kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
ادامه عملیات امداد و نجات نفتکش سانحه‌دیده

پیکر ۲ دریانورد دیگر ایرانی پیدا شد





به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر، ۲ پیکر از خدمه کشتی ایرانی پیدا شد و به بندر شانگهای منتقل گردید.
هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین جزئیات اطفای حریق در نفتکش ایرانی سانچی بیان کرد: ساعت چهار صبح روز شنبه تیم تجسس و نجات توانست وارد نفتکش در حال سوختن سانچی شود. پیکر دو تن از خدمه این نفتکش در بخش پل فرماندهی پیدا شد که به بندر شانگهای منتقل می‌شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر اضافه کرد: به دلیل درجه حرارت بالای در عرشه و کنار نفتکش، تیم تجسس و نجات موفق نشد در نفتکش بماند و به اجبار خارج شدند.
وی بیان کرد: در حال حاضر عملیات اطفاء حریق و خنک کردن نفتکش به صورت همزمان در حال انجام است تا تیم تجسس و نجات بتواند مجدداً وارد نفتکش شود.
حق‌شناس گفت: در حال حاضر تیم تجسس و نجات ایرانی روی یدک‌کش آماده کنار نفتکش سانچی منتظر هستند تا به محض فراهم شدن امکان ورود، وارد نفتکش شوند.
پیش از این جسد یکی دیگر از خدمه این کشتی در ‌آب‌های اطراف نفتکش یافته و به بندر شانگهای منتقل شده بود.
درباره وضعیت نفتکش تحت مدیریت ایران که روز شنبه هفته گذشته در آب‌های چین دچار سانحه شد، اخبار متفاوتی مخابره می‌شود.
از طرفی «وال ا‌ستریت ژورنال» گزارش داده که مخابره سیگنال موقعیت مکانی به سیستم‌های رهگیری خطوط کشتیرانی نفتکش ایرانی و کشتی باربری چینی چند ساعت قبل از برخورد در دریای چین متوقف شده بود. اما معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این ادعا، تأکید کرد که «چنین مطالبی کاملاً غیرتخصصی و غیرکارشناسی است و ما که در بطن کار هستیم این چند روز چنین چیزی را نشنیدیم.»
از سوی دیگر، شرکت ملی نفتکش ایران، چین را به کوتاهی در امدادرسانی به خدمه ایرانی ناپدید شده نفت کش سانچی متهم می‌کند، اما دولت چین این مورد را رد کرده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز گذشته اعلام کرد: فوم‌پاشی هوایی هنوز متأسفانه آغاز نشده است.
حق‌شناس درباره اهتمام چینی‌‌ها در اطفاء‌ حریق نفتکش ایرانی گفته است: «اولویت ما حفظ جان خدمه کشتی و سرنوشت آنها است، اما چینی‌ها حفظ محیط زیست دریا برایشان بیشتر اهمیت دارد، در این 7 روز چندان بد کار نکرده‌اند اما انتظارات ما را هم برآورده نکردند و از آنها خواسته‌ایم تلاش وافری داشته باشند.»
با این حال «لوکانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، این اتهام را نادرست و دور از حقیقت خواند و گفت: «دولت چین به امدادرسانی این حادثه اهمیت فوق‌العاده می‌دهد و برای نجات خدمه ناپدیدشده همه تلاش‌های ممکن را به عمل رسانده و ارتباط خود با سفارت ایران در چین در این‌باره را نیز حفظ کرده است.»
در کنار خبرهای ضد و نقیض این سانحه، اخبار امیدوارکننده‌ای هم منتشر شده است. وزیر کار که با عنوان مسئول ویژه رسیدگی به نفتکش ایرانی در چین به سر می‌برد، ظهر دیروز از اعزام تکاوران ایرانی به محل نفتکش خبر داد و گفت:‌ تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری متقابل و تقسیم کار در چین امضا شده است.در این بین خبر پیدا شدن جعبه سیاه نفتکش سانچی هم روز گذشته منتشر گردید که می‌تواند به روشن شدن ابهامات درباره علت قوع این سانحه کمک کند.معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه جعبه سیاه (VDR) نفتکش توسط تیم چینی پیدا شد بیان کرده «طبق قوانین بین‌المللی سازمان جهانی دریانوردی‌(imo)، رمزخوانی جعبه سیاه باید توسط کشور سازنده و تحت پرچم کشتی انجام شود. بنابراین این جعبه بابت رمزگشایی  به کشور پاناما می‌رود.»
خانواده دریانوردی و کشتیرانی این روزها لحظات سخت بیم و امید را می‌گذرانند، با این وجود همه مردم ایران در کنار خانواده‌های نگران دریانوردان ایرانی چشم انتظار رسیدن خبر نجات فرزندان
 خود هستند.