kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
ماموریت سپاه در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد

اختصاص سالانه میلیاردها تومان به محرومیت‌زدایی در بخش بهداشت و درمان توسط سپاه






معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران، گفت: سپاه با تمام وجود در خدمت مردم بوده، هست و خواهد بود و این فلسفه بنیادی سپاه برای مردم است چرا که از دل مردم جوشیده و هر جا نیاز باشد همواره فعالیت خود را انجام می‌دهد.
سردار دکتر احمد عبداللهی، درباره مجموعه اقدامات سپاه در کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، به فارس گفت: نیروهای بهداشتی و درمانی سپاه پس از وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه که شب هنگام به وقوع پیوست، شبانه مجموعه اقدامات خود را آغاز کرد و مراکز بهداری سپاه در غرب به حالت آماده‌باش درآمدند.
عبداللهی با‌اشاره به اینکه تمام بیمارستان‌های سپاه در سراسر کشور طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید دو بیمارستان صحرایی در دل خود جای داده تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: بر همین اساس بیمارستان امام حسین کرمانشاه بامداد پس از زمین‌لرزه کرمانشاه در سرپل‌ذهاب فعال‌سازی و بیمارستان صحرایی 9 صبح فردای زلزله آغاز به کار کرد و مصدومان به آن منتقل شدند.
وی ادامه داد: همچنین استان‌های مختلف با یک ابلاغ 6 بیمارستان صحرایی در نقاط مختلف کرمانشاه راه‌اندازی کردند و اکنون 50 روز پس از وقوع زمین‌لرزه حضور دارند و تاکنون به 7 تا 8 هزار مصدوم خدمت‌رسانی شده است و 600 عمل جراحی در این بیمارستان‌ها صورت گرفته و طی روزهای اول و دوم که نیازهای دارویی و بهداشتی در منطقه داشتیم 5 هزار قلم سرم از مجموعه دانشگاه‌ علوم پزشکی بقیه‌الله به منطقه ارسال شد.
به گفته معاون بهداشت و درمان سپاه، در بخش هوافضا نیز 8 سورتی پرواز برای انتقال مصدومان صورت گرفت و سه فروند بالگرد و چهار فروند کونتون برای انتقال مصدومان به استان‌های معین به کار گرفته شد و بیش از 300 مصدوم توسط امداد هوایی انتقال یافتند.
سردار عبداللهی افزود: بهداری سپاه استان کرمانشاه نیز در همه نقاط مختلف به ویژه روستاها تقسیم کار انجام دادند و سعی کردند در تمام روستاها درمانگاه و پست بهداشتی و درمانی دایر کنیم که هنوز درمانگاه ازگله مشغول فعالیت است.
وی اظهار داشت: سپاه با تمام وجود در خدمت مردم بوده، هست و خواهد بود و این فلسفه بنیادی سپاه برای مردم است چرا که از دل مردم جوشیده و هر جا نیاز باشد همواره فعالیت خود را انجام می‌دهد و تلاش کرده‌ایم جز اولین نیروهایی باشیم که در مناطق زلزله‌زده به مردم کمک‌رسانی می‌کنند. در زلزله بم دوستان ما در سپاه در اولین لحظات پس از زلزله حضور یافتند و جز نخستین افرادی بودند که به کمک مردم شتافتند. سپاه حامی و یاور مردم در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه بهداشت و درمان بوده است.
معاون بهداشت و درمان سپاه با بیان اینکه بزرگ‌ترین بیمارستان صحرایی را از لحاظ کمیت و کیفیت و همچنین تجهیزات در منطقه زلزله‌زده دایر کردیم که حتی جراحی‌های مغز و اعصاب و توراکس در آن امکانپذیر بود، گفت: این در حالی است که چنین قابلیتی را اصولا بیمارستان‌های صحرایی ندارند ولی سپاه دارای کاملترین بیمارستان صحرایی است.
عبدالهی افزود: سپاه به حضرت آقا متعهد شده که در تأمین خانه‌های کانکسی و سیار برای زلزله‌زدگان اقدام کند که بر همین اساس 8 هزار واحد برای زلزله‌زدگان اختصاص یافت و فرمانده کل سپاه اعلام کردند که این تعهد انجام شده است.
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان اگر نیازها اضطراری باشد اکنون وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌ها را بر عهده‌دارند و ما نیز همچنان در ازگله فعال هستیم و اگر نیازی باشد تمام و کمال در خدمت مردم حضور خواهیم داشت. بنابراین چون شرایط اضطرار تمام شده سایر بیمارستان‌های صحرایی را جمع کرده‌ایم و اکنون برخی پست‌های امداد در منطقه حضور دارند و ما همچنان فعالیت می‌کنیم.
معاون بهداشت و درمان سپاه درپاسخ به میزان آمادگی بهداشت و درمان سپاه در مورد زلزله‌ احتمالی تهران، گفت: زلزله‌ تهران موضوع پیچیده‌ای بوده و همچون وقوع زلزله در سایر استان‌ها نیست البته در سپاه تمهیدات لازم حتی رزمایش و تخصصی برگزار شده و جهت خدمت‌رسانی به مردم آمادگی داریم و تمهیدات لازم را با همکاری قرارگاه‌های سپاه همچون قرارگاه ثارالله انجام داده‌ایم تا شبکه درمانی تهران را در هنگام وقوع زلزله طرح‌ریزی و تمرین کنیم و اگر زلزله‌ای رخ داد بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.
فعالیت قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه
سردار عبدالهی درباره حضور سپاه در مناطق محروم و دورافتاده، اظهارداشت: سپاه قرارگاهی محرومیت‌زدایی دارد و در کنار شناسایی این نقاط محروم در ساخت مراکز بهداشتی، جدول خیابانی، راه‌های مواصلاتی، مدرسه و... کمک می‌کند و زمانی که در هر استانی رزمایش داشته باشیم در نقاط کم‌برخوردار سپاه بیمارستان صحرایی برپا کرده و خدمات رایگان به بیماران ارائه می‌دهد.
وی افزود: طی این سال‌ها به مناطقی اعزام شده‌ایم که بسیاری از مردم حتی روی پزشک را ندیده و از کمترین امکانات برخوردارند و در سال چندین برنامه در این زمینه انجام می‌شود و تمرین‌های اختصاصی نیز در این راستا صورت می‌گیرد. به طور کلی این مسئله یک اصل بوده که در کنار یک رزمایش یک بیمارستان صحرایی برپا کنیم. سالانه سپاه میلیاردها تومان به محرومیت‌زدایی در بخش بهداشت و درمان اختصاص می‌دهد و اقدامات مؤثری در این راستا صورت گرفته است.