kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

جوابیه وزارت صنعت و پاسخ کیهان




در پی انتشار خبری با عنوان «هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی در جلسه رئیس‌جمهور با صادرکنندگان حضور نداشت» در روزنامه کیهان مورخ 96/10/20، روابط عمومی وزارت صنعت جوابیه‌ای ارسال کرد که به همراه پاسخ کیهان از نظر خوانندگان می‌گذرد.
این روابط عمومی در پاسخ به مطلب منتشر شده نوشت: در جلسه رئیس‌جمهور با صادرکنندگان، 8 نماینده از شرکت‌های تولیدی و صادراتی، تشکل‌های بخش خصوصی و هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری که نقش بسیار مهمی در صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای مهم هدف صادراتی ایفا می‌کنند، حضور داشتند و مهمترین نقطه نظرات خود را در فضایی صمیمی ارایه دادند.صادرکنندگان دعوت شده به جلسه بیش از 50 درصد از صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را در دست دارند و یا مدیریت می‌کنند و در حوزه‌های مهمی از جمله صنایع غذایی، پتروشیمی، مس و فولاد در سطح جهانی شناخته شده هستند.
این افراد در بخش صادرات غیرنفتی حضوری فعال و پررنگ دارند به طوری که بالاترین ارقام صادرات غیرنفتی مربوط به آنها می‌باشد و 2 نفر نیز سال گذشته موفق به کسب مدال افتخار از سوی ریاست محترم جمهور شدند.
هدف از برگزاری جلسه با حضور رئیس‌جمهور، ارایه طرح‌های توسعه‌ای در حوزه صادرات غیرنفتی و کمک به شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ صادراتی و طرح مسائل و مشکلات حوزه صادرات و چاره‌جویی برای حل و فصل آنها بوده است.
گفتنی است یکی از فعالین اقتصادی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به برخی دغدغه‌های بخش خصوصی اشاره و برخی خواسته‌های فعالان بخش خصوصی را مطرح کرد.
روزنامه کیهان در این میان با دستکاری در تیتر مطلب مورد اشاره به جای کمک و تعامل با سایر بخش‌ها برای دسترسی به توسعه کشور، سعی بر القای فضایی منفی دارد و این موضوع را در ذهن‌ها تداعی می‌کند که این روزنامه وظیفه دیگری جز دروغ‌پراکنی برای خود تعریف نکرده است!
کیهان: خبر مورد اشاره، متن اظهارات «محمد لاهوتی»، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بوده که به نقل از «خبرگزاری مهر» بازنشر گردیده است.
هر چند وزارت صنعت با ادبیاتی توهین‌آمیز، کیهان را به دروغ‌پراکنی متهم نموده، اما بهترین پاسخ، بازنشر متن گفته‌های این فعال اقتصادی و محول نمودن قضاوت به خوانندگان است.
به گزارش «مهر»، «محمد لاهوتی» گفته است: «ظرف دو روز اخیر ]‌19 دی[ رئیس‌جمهور صادرکنندگان را به حضور طلبید و در حالی که در سال 95 مقرر شده بود که جلسه‌ای با صادرکنندگان برگزار شود، این موضوع به دی ماه سال 96 موکول شد؛ ولی نکته حائز اهمیت آن این بود که هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی در این جلسه حضور نداشت و حتی رئیس پارلمان بخش خصوصی نیز به جلسه دعوت نشده بود» و می‌افزاید: «ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران، موضوع برگزاری جلسه با صادرکنندگان را از طریق رسانه‌ها و سایت‌های خبری متوجه شدیم»!
البته وزارت صنعت در این جوابیه تلاش کرده، حاضران در جلسه با رئیس‌جمهور را «بخش خصوصی» عنوان کند که در این زمینه هم بخش دیگری از اظهارات عضو نمایندگان اتاق بازرگانی قابل تأمل است. لاهوتی در این مورد می‌گوید: «در حالی که به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال حل مشکلات صادرکنندگان است، برگزاری جلسه با پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها توجیه ندارد، چرا که آنها دسترسی خوبی به مقامات دولتی دارند و حتی مدیرانشان هم بعضاً از سوی دولت تعیین می‌شوند»(!)