kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

زلزله سومار 13 مصدوم برجا گذاشت




سرپرست فرمانداری گیلانغرب با ‌اشاره به وقوع پس لرزه‌های متعدد از صبح روز پنجشنبه تاکنون در این شهرستان گفت: این پس لرزه‌ها در منطقه مرزی سومار تاکنون 13 مصدوم برجا گذاشته که با مراجعه به مراکز درمانی به صورت سرپایی مداوا شدند.
فرهاد همتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در منطقه مرزی سومار با قدرت 5/6 دهم ریشتر صبح روز پنجشنبه به وقوع پیوست که علاوه‌بر مصدوم شدن شماری از افراد، به تعدادی از واحدهای مسکونی، تجاری و واحدهای دامی، پنج مصدوم نیز بر جا گذاشت.
وی بیان کرد: در پی وقوع چندین زمین‌لرزه بزرگ در سومار و حوالی گیلانغرب، به بخش‌هایی از ساختمان دانشگاه پیام نور، نمای برخی از شعب بانک‌ها و واحدهای مسکونی و تجاری شهر گیلانغرب خسارت جدی وارد شد.
وی بیان کرد: همچنین پس‌لرزه‌های بامداد دیروز (جمعه) باعث تخریب چند واحد مسکونی و دامی در روستاهای «داربید و سرحال شیرزادی» در دهستان ویژنان از توابع گیلانغرب شد.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب اضافه کرد که وقوع پس‌لرزه‌های متعدد، باعث خسارت جدی به سقف تعدادی از واحدهای مسکونی در پنج روستای سومار شد که تیم‌های ارزیابی نیز به منطقه اعزام شدند تا کار برآورد میزان خسارت وارده را انجام دهند.همتی گفت: اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال آماده‌باش کامل هستند و تیم‌های ارزیاب نیز برای بررسی بیشتر میزان خسارت وارده، به مناطق مختلف گیلانغرب اعزام شدند.
از ساعت 10 و 29 دقیقه صبح پنج‌شنبه تا صبح جمعه بیش از 70 پس‌لرزه در منطقه مرزی سومار قصرشیرین به وقوع پیوست که بزرگ‌ترین آن 5/6 دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) قدرت داشت.
شدت زمین‌لرزه‌های سومار به حدی بود که به‌طور کامل احساس شد و مردم از ترس به خیابان‌ها آمدند.
زمین‌لرزه‌ای با قدرت 5/6 ریشتر ساعت 10 و 29 دقیقه روز پنج‌شنبه سومار در استان کرمانشاه را لرزاند.
این زمین‌لرزه در مرز استان‌های کرمانشاه و ایلام حوالی جنوب شرقی سومار رخ داد.
این زمین‌لرزه که در عمق هشت کیلومتری زمین اتفاق افتاد، در 13 کیلومتری سومار، 43 کیلومتری گیلانغرب و 139 کیلومتری شهر کرمانشاه رخ داد.
همچنین ‌در‌پی زمین‌لرزه قبل از ظهر پنجشنبه در یک محدوده همجوار واقع در حوالی شهر مرزی سومار استان کرمانشاه و بخش زرنه استان ایلام موجب وحشت مردم و آماده‌باش عمومی و لغو امتحان‌های درسی شد.
این زلزله که قدرت آن 5/4 ریشتر و در عمق 8 کیلومتری زمین در ساعت 10 و 51 دقیقه و 8 ثانیه روی داد در حوالی بخش زرنه فاصله ۳۶ کیلومتری مرکز استان ایلام ثبت شده است.
این زمین‌لرزه‌ها افزون بر مناطق همجوار دراستان کرمانشاه، در مناطق شهری و روستایی استان ایلام به خصوص شهرستان‌های ایلام، ایوان، چرداول احساس شده و مردم را به وحشت و خروج از ساختمان‌ها واداشت.
گفته می‌شود تا ظهر پنج‌شنبه بیش از 15 پس‌لرزه دیگر در این منطقه ثبت شده است.
هرچند گزارشی از تلفات و آسیب جانی این زمین‌لرزه‌ها دریافت نشده است اما احتمال بروز پس لرزه‌های بعدی موجب لغو امتحان‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان ایلامی شد و امتحانات بعدازظهر دانشگاه ایلام به دلیل احتمال بروز پس‌لرزه‌ها تعطیل شد.
در همین راستا امتحان‌های درسی بعدازظهر پنجشنبه 21دی ماه دانشگاه آزاد اسلامی ایلام هم لغو شد.
باتوجه به رخداد زلزله در شهرهای سومار و ایوان، امتحانات تمامی پایه‌های تحصیلی روز پنج‌شنبه لغو و مدارس هم در شیفت عصر این روز تعطیل اعلام شد.
زلزله در هجدک کرمان
 سخنگوی ستاد بحران استانداری کرمان گفت: زلزله 4/2 ریشتری بامداد جمعه در هجدک کرمان هیچگونه خسارتی نداشت. سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه ساکنان این منطقه در چادر و کانکس مستقر هستند ،رخ دادن زلزله مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد کرد.
زلزله‌ای به بزرگی 4/2 ریشتر ساعت 6 و 33 دقیقه و 32 ثانیه بامداد روز جمعه حوالی هجدک در استان کرمان را لرزاند.
این زمین‌لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد.
سخنگوی ستاد بحران استانداری کرمان گفت: زلزله 5/2 ریشتری عصر پنج‌شنبه در منطقه هجدک از توابع این استان هم هیچگونه خسارتی نداشته است.
آیت‌اللهی موسوی افزود: ساکنان هجدک به دنبال زلزله‌های پیاپی اخیر در مناطق امن و کانکس استقرار پیدا کرده‌اند و خوشبختانه هیچ‌گونه خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
وی ادامه داد: تیم‌های امداد و نجات در منطقه مستقر و آماده کمک‌رسانی هستند.
زلزله‌ای به بزرگی 5/2 ریشتر ساعت 17 و5 دقیقه و 32 ثانیه عصر پنجشنبه هجدک در استان کرمان را لرزاند.
این زمین‌لرزه در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داد.
صبح پنج‌شنبه نیز زلزله‌ای به قدرت 5/1 ریشتر منطقه هجدک را لرزاند.