ سرامیک)
اعلام این تحریم‌های جدید در حالی است که همزمان «دونالد ترامپ» تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و ذیل برجام را تمدید کرده ‌اما تاکید کرد در صورت اجرای تغییرات مورد نظر او در توافق هسته‌ای، این آخرین تمدید خواهد بود.
استقبال لابی صهیونیستی
کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل (لابی آیپک) از تحریم‌های جدیدی که دولت آمریکا علیه ایران اعمال کرد،استقبال کرد. آیپک با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از دولت «دونالد ترامپ» به خاطر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، از بیانیه وی درباره نقایص ادعایی برجام حمایت کرد.
به گزارش فارس، این لابی صهیونیستی با انتقاد از اینکه محدودیت‌های برجام بر برنامه هسته‌ای ایران، 8 سال دیگر به پایان می‌رسد، از واشنگتن خواست تا متحدان خود را درباره آینده بندهای منقضی‌شونده برجام یا «بندهای غروب آفتاب» تحت فشار قرار دهد.