kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
گفت‌وگوی تلفنی فرمانده ارتش پاکستان با همتای آمریکایی؛

آمریکا فریبکار است کمک مالی‌تان را نمی‌خواهیم





فرمانده ارتش پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی با فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، گفته: «مردم پاکستان معتقدند آمریکایی‌ها ما را فریب داده‌اند. بنابراین، هرگز کمک‌های مالی واشنگتن را نمی‌خواهیم.»
«قمر جاوید باجواه» در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال «جوزف وتل»، به وی متذکر شد: «مردم پاکستان معتقدند، واشنگتن این کشور را فریب داده است. بنابراین، هرگز درخواست کمک مالی از واشنگتن نخواهیم کرد.»
باجواه در ادامه تأکید کرد: «اتهامات وارد شده توسط مقامات آمریکایی، نشان می‌دهد که واشنگتن تلاش و فداکاری پاکستان برای مبارزه با تروریسم را نادیده می‌گیرد و نمی‌خواهد در این زمینه از اسلام‌آباد قدردانی کند.»
فرمانده ارتش پاکستان همچنین اظهار داشت: «به تلاش خود برای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.»
این رنجیدگی فرمانده ارتش پاکستان و سایر مقامات این کشور از آمریکا، به خاطر حرف‌هایی است که طی ماه‌های اخیر، مقامات واشنگتن علیه پاکستان بر زبان آورده‌اند. کاخ سفید تصریح کرده که اسلام‌آباد از تروریست‌ها در افغانستان حمایت می‌کند. در ادامه همین اظهارات، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، اخیراً مقامات پاکستانی را ریاکار و دروغگو خوانده بود.
این حملات علیه پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور می‌گوید طی 17 سال اخیر به خاطر همراهی با آمریکا در جنگ علیه تروریسم، حملات مهلکی را از جانب تروریست‌ها متحمل شده و هزاران پاکستانی در این حملات کشته و زخمی شده‌اند. علاوه بر آن، اقتصاد پاکستان هم به شدت آسیب دیده است. اما، در این گیرودار، اگر پاکستان واقعاً بتواند ارتباط خود را با واشنگتن قطع کند و یا از سطح مناسبات بکاهد، منافع آمریکا در منطقه به شدت آسیب خواهد خورد. به همین خاطر، مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند مناسبات با پاکستان را حفظ کنند. در همین چارچوب، ژنرال «جوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در این گفت‌وگو به فرمانده ارتش پاکستان گفته: «تنش و اختلاف بین آمریکا و پاکستان، موقتی است و امیدواریم به زودی این مشکل حل شود؛ اما، این فرمانده آمریکایی اتهام دیگر مقامات آمریکایی را تکرار کرده و اظهار داشته: «ما خواستار عملیات علیه تروریست‌هایی هستیم که از خاک پاکستان برای حمله به افغانستان استفاده می‌کنند.» با این حال، مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که در این ماجرا، بازنده هستند. به عنوان مثال، «ریچارد اولسون» سفیر پیشین آمریکا در اسلام آباد گفته: «بدون همکاری پاکستان، آمریکا در افغانستان مانند ماهی یا نهنگی است که بدون آب در ساحل افتاده و قادر به شنا کردن نیست.»
البته این روزها پاکستان راه خودش را می‌رود؛ وزیر دفاع پاکستان پیش از این گفته بود که این کشور همکاری امنیتی با آمریکا را به تعلیق درآورده است.
برخی کارشناسان می‌گویند سیاست خارجی آمریکا به گونه‌ای است که معمولاً برای کشورهای متحد، هزینه می‌آفریند. در این میان، مردم پاکستان تیره شدن روابط میان دو کشور را یک فرصت خوب برای خود می‌دانند و از اسلام‌آباد می‌خواهند که روابط با واشنگتن را برای همیشه قطع کند.