kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
نمایندگان مجلس با ‌اشاره به شروط جدید آمریکا برای ادامه برجام:

قدرت دفاعی ایران به هیچ‌کس ربطی ندارد و قابل مذاکره نیست





نمایندگان مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به شروط جدید رئیس‌جمهور آمریکا برای بقای برجام تاکید کردند قدرت دفاعی ایران ربطی به هیچ کس نداشته و قابل مذاکره نیست.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شروط آمریکا برای ادامه اجرای برجام را نشان دهنده بهانه‌جویی این کشور برای نجات از پارادوکس دچار شده دانست و تاکید کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود و سایر طرفین نیز موضع سکوت اتخاذ کنند قطعا جمهوری اسلامی ایران برنامه مفصلی برای مقابله با این اقدامات خصمانه خواهد داشت.
سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به تصمیمات آمریکا برای ادامه اجرای برجام، گفت: آمریکایی‌ها علیرغم تمامی اظهارنظرهایشان این بار نیز مجبور به تمدید لغو تحریم‌های برجامی علیه ایران شده منتهی اظهارات و شروطی در این اعلام موافقت بیان کردند، شروطی که مضحک بوده و تنها نشان دهنده پارادوکس و تناقضی است که در رفتارهای آمریکایی‌ها دیده می‌شود.
وی شروط ترامپ درباره حوزه دفاعی کشورمان را مضحک و بیراه خوانده و گفت: حوزه دفاعی موضوعی داخلی است و هیچ ارتباطی به هیچ کشور دیگری ندارد.
نقوی‌حسینی افزود: ما برای دفاع از کشورمان هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم و در آینده نیز همین راه را ادامه خواهیم داد و به هیچ کشور و هیچ دولتی ارتباطی ندارد که ما برای دفاع از کشورمان چه می‌کنیم لذا این بحث موضوعی مضحک است و مصداق دخالت در امور داخلی کشورمان است.
 ایران بر اساس منافع ملی‌ خود درباره برجام تصمیم‌گیری می‌کند
یک عضو دیگر هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تاکید کرد ایران در راستای منافع ملی خود به برجام عمل می‌کند؛ لذا نباید خویشتن‌داری ایران در مقابل نقض مکرر برجام از سوی آمریکا باعث سوء برداشت در طرف‌های دیگر شود. آنها بدانند که ما ظرفیت‌های زیادی در مقابله با این اقدامات داریم.
محمد جواد جمالی در واکنش به تصمیمات اخیر ترامپ و دولت آمریکا علیه ایران اظهار کرد:‌ متاسفانه آمریکا چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ به روح برجام پایبند نبود و آن‌چنانکه در این توافق بین‌المللی آمده است اقداماتی همچون افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی را در پی نداشته است. ما از برخی از حقوق خود مثل غنی‌سازی 20 درصد و تاسیسات اراک و فردو گذشت کردیم. در مقابل قرار بود فضایی و گشایش‌هایی در ابعاد اقتصادی و سیاسی ایجاد شود که این اتفاق رخ نداد.
وی افزود: ما به تمامی تعهدات پایبند بودیم و تکالیف‌مان را انجام دادیم که این موضوع را می‌توان در گزارش‌های شورای امنیت دید اما متاسفانه آمریکا با ترساندن بانک‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی اجازه نداده که آنها بر اساس برجام به ایران رفت و آمد داشته مسائلی همچون صدور ویزا برای آن دسته از اروپاییان که به ایران می‌آیند را مطرح کرده و یا این‌که تحریم‌های جدیدی علیه افراد و شرکت‌ها و نهادهای مختلف اعمال نموده است.
وی با بیان این‌که «مشکلاتی بر سر راه فروش نفت وجود دارد» گفت: با توجه به این شرایط تصورم این است که آمریکا عملا از برجام خارج شده و اروپا هم به صورت شکلی در برجام مانده تا به قول خودشان تهدیدات از سوی ایران را رفع کنند چون اروپا بر اساس منافع هر گاه کفه ترازو از سمت آمریکا سنگین‌تر شود به آن سمت می‌رود.
این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «ادامه مذاکرات وقت تلف کردن است» افزود: پیشنهاد ما این است که کم کم ایران خود را برای اقدامات بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام آماده کند چون تکیه کردن به حمایت اروپا به دلیل ارتباطات اقتصادی اروپا با آمریکا درست نیست. آمریکا در تمام کشورهای اروپایی سهام دارد و اروپا نیز بر اساس منافع‌اش عمل می‌کند.
تسلیم سلطه‌طلبی آمریکا نمی‌شویم
نائب رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر این‌که ایران در مقابل هرگونه موضع‌گیری آمریکا سناریو دارد» گفت:‌ ایران در راستای منافع ملی‌ خود به برجام عمل می‌کند؛ لذا اگر منافع ملی ما مورد تهدید قرارگیرد اقداماتی مناسب و متقابل انجام خواهد گرفت.
کمال دهقانی با بیان این‌که «ایران هموراه به قابل اعتماد نبودن آمریکا تاکید داشته است» گفت: با وجود این‌که برجام تعهدی بین‌المللی و نه تعهدی یکجانبه است آمریکا با عملکردش نشان داد که به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند.
موضوع دفاعی قابل مذاکره نیست
یک عضو دیگر هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال عملیات روانی برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره هستند، گفت: آمریکایی‌ها بدانند که ایران در هیچ موضوع دیگری با آنها مذاکره نخواهند کرد و موضوع دفاعی نیز قابل مذاکره نخواهد بود.
محمدابراهیم رضایی در واکنش به شروط آمریکا برای ادامه اجرای برجام، گفت: تاکنون آمریکا به صورت مستمر برجام را نقض کرده و رفتارهایی نشان داده است که همگان به این موضوع پی برده‌اند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. اکنون نیز آمریکایی‌ها به دنبال عملیات روانی و بازی هستند تا ایران را از مزایای برجام محروم کرده و از طرف دیگر با ایجاد رعب و وحشت و عملیات روانی ایران را پای میز مذاکره بکشانند.
وی ادامه داد: آمریکا می‌خواهد با عملیات روانی وارد مذاکره در موضوع برنامه موشکی ایران و سایر اهدافش شود حال اینکه ایران در هیچ موضوع دیگری با آمریکا مذاکره نمی‌کند و موضوع دفاعی نیز قابل مذاکره نیست.