kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱

فارین پالیسی: مردم ایران از تو متنفرند آقای ترامپ(خبر ویژه)






یک مجله آمریکایی، ریاکاری واشنگتن را برای مردم ایران منزجرکننده توصیف کرد.
‌فارین‌‌پالیسی با اشاره به مواضع دوگانه دولت آمریکا درباره ملت ایران می‌نویسد:
حمايت‌هاي رياکارانه ترامپ از اغتشاشات اخير در ايران بازخورد منفي خواهد داشت. اعتراضات ايران مي‌تواند جنبه‌اي از سياست خارجي دولت ترامپ را برملا سازد که براي اعتبار آمريکا زيان‌بار است. اين رويکرد يعني انتقاد از حقوق بشر در برخي کشورها و در عين حال بستن چشم‌ها به روي برخي حقايق ديگر کشورها دقيقا بر رويکرد گزينشي و دوگانه آمريکا دلالت دارد.
نخستين سفر خارجي ترامپ به عربستان سعودي و جايي بود که ترامپ به جاي حمايت از آزادي بيان و برابري جنسيتي از منافع و ارزش‌هاي مشترک ميان واشنگتن و رياض سخن گفت. آمريکا و عربستان سعودي اولويت‌هاي مشترک دارند ولي در کشوري که زنان شهروند درجه دو محسوب مي‌شوند و هتل ريتز - چارلتون به عنوان يک بازداشتگاه سلطنتي توجه همگان را به خود جلب کرده است، ارزش‌هاي مشترکي ميان آمريکا و سعودي‌ها نمي‌تواند وجود داشته باشد.
البته به طور قطع پيش‌تر نيز ذخاير نفتي سعودي چشم روساي جمهوري آمريکا را کور کرده بود ولي اين نفت نبود که چشم ترامپ را در برابر نقض حقوق بشر کور مي‌کند. از عبدالفتاح السيسي رئيس‌جمهور مصر در کاخ سفيد استقبال مي‌کند، ترامپ در برخورد با شي‌جينپينگ رئيس‌جمهور چين نيز حقوق بشر را ناديده مي گيرد، از صميم قلب به رجب‌طيب اردوغان رئيس‌جمهور ترکيه تحکيم پايه‌هاي قدرت وي را تبريک مي‌گويد.
ترامپ درباره ايران گفته است شهروندان ايراني، آزادي را فرياد مي‌زنند و سياست آمريکا حمايت از اين آرزوهاست. براي تيم ترامپ، لفاظي‌ها درباره حقوق بشر صرفا به مثابه چماقي است براي کوبيدن بر سر دشمنان سياسي هر گاه که لازم باشد.
مشکل اينجاست که دشمنان آمريکا اين تناقض و دوگانگي را مي بينند. چنان‌که آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر معظم ايران نيز بر نقش عوامل خارجي در اغتشاشات اخير اين کشور تاکيد کرد.
مردم ايران به حمايت هاي لفظي و استقبال آمريکا از اعتراضات اعتنايي نکردند. واکنش آنها به طور قطع از اين واقعيت ناشي مي‌شود که نمي‌خواهند تحرکات مردمي در ايران شائبه حمايت خارجي به خود بگيرد.
 اين حمايت رياکارانه و دورويي آمريکا براي ايراني‌هايي که همين دولت ترامپ تلاش کرده تا مانع از سفر آنان به آمريکا شود بسيار منزجر‌کننده و تنفرآميز است. براي ايراني‌ها اين موضوع به گونه‌اي غير قابل درک و هضم است که چگونه آمريکا مي‌تواند در کنار و حامي آنها باشد، در حالي که از ورود آنها به آمريکا جلوگيري مي‌کند.