kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
نمایندگان مجلس:

دولت به جای انداختن تقصیرها به گردن دیگران فکری برای حل مشکلات اقتصادی کشور کند

نمایندگان مجلس با بیان اینکه برخی دولتمردان چنان از وضع اقتصادی کشور گلایه می‌کنند که گویی انتظار دارند از اروگوئه و افغانستان برای اصلاح وضع اقتصادی کشور بیایند تصریح کردند: دولت باید از انداختن تقصیرها به گردن دیگران پرهیز کند و هر دستگاهی برنامه مشخصی برای اقتصاد تدوین کند.




به گزارش فارس حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات با تاکید بر اینکه دشمن صرفاً در صورت فراهم شدن زمینه‌ها در داخل کشور، قدرت مانور پیدا می‌کند، گفت: از جمله زمینه‌های مورد نیاز دشمن جهت ابراز خصومت مشکلات اقتصادی کشور است. وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب چند سال است که محور نامگذاری‌های خود را برای سال‌ها «اقتصادی» قرار می‌دهند، ‌بیان داشت: اینها همه هشدارهایی برای مسئولان بوده است که متاسفانه مورد توجه واقع نشده است.
اقتصاد مقاومتی صرفاً محدود
 به برگزاری جلسات صوری شده است
سلیمی در ادامه گفت: پیشبرد موضوع اقتصاد مقاومتی صرفاً محدود به برگزاری جلسات صوری شده است، در حالی که ما زمانی می‌توانیم کارنامه‌ای در این باب ارائه دهیم که واردات را به حداقل رسانده، رکود را رفع کرده و اتکای بودجه کشور به نفت را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: ما امروز شاهد برگزاری نشست‌های فرمایشی در حوزه اقتصاد مقاومتی از سوی کسانی هستیم که باید آن را تحقق بخشند؛ گویی صرفاً جهت آنکه اعلام کنند کاری برای اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند این جلسات را برگزار می‌کنند.
وی ادامه داد: امروز آنقدر کارنامه کشور در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی غیرقابل قبول است که حتی معاون اول کشور هم اعلام می‌کند وضع اقتصاد کشور خوب نیست و این یعنی آش آنقدر شور شده است که صدای آشپز را هم درآورده است.
سلیمی در تشریح علت جدی نگرفتن حل مشکلات اساسی کشور از سوی مسئولان گفت: مسئولان به شدت سیاست‌زده‌ شده‌اند و با اینکه تا چند روز پس از رخدادها و ناآرامی‌های اخیر ظاهرا به خود آمده بودند و به ضرورت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم واقف شده بودند ولی دوباره دعواهای سیاسی را آغاز کردند. وی تصریح کرد: شاهدیم که آقای رئیس‌جمهور و سایر مدیران دولتی از وضع موجود کشور انتقاد می‌کنند؛ سوال این است اینها از چه کسی انتقاد می‌کنند؟ چه کسی باید وضع موجود را اصلاح کند و مشکلات را حل کند؟ اینان به گونه‌ای از اوضاع اقتصادی کشور گلایه می‌کنند که انگار منتظرند رئیس‌جمهور اروگوئه و افغانستان بیایند و مشکلات کشور را حل کنند.
دولت باید از انداختن تقصیرها
 به گردن دیگران پرهیز کند
عباس گودرزی نماینده بروجرد  نیز  با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر حل مشکلات اقتصادی کشور، گفت: باید برای دستگاه‌های مختلف در جهت رفع مشکلات اقتصادی مأموریت تعریف شود و کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز در این راستا نیز مأموریت داشته باشند و همه باید پای کار بیایند.
وی افزود: در یکی از جلسات غیرعلنی مجلس آقای لاریجانی وجود 21 ابرچالش را در کشور اعلام کرد و این موارد مورد بررسی قرار گرفت اما کار در همان جا تمام شد و کاری نشد و باید این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: دولت باید برای حل مشکلات کشور چه در حوزه فرهنگ و چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه‌های دیگر به وزارتخانه‌ها مأموریت دهد تا نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند و در یک بازه زمانی مشخص گزارشی از کار خود را ارائه دهند.
گودرزی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر ما فکری به حال این مشکلات موجود نکنیم این مشکلات به یک گسل در جامعه تبدیل خواهد شد و دشمن از این ضعف‌ها سوءاستفاده می‌کند. دشمن از ضعف ما سوءاستفاده می‌کند تا بر پیکره جامعه ما لطمه وارد کند.
گودرزی خاطرنشان کرد: دولت باید این بحث را تمام کند که دیگران مقصر هستند چرا که این رویه تا یک زمانی جواب می‌دهد، امروز دولت دوره دوم خود را پشت‌سر می‌گذارد  لذا این گونه تعبیرات برای مردم قابل پذیرش نیست که بخواهیم مشکل را به گذشتگان ارجاع بدهیم و بگوییم دیگران مقصرند.
وی افزود: در مجلس هم درست است که کمیسیون‌های ما کمیسیون‌های تخصصی هستند اما موضوعات را به صورت تخصصی و ریشه‌ای و مأموریتی دنبال نمی‌کنند.
گودرزی خاطرنشان کرد: تجمعات مردم پیرامون بحث صندوق‌ها در مقابل مجلس و غیره یک زنگ خطر بود تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفت و ما برای حل این مشکلات چقدر برنامه‌ریزی کردیم.
وی در پایان، گفت: اگر هم مجلس و هم دولت و در کل همه مسئولان عزم خود را جزم کنند تا به صورت برنامه‌ریزی شده و مسئولانه، برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کنند، من تردید ندارم در جایی که احساس کنیم کار سخت است خدا راه را برای ما نشان خواهد داد و بن‌بستی برای کشور وجود ندارد.
دولت هنوز درباره اتاق شیشه‌ای
 دریافتی مسئولان کاری نکرده است
نماینده سنقر نیز در گفت‌و‌گو با فارس  ریشه بخش عمده‌ای از بیکاری جوانان دانش‌آموخته در کشور را ناتوانی در هدایت منابع به سمت اشتغال خواند و گفت: علت آنکه فاصله طبقاتی در کشور روز به روز بیشتر می‌شود آن است که سرمایه‌ها به جای ورود به عرصه تولید مستقیماً به کانال سوددهی هدایت می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به معضل سپرده‌های مردم در موسسات مالی و اعتباری گفت: این مشکل ناشی از انحراف این موسسات در به کارگیری سرمایه‌های جمع‌آوری شده به جای هدایت به سمت تولید به مسیر سوددهی است.
وی از عدم ارتباط مسئولان با مردم به عنوان یکی دیگر از عوامل نارضایتی از وضعیت اقتصادی کشور یاد کرد و بیان داشت: فقدان شفافیت اموال و دارایی‌های مسئولان کشور نیز به نارضایتی مردم دامن می‌زند.
حسینی‌کیا در توضیح گفت: با وجود آنکه مجلس سال گذشته و در جریان برنامه ششم توسعه موضوع اتاق شیشه‌ای برای دریافتی‌ها و دارایی‌های مسئولان را مطرح کرد اما هنوز دولت در این باره کاری نکرده است.
وی اضافه کرد: اگر مردم به صورت شفاف مطلع باشند که نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی کشور چه میزان حقوق می‌گیرند، دیگر کسی برای نماینده شدن و یا پست گرفتن در حوزه‌های اجرایی سر و دست نمی‌شکند.