kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸

ششمین جمعه خشم در سرزمین‌های اشغالی شمار مجروحان فلسطینی به مرز 5500 نفر رسید



 
  سرویس خارجی-
در ششمین جمعه خشم نیز جوانان فلسطینی در مناطق مختلف سرزمین های‌اشغالی به ویژه کرانه باختری، با صهیونیست‌ها به شدت درگیر شدند. در این روز بیش از 300 فلسطینی دیگر زخمی شدند که با این حساب، شمار مجروحان فلسطینی در 42 روز گذشته به حدود 5500 نفر نزدیک شد.
روز جمعه بلافاصله پس از اقامه نماز جمعه مناطق مختلف کرانه باختری شاهد درگیری‌های خونینی بین نظامیان تا دندان مسلح اسرائیلی و جوانان فلسطینی به ویژه در رام‌الله، بیت ایل و بیت لحم بود. نظاميان رژيم صهيونيستي با شلیک گلوله‌های جنگی و پرتاب گاز‌اشک آور دست کم 300 فلسطيني را در همین روز و در کرانه باختري رود اردن و نوار غزه زخمي کردند. فلسطينيان بيش از يک ماه است که در اعتراض به تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در به رسميت شناختن قدس شریف به عنوان پايتخت رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف تظاهرات مي کنند و روز جمعه که ششمین جمعه خشم فلسطینیان بود تظاهرات مردم فلسطین خونین‌تر از روزهای پیش برگزار شد. از روز 15 آذر که ترامپ تصمیم خود برای انتقال سفارتخانه را اعلام کرده تا کنون 20 نفر شهید و بیش از 5500 نفر مجروح شده‌اند. این در حالی است که کشورهای مرتجع عربی تا کنون هیچ اقدامی برای لغو تصمیم ترامپ و نجات قدس شریف انجام نداده‌اند.
درگيري بين نظاميان اسرائيلي و جوانان فلسطيني در کرانه باختري رود اردن علاوه‌بر قدس در شهر هاي نابلس قلقيليه (شمال کرانه باختري ) ، اريحا (شرق کرانه باختري ) ، بيت لحم (جنوب کرانه باختري ) و البيره (مرکز کرانه باختري رود اردن ) هم رخ داده است. در مناطق مختلف غزه نیز تظاهرات برگزار و در مناطق مرزی درگیری‌های شدیدی با نظامیان صهیونیست گزارش
شده است.
بنا بر اعلام «اشرف القدره» سخنگوي وزارت خارجه فلسطين در این روز و در غزه 108 نفر از جمله 43 نفر به ضرب گلوله جنگي و 65 نفر ديگر بر اثر استنشاق گاز‌اشک آور در اين منطقه زخمي شدند. 50 زخمي نيز در بيمارستان هاي غزه بستري و ساير زخميان سرپايي درمان شدند. جمعيت هلال احمر فلسطين نیز در بيانيه اي اعلام کرده 148 فلسطيني در جريان درگيري هاي روز جمعه در کرانه باختري رود اردن و قدس زخمي شده‌اند.در اين بيانيه آمده: «پنج نفر بر اثر اصابت گلوله جنگي ، 25 نفر بر اثر اصابت گلوله پلاستيکي و 154 نفر ديگر نيز بر اثر استنشاق گاز‌اشک آور زخمي و مصدوم شده‌اند.در پي زخمي شدن دست کم 300 نفر در این درگيري‌ها، در جنوب اسرائيل صداي آژير حمله راکتي شنيده شد و اسرائیلی‌ها به پناهگاه رفتند.
صهیونیست‌ها از ترس قیام مسلحانه در کرانه باختری و به پا خاستن یکپارچه و همزمان تمام مناطق فلسطینی در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
قدس شرقی قدس غربی نداریم
«أحمد المدلل» از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز طی سخنانی در جمع تظاهرات‌کنندگان در غزه تأکید کرد که قدس هرگز پایتخت رژیم صهیونیستی نخواهد شد بلکه قدس متعلق به فلسطینیان، اعراب و مسلمانان است و چشم‌پوشی از یک ذره از خاک آن ممکن نیست. وی افزود، مقاومت و جهاد تا آزادسازی کامل شهر قدس از‌اشغال صهیونیست‌های غاصب ادامه دارد. این رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین از رهبران عرب خواست تا از قدس شرقی و قدس غربی سخن نگویند زیرا قدس به طور کامل متعلق به اعراب، فلسطینیان و مسلمانان است.
شهرک سازي‌هاي رژيم صهيونيستي
از سوی دیگر خبر رسیده که ترکيه و اردن طرح رژيم صهيونيستي براي احداث واحدهاي مسکوني جديد در مناطق‌اشغالي کرانه باختري رود اردن را به شدت محکوم کرده‌اند. وزارت خارجه ترکيه در بيانيه اي اعلام کرده: «ما شتاب مقامات اسرائيلي را براي تاسيس بيش از 1000 واحد مسکوني در کرانه باختري رود اردن، و شهادت دو فلسطيني در نوار غزه و نابلس بر اثر تيراندازي نظاميان رژيم‌اشغالگر به شدت محکوم مي کنيم.» سخنگوي دولت اردن نیز در بيانيه اي اعلام کرده «تصميم اسرائيل به احداث 1122 واحد مسکوني جديد در 20 شهرک صهيونيست نشين در اراضي‌اشغالي فلسطين در کرانه باختري رود اردن زيرپا گذاشتن قانون بين‌المللي است.»