kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
امکان تشخیص زودهنگام و درمان موثرتر بیماری‌ها میسر شد

رونمایی از اولین ژنوم مرجع ایرانیان





در مراسمی از اولین نسخه ژنوم مرجع ایرانیان (ژمیران) رونمایی شد.
رئیس‌پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم در این مراسم در مورد اینکه اگر ژنوم انسانی قبلا تعیین شده است تعیین ژنوم مرجع ایرانیان چه اهمیتی دارد،گفت: قبلا توسط کشورهای آمریکا، ژاپن، و دانمارک ژنوم مرجع جمعیت‌های مذکور تعیین شده است اما فقط بخشی از تغییرات ژنتیکی در جمعیت‌های مختلف مشترک بوده و حتما قسمتی از تغییرات ژنتیکی در یک جمعیت، مختص همان جمعیت می‌باشد، و ما برای جمعیت ایرانی نیازمند ژنوم مرجع ایرانیان هستیم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم، فریدون عزیزی در مورد اینکه حال که این ژنوم مرجع ایرانیان تعیین شده چه کمکی به محققان ایرانی خواهد کرد، اظهارداشت: تا کنون به دلیل در دسترس نبودن چنین اطلاعات ذی قیمتی، محققان بیشتر به مطالعات ژنتیک پزشکی از نوع توصیفی در حوزه سلامت می‌پرداختند و در یافته‌های خود درخصوص تغییرات ژنتیکی یافت شده در یک وضعیت بالینی، با اطمینان قادر به بیان ارتباط یا نقش این تغییرات در وضعیت سلامت و بیماری نبودند. لذا از تاثیر اصلاح آن تغییر ژنتیکی یا اصلاح نتیجه آن تغییر ژنتیکی اطمینانی نداشته و در تاریکی تحقیق و تفحص می‌کردند. اکنون با داشتن این ذخیره مرجع با ارزش، آگاهانه می‌توانند به تشخیص زود هنگام و درمان موثرتر بپردازند.
عزیزی در پاسخ به اینکه با مشخص شدن ژنوم مرجع جمعیت ایرانی، چه کمکی به حوزه سلامت در ایران خواهد شد، گفت: سیاست گذاران حوزه سلامت پیوسته به موضوع تشخیص زود هنگام بیماری‌ها برای کاستن رنج بیماران، فشار روانی اطرافیان و کاهش هزینه‌های درمانی کشور پرداخته‌اند. از طرف دیگر ناظران حوزه سلامت نیز جسته‌گریخته به عدم کارایی داروهای پیشرفته و وارداتی درخصوص برخی از بیماران‌اشاره داشته‌اند. چه بسا منشاء این موضوع تفاوت و تغییرات ژنتیکی افراد مذکور باشد. پس در نظر گرفتن تغییرات ژنتیکی خاص جمعیت ما می‌تواند تشخیص به هنگام، پیشگیری، سیاست واردات، طراحی و تولید داروهای آتی را تحت تاثیرقرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاوردهای قابل پیش‌بینی این فعالیت، بسترسازی برای مطالعات عمیق‌تر ژنتیک پزشکی، انتقال تکنولوژی به ویژه آنالیز داده‌های حجیم ژنوم انسانی، توانمندسازی متخصصان داخلی، سرعت بخشیدن به تحقیقات این حوزه از سلامت است، ضمن اینکه کاربرد در تشخیص زود هنگام، اقدامات پیشگیرانه، استفاده در طراحی دارو، پیش آگهی پاسخ به درمان به ویژه ایجاد و گسترش پزشکی شخصی در ایران از دیگر دستاوردهای قابل پیش‌بینی این فعالیت است.
جمع‌آوری ۹۰ درصد اطلاعات ژنتیکی ایرانی‌ها
رئیس‌پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از نقشه ژنوم جامع ایرانیان با بیان اینکه تلاش کردیم از ۲۰ سال گذشته با جمع‌آوری اطلاعات ژنتیکی ۱۵ هزار نفر از افراد ۳ تا ۸۰ ساله بتوانیم نقشه ژنوم مرجع ایرانیان را به دست بیاوریم، افزود: تمامی مسائل ژنتیکی این افراد در طول این سال‌ها مورد بررسی قرار گرفته و همچنین پیامدهای ناشی از بیماری‌هایی که برخی از این افراد درگیر آن بوده‌اند نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.
به گزارش مهر، عزیزی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اطلاعات ژنتیکی ایرانی‌ها را به دست آورده‌ایم، گفت: امیدواریم با تأمین مسائل اعتباری این پروژه بتوانیم در سه سال آینده این اطلاعات را در بالین به کار بگیریم.