kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

حضور 32 هزار نوجوان مناطق زلزله‌زده غرب کشور در یک جشنواره دفاع مقدس(اخبار ادبی و هنری)



 
 
همزمان با دومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم، سعید سیاح طاهری و در دوازدهمین دوره جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس بیش از 32 هزار نفر از نوجوانان حضور یافتند.
این جشنواره به طور خودجوش و به همت و همراهی عده‌ای از جانبازان و قهرمانان دفاع مقدس و اهالی سینما، به مدت دوهفته و در دو نوبت صبح و بعدازظهر در تمامی مناطق، شهرها و روستاهای زلزله‌زده سرپل ذهاب (سه روز)، قصرشیرین (دو روز)، گیلانغرب (دوروز)، دالاهو(یک روز)، ثلاث باباجانی (دو روز) برگزار شد.
از قهرمانان دفاع مقدس که کتاب هایشان توسط هنرمندان و در حضور خود شخص آنان به دانش‌آموزان شرکت‌کننده معرفی شدند می‌توان به ملاصالح قاری (شخصیت کتابی به همین نام و نیز کتاب آن بیست و سه نفر)، سیده زهرا حسینی (راوی و قهرمان کتاب دا)، نورالدین عافی (راوی و قهرمان کتاب نورالدین پسر ایران)، فرنگیس حیدرپور (راوی و قهرمان زن کتاب فرنگیس)‌اشاره کرد. هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره عبارت بودند از فاطمه معتمد آریا، مالک سراج، کوروش سلیمانی، سید علی صالحی، محمدرضا هدایتی، سعید داخ، علی رضا مسعودی (مشهدی)، بهزاد کریمی(طنزپرداز صحنه ای)، حسین دهباشی (مستندساز) و دکتر سالار عبدو (مدرس دانشگاه نیویورک). این هنرمندان همراه با قهرمانان دفاع مقدس روی صحنه می‌رفتند و ضمن الهام‌بخشی به نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده برای بالا بردن صبر و استقامت در برابر مشکلات و یادآوری گذرا بودن این وضعیت با آنان به شادی و دست افشانی در سالن‌هایی می‌پرداختند که کاملا مزین به عکس شهدای هر منطقه بود. بعد از هر مراسم نیز متناسب با جنسیت معلمان کتابهای این قهرمانان به تمامی معلمان حاضر در برنامه هدیه داده می‌شد و آنان تشویق می‌شدند که این کتابها را بخوانند و برای دانش‌آموزانشان روایت کنند.
در این برنامه‌ها به جز اهدای وسایل ضروری تحصیل به همه دانش‌آموزان، به بیش از دوهزار نفراز دختران سرپل ذهاب نیز عروسک اهدا شد.
در این مراسم که با شعرخوانی فی البداهه مالک سراج و محمدرضا هدایتی همراه بود، تمامی شرکت کنندگان با تکان دادن پرچم مقدس کشورمان با آنان همراهی کرده و به شادی می‌پرداختند.
از دیگر نکات بارز این جشنواره ترابری اکثریت دانش‌آموزان روستایی مدارس طبق برنامه بود که برخلاف دیگر برنامه‌های فرهنگی باعث حضور با طراوت این عزیزان در جشن‌های شهرهای خود و شکستن احساس رها شدن ونادیده گرفته شدن آنان در این‌گونه برنامه‌های بزرگ شده بود.
خوشبختانه تاثیر این برنامه‌ها چنان بود که همگی شهرهای مناطق زلزله‌زده درخواست تمدید و تکرار این جشنواره در ماه‌های آتی را حتی برای خانواده‌های این مناطق داشتند.
گفتنی است که شهید سعید سیاح طاهری بنیانگذار اصلی این جشنواره مردمی بود که در هر موقعیتی در مناطق محروم و به ویژه مصیبت دیده با کمک هنرمندان و قهرمانان معروف دفاع مقدس به یاری فرهنگی نوجوانان و مردم این نواحی می‌پرداخت و جشنواره دوازدهم دانش‌آموزی نیز در سالگرد شهادت این بزرگمرد و به یاد آن اسوه، در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به انجام رسید. از پشتیبانان و یاوران کمک‌کننده این جشنواره می‌توان به حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، ستادکل نیروهای مسلح، آموزش و پرورش استان کرمانشاه، سپاه نبی‌اکرم(ص)، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران‌اشاره کرد.