kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
چه کسی امروز جانشین محمود مشحون می‌شود؟!

آزمون بزرگ بسکتبال زیر حلقه انتخابات





مجمع انتخاباتی بسکتبال درحالی شنبه برگزار می‌شود که قرار است بعد از سال‌ها مدیریت این رشته تغییر کند و فردی غیرقابل پیش‌بینی امور کار را به دست بگیرد.
محمود مشحون آخرین رئیس فدراسیون بسکتبال بود که ۱۵ سال متوالی این مسئولیت را بر عهده داشت. وی خرداد ماه سال ۹۲ چهارمین دوره متوالی ریاست خود در بسکتبال را آغاز کرد و یک ماه و نیم پیش به خاطر بازنشستگی پیش از موعد مقرر استعفا کرد.
البته به غیر از ۱۵ سال اخیر، مشحون در دو مقطع دیگر هم ریاست  بسکتبال را عهده‌دار بود. فدراسیون بسکتبال ایران ۱۳۲۴ تاسیس شد و مشحون اولین نفری بود که بعد از انقلاب ریاست این فدراسیون را بر عهده گرفت. به غیر از وی چهار نفر دیگر نیز تجربه نشستن روی صندلی ریاست بسکتبال را تاکنون داشته‌اند و حالا قرار است با برگزاری مجمع انتخاباتی مشخص شود. اما رئیس جدید چه کسی خواهد بود؟
آنچه مسلم است برخلاف ادوار گذشته مشحون که به دلیل بازنشستگی مجبور به استعفا شد در جمع کاندیداها نیست و همین مسئله نتیجه انتخابات روز شنبه را تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی‌تر کرده است. انتخاباتی که برای آن ۲۴ نفر کاندیدا شدند، چهار نفر انصراف دادند و در نهایت هم ۱۵ نفر در بازه‌های زمانی مختلف برای شرکت در آن تایید صلاحیت شدند.
در جمع کاندیداها مهرداد آگین تنها فردی است که تجربه ریاست بسکتبال را دارد، وی پنجمین رئیس این فدراسیون بعد از انقلاب بود. حسن میرزاآقابیک نیز که تایید صلاحیش دیرتر از سایرین آمد جزو خانواده بسکتبال است و بازیکن تیم ملی ایران بوده است. خیلی از کاندیداهای دیگر هم مدیریت ورزشی در کارنامه دارند و تایید صلاحیت شدند. مانند بهروز منتقمی سرپرست سال‌های گذشته پرسپولیس که حالا مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش را بر عهده دارد. مازیار ناظمی مدیر مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه، حسن طباطبایی مدیر مجموعه ورزشی آزادی که البته تجربه سرپرستی و اداره فدراسیون‌های کاراته، دوو میدانی و وزنه‌برداری را هم دارد، رضا درویش مدیرعامل سایپا و ... جواد  داوری هم که تا همین چند وقت پیش برای تیم ملی بازی می‌کرد جوانترین کاندیداست که به نظر می‌آید هیچ تجربه‌ای از مدیریت ورزش نداشته باشد.
در کل تعداد افرادی که برای ریاست بسکتبال کاندیدا و تایید صلاحیت شده‌اند یک رکورد در انتخابات ورزشی به حساب می‌آید. شاید ورود این تعداد کاندیدا به انتخابات بسکتبال به مدیریت طولانی قبل مربوط می‌شود و اینکه حضور متوالی یک فرد در راس فدراسیون آن هم طی سال‌های زیاد، دیگر علاقه‌مندان و مدعیان مدیریت این رشته را پشت خط نگه داشته بود.
جالب اینکه در میان افراد تایید صلاحیت شده مدعی کم نیست حتی از جمع آنها که بسکتبالی به حساب نمی‌آیند. اما با داشتن پشتوانه‌ای مثل وزارت ورزش یا حمایت‌های شخصی نامشان برای میز و صندلی بسکتبال به شدت مطرح شده است.
البته آنچه در نهایت رئیس چهار سال آینده بسکتبال را تعیین می‌کند این حمایت‌ها، رایزنی‌ها و لابی‌هایی که برخی کاندیداها اقدام به انجام آن کرده اند، نیست. رایی که از طرف اعضای مجتمع به صندوق انداخته می‌شود تعیین‌کننده‌ترین است. روسای هیئت‌های استانی صاحب اکثر این آرا هستند و بر همین اساس می‌توان آنها را تعیین‌کننده‌ترین‌ها در انتخابات فردا نامید و اینکه رایزنی‌ها و لابی‌ها چه تاثیری روی رای آنها گذاشته است.
بسکتبال که به عنوان اولین رشته تیمی ایران صاحب سهمیه المپیک شد آینده خود را در گرو فردی می‌بیند که امروز انتخاب می‌شود این فرد می‌تواند حسن طباطبایی باشد که پیشینه بسکتبالی ندارد اما تجربه مدیریت در چند فدراسیون ورزشی و مجموعه بزرگ ورزشی آزادی تهران را دارد، یا رضا مهندسی باشد که اتفاقا نزدیک‌ترین رقیب مشحون در انتخابات سال ۹۲ بود یا رامین طباطبایی که برای دومین بار کاندیدای ریاست شده است.
اسامی کاندیداهای فدراسیون بسکتبال به این شرح است:
۱- بهروز منتقمی ۲- سیدمهرداد هاشمی ۳- رمضان علی دولو ۴- مهرداد آگین ۵- مازیار ناظمی ۶- سیدحسن طباطبایی ۷- کرم‌الله علی مرادی ۸- رضا درویش ۹- غلامعلی محمدعلی‌پور ۱۰- رضا مهندسی ۱۱- رامین طباطبایی ۱۲- محمدرضا علی ۱۳- جواد داوری ۱۴- حسن میرزاآقا بیک ۱۵- داریوش سلیمی