kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

سانسور انقلاب در جشنواره تجسمی فجر!(اخبار ادبی و هنری)



درحالی که جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان یکی از برنامه‌های بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود اما دبیر این جشنواره بر «غیرارزشی» بودن رویکرد این رویداد تأکید کرده است!
آنچه از نشست خبری دهمین جشنواره تجسمی فجر و سخنان دبیر این جشنواره بر می‌آید این است که این جشنواره در جهت «هنر به هنر» حرکت می‌کند، آنچنان‌که جمشید حقیقت‌شناس، دبیر هنری دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این نشست گفت: «در این چند ساله سعی کرده‌ایم رویکرد زیباشناسانه و هنرمندانه به مفهوم ذات هنر داشته باشیم تا رویکرد ارزشی.»
این سخن، واکنش مدیر خانه عکاسان ایران را برانگیخته است. سیداحسان باقری در بخشی از یادداشت خود درباره این حرف‌های دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر نوشته است: «ضمن احترام به جایگاه ایشان در هنر و زحمات مجموعه برگزارکنندگان این رویداد باید پرسید مگر رویکرد ارزشی چه عیبی دارد و چرا به این رویکرد توجه ندارید؟ شاید لازم باشد کمی به عقب برگردیم و هدف و مقصد را مرور کنیم. سی و نه سال پیش در این کشور انقلاب اسلامی پیروز شد و سالهاست قرار است در جشن پیروزی این انقلاب که در واقع پیروزی حاکمیت ارزش‌های فرهنگی و دینی این مرزوبوم بوده است، جشنواره‌های هنری داشته باشیم و هنر زاییده این ارزش‌ها را به نظاره بنشینیم. اما ظاهرا هنوز بعد از گذشت این همه سال اصل قضیه فراموش شده و این جشنواره‌ها هدف خویش را همچنان گم کرده و به شعارهای نمایشی غربی که در خود غرب نیز بدان عمل نمی‌شود، چنگ می‌زنند!چطور می‌شود در سالگرد پیروزی انقلاب - بخوانید پیروزی ارزش‌ها - جشنواره هنر برگزار کرد و دم از رویکرد زیباشناسانه و هنرمندانه به مفهوم ذات هنر زد؟! و از توجه به ارزش‌ها تبری جست؟ چطور می‌شود با بودجه‌ای که از خزانه بیت‌المال به نهادی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد داده می‌شود تا هنر برخاسته از ارزش‌های این مرز و بوم را حمایت کند، دم از هنر برای هنر زد؟ و در کجای جهان حکومتی حاضر می‌شود هزینه‌های یک جشنواره هنری را از جیب مردم بپردازد و برگزارکنندگان جشنواره داد بزنند که ما به ارزش‌های مورد احترام مردم بی‌توجهیم؟!مگر نه آنکه هنرمند پیش از هنرمند بودن انسان است و انسان با ارزش‌هایش انسان است وگرنه با حیوانات بی‌تفاوت است؟ و مگر نه آنکه یک انسانِ هنرمند درواقع با هنرش می‌خواهد غذایی در مقابل روح یک انسان دیگر قرار دهد و این تعهد او را چندین برابر می‌کند که در قالب و محتوای هنر بکوشد تا روح انسان‌های دیگر را تعالی بخشد و این مهم جز با توجه به ارزش‌ها محقق نمی‌شود؟»
گفتنی است، رویکرد دولت در عرصه هنرهای تجسمی، به تقویت هنر انتزاعی و شبه روشنفکرانه انجامیده، به طوری که بسیاری از گالری‌ها به حیات خلوت اندیشه‌های ضددین و مادی گرا تبدیل شده‌اند. اما اتخاذ چنین سیاستی در جشنواره‌ای که به نام و مناسبت پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، یک خلل بزرگ محسوب می‌شود.