kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
AFC قافیه را باخته است

تنش بین ۳ کشور عربی بالا گرفت احتمال لغو لیگ قهرمانان آسیا!؟





مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تحت تاثیر خودخواهی عربستان و امارات قرار گرفته است و مشخص نیست این رقابت‌ها تحت فشار این دو کشور برگزار می‌شود یا خیر.
سفر نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به سه کشور امارات، عربستان و قطر برای حل مشکل ورزشی بین این کشورها به جای آنکه شرایط را آرام کند، بر ابهامات و جنجال‌ها افزوده است. قطری‌ها تاکید دارند که تیم‌های عربستانی و اماراتی برای لیگ قهرمانان آسیا باید به این کشور بروند ولی این دو کشور روی موضع خود برای برگزاری بازی در زمین بی‌طرف اصرار می‌کنند و این باعث شده تا کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک چالش بزرگ مواجه شود.
به‌ گزارش الکاس، لیگ قهرمانان آسیا معتبرترین رقابت باشگاهی در قاره آسیا است. اختلافات بین سه کشور عربی که در راس آن عربستان قرار دارد باعث شد تا لیگ قهرمانان آسیا دستخوش تغییرات زیادی شود و حتی احتمال لغو آن هم مطرح شود.
همه چیز از درخواست عربستان برای بازی کردن با ایران در زمین بی‌طرف آغاز شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به راحتی مطیع سعودی‌ها شد و با این درخواست موافقت کرد.
اختلاف سیاسی عربستان و امارات با قطر نیز باعث شد تا سعودی‌ها و البته اماراتی‌ها این بار درخواست بازی کردن با قطر در زمین بی‌طرف را هم بدهند با این تفاوت که قطری‌ها مانند ایران حاضر نیستند که تن به چنین خواسته‌ای بدهند و اصرار دارند که تنها در خانه خود از تیم‌های عربستانی و اماراتی پذیرایی خواهند کرد.
با وجود اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا با فرستادن هیئتی بلند پایه به قطر و عربستان تلاش دارد تا بین این دو کشور آشتی برقرار کند و با این توجیه که فوتبال جدای از سیاست است آنها را به بازی کردن در خانه همدیگر ملزم کند اما اماراتی‌ها و سعودی‌ها راه دیگری را در پیش گرفته‌اند.
خودخواهی امارات و عربستان
محمد الرمیثی، رئیس‌ هیئت ورزش امارات در این باره گفت‌: هیچ کسی نمی‌تواند ما را به بازی کردن در کشوری که آن را دوست نداریم وادار کند. با وجود اینکه ما به رقابت در لیگ قهرمانان آسیا سخت نیاز داریم اما در قطر به میدان نمی‌رویم و کسی هم نمی‌تواند ما را مجبور به چنین کاری کند. حتی اگر قرار باشد که از این رقابت کنار گذاشته شویم و یا در قاره دیگری رقابت کنیم بازهم به چنین خواسته‌ای تن در نمی‌دهیم یا بازی در زمین بی‌طرف و یا خداحافظ لیگ قهرمانان آسیا.
عادل عزت، رئیس ‌فدراسیون فوتبال عربستان هم چنین خواسته‌ای دارد. او گفت: به هیئت کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردیم که سلامت بازیکنان خود را به خطر نمی‌اندازیم و اصلا در قطر بازی نخواهیم کرد. قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا در فوریه جواب بدهد. اگر ما را به مجبور به بازی کردن در قطر کنند ما انصراف خواهیم داد.
 انصراف ۶ تیم اماراتی و عربستانی باعث خواهد شد تا لیگ قهرمانان هم لغو شود.این درخواست‌های عجیب امارات و عربستان، در حالی است که فدراسیون فوتبال قطر هم تاکید کرد که به هیچ وجه حاضر نیست در زمین بی‌طرف به مصاف عربستان و امارات برود و به این ترتیب احتمال لغو لیگ قهرمانان آسیا بسیار زیاد است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است تا ماه آینده رای نهایی را در این ارتباط صادر کند ولی ناگفته پیداست که از سوی دو کشور امارات و عربستان تحت فشار قرار دارد.
شاید AFC اگر همان دو سال پیش مقابل خود خواهی‌های عربستان و پافشاری این کشور برای بازی با تیم‌های ایرانی در زمین بی‌طرف ایستاده بود، الان در این وضعیت و فشار قرار نمی‌گرفت. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در آن مقطع زمانی در نامه نگاری‌های خود با AFC تاکید داشتند تن دادن به خواسته عربستانی‌ها در آسیا به یک بدعت تبدیل می‌شود و در سال‌های آینده دامن سایر کشورها و در نهایت دامن خود AFC را می‌گیرد.
صدای فدراسیون فوتبال ایران در آن زمان به جایی نرسید و هیچ کشوری هم حاضر به حمایت از دادخواهی ایران نشد اما گذشت دو سال ثابت کرد که عربستانی‌ها برای رسیدن به خواسته خود دست به هر کاری می‌زنند. عربستان در کنار امارات حالا خیلی راحت از کنار کشیدن از لیگ قهرمانان آسیا دم می‌زند و با این حربه کنفدراسیون و کل قاره آسیا را تحت فشار می‌گذارد.
حالا AFC بین سه کشوری در مخمصه افتاده است که تاثیرگذاری زیادی در حوزه مالی و اسپانسرینگ لیگ قهرمانان دارند و در منطقه غرب آسیا از این لحاظ حرف اول را می‌زنند. جنگ عربستان و امارات با قطر وارد فاز جدیدی شده است و باید دید کنفدراسیون آسیا اینبار هم منافع فوتبالی و ورزشی را فدای خودخواهی‌های سیاسی می‌کند و یا جلوی خواسته‌های عربستان و امارات می‌ایستد.
داورزنی: تلاش می‌کنیم حق میزبانی ایران محقق شود
محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان دیروز در مورد پافشاری‌ قطری‌ها برای میزبانی مسابقات فوتبال که با کشور عربستان برگزار خواهند کرد گفت: فدراسیون فوتبال تلاش می‌کند حق میزبانی ایران برابر تیم‌های عربستانی محقق شود.این موضوع توسط فدراسیون فوتبال ایران دنبال می‌شود. سیاست ایران نیز دفاع از حق مسلم ایران است چون کشور ما امنیت لازم را دارد و حق خودمان است تا در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از آن دفاع کنیم. متاسفانه کشورهایی مثل عربستان با صرف هزینه‌های بالا می‌توانند آراء را تغییر دهند ولی فدراسیون فوتبال ایران با همکاری سایر کشورهایی که با ما هم عقیده هستند (مثل قطر) تلاش می‌کند تا حق میزبانی ایران در مسابقات فوتبال محقق شود.
آذری: قدرت قطر از عربستان و امارات بیشتر است
سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان هم با بیان اینکه قدرت قطر از دو کشور عربستان و امارات در کنفدراسیون فوتبال آُسیا بیشتر است ، گفت: همان زمان که اعلام شد تیم‌های عربستانی برای بازی به ایران می‌آیند من اعلام کردم با توجه به شرایط دیپلماسی حاکم بر سه کشور اصلا نباید درخواست کنیم که تیم‌های عربستانی به کشور ما بیایند ضمن اینکه باید قبول کنیم قدرت قطر از عربستان و امارات بیشتر است و عربستان و امارات در AFC حریف قطر نمی‌شوند. لیگ قهرمانان آسیا نیز به تعویق نخواهد افتاد. در عرصه بین‌المللی تعریف مسابقات به این سادگی نیست و فقط حوادث غیرمترقبه وجنگ ممکن است باعث تعویق برخی از رقابت‌های بین‌المللی شود.