kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
نگاهی به تصمیمات نابخردانه شیطان بزرگ و مقاومت مردم فلسطین (بخش دوم)

تحقیری دردناک برای آمریکا






نزدیک به 70 سال از اشغال سرزمین فلسطین می‌گذرد. سرزمین مقدسی که به روشی ظالمانه از ملتی مظلوم ربوده شد و به اشغال صهیونیست‌ها درآمد. رژیم صهیونیستی در این مدت با انواع و اقسام شکنجه‌ها و جنایات ملت با عزم و اراده فلسطین را آزار و اذیت کرد ولی این ملت قهرمان به دفاع از حقوق و آرمان‌های خود پرداخت و به مبارزاتش برای آزادسازی سرزمین فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست ادامه می‌دهد.
فلسطین بخشی از جهان اسلام است، بخش مهمی که اماکن مقدس اسلامی در این سرزمین و شهر قدس قرار دارد و عبادتگاه مسلمانان جهان است. مسلمانان قدس را جزء پیکره جغرافیای جهان اسلام، فلسطینیان را برادران مسلمان خویش و صهیونیسم را دشمن مشترک می‌دانند. از سوی دیگر، فلسطین جزئی از سرزمین و جامعه بشری است و به حکم وظیفه انسانی، آگاهی از مظالمی که بر مردم آواره آن روا داشته‌اند و همدردی با این ستمدیدگان لازم و ضروری است.
چاهی برای اشغالگران
براساس قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب و اشغالگر است و سرزمین مادری مردم فلسطین را باید به آنها بازگرداند، قدس نیز پایتخت ابدی و همیشگی فلسطینیان است و به همین خاطر تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت به قدس تصمیمی است که از همان ابتدا محکوم به فنا است و ملت مبارز و قهرمان فلسطین به کسی اجازه نخواهند داد قدس شریف را از آنها بگیرد به همین دلیل واکنش‌های بی‌شماری نسبت به تصمیم ترامپ آغاز شد که همچنان ادامه دارد و پایان نمی‌پذیرد.
آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این باره می‌گوید: «هر چقدر که می‌خواستیم جنایات و دشمنی آمریکا در حق دین و پیامبر اسلام(ص) را برای دنیای اسلام و مسلمانان جهان اثبات کنیم نمی‌توانستیم به تأثیرگذاری این عملی که آمریکا انجام داد انجام دهیم.»
وی به فرموده مقام معظم رهبری اشاره می‌‌کند و می‌افزاید: «همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند با این کار سقوط رژیم صهیونیستی زودتر از 25 سال خواهد بود.»
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح می‌کند: «حرکت نابکارانه‌ای که رئیس‌جمهور ملعون آمریکا به راه انداخت و قدس قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و پایگاه قدرت اشغالگران اعلام کرد چاه و چاله هلاک‌آوری است که صهیونیسم و استکبار جهانی برای خود ساخت و پرداخت.»
دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل نیز درباره تصمیم اخیر ترامپ در انتقال پایتخت از تل‌آویو به بیت‌المقدس می‌گوید: «واکنش مردم جهان و قطعنامه‌ای که در سازمان ملل علیه ترامپ به تصویب رسید نه بزرگی به آمریکا بود و از این به بعد مردم آمریکا باید به فکر جدیدی برای آینده خودشان بیفتند چرا که ترامپ با این اقدام آبروی آمریکا را برد و افتضاح جدیدی برای آمریکایی‌ها به ارمغان آورد.»
بسیاری از رهبران کشورهای مختلف نیز مانند ترکیه، اردن، فرانسه، روسیه، انگلیس، اندونزی، مالزی، چین، سوریه،‌ لبنان و... بیت‌المقدس را پایتخت فلسطینیان برشمردند و از ترامپ خواستند که از تصمیم خود صرف‌نظر کند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به ترامپ هشدار داد و اعلام کرد که بیت‌المقدس خط قرمز مسلمانان است و اگر آمریکا از تصمیم خود منصرف نشود تمام کشورهای جهان اسلام را علیه آمریکا بسیج خواهد کرد. به غیر از مواضع تند و شدید رهبران و مقامات کشورهای مختلف مردم این کشورها نیز به نشانه اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین تظاهرات و راهپیمایی‌های میلیونی به پا کرده و هشدار دادند که این تصمیم عواقب خطرناک در پی خواهد داشت و صلح و ثبات در غرب آسیا را به خطر خواهد انداخت.
«محمدرضا کیوانفر» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره واکنش گسترده مردم جهان به اقدام ترامپ می‌گوید: «دشمنی آمریکایی‌ها با مردم مسلمان تازگی ندارد و ما همیشه شاهد عنادورزی و دشمنی مقامات غربی با مسلمانان هستیم. اما اقدام اخیر ترامپ باعث شد که مسلمانان جهان متحد و یکپارچه شوند و قدرت عظیم خود را به نمایش بگذارند به نحوی که در تمام کشورها صدای اعتراض بلند شد و حتی در خود آمریکا و کشورهای غربی مردم به طرفداری از ملت فلسطین برخاستند چرا که همه می‌دانند رژیم صهیونیستی یک رژیم زورگو، متجاوز و اشغالگر است و باعث آوارگی مردم فلسطین شده است.»
وی اضافه می‌کند: «در ترکیه، لبنان،‌روسیه و حتی آمریکای لاتین هم کنفرانس‌ها و تجمعات فراوان برگزار شد و همه تصمیم ترامپ را محکوم کردند که این مسئله نشان می‌دهد مردم دیگر زیر بار زور نمی‌روند و با طرح‌ها و نقشه‌های توطئه‌آمیز قدرت‌های استکباری مخالفت می‌کنند.»
به گفته این کارشناس هر چند مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل یا سایر کنفرانس‌ها و همایش‌ها جنبه الزام‌آور ندارد و ضمانت اجرایی برای آنها وجود ندارد اما منعکس کننده افکار عمومی جهانی است و نشان می‌دهد که آمریکا با این اقدام منزوی شد و شکست خورد.
دکتر «احمد یوسف ابوحلبیه» رئیس بنیاد بین‌المللی قدس در فلسطین نیز در این باره می‌گوید: «قطعنامه حمایت از فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل مهر تأییدی بر حقوق ملت فلسطین بود. بدین معنا که قدس پایتخت فلسطینیان است و هیچ دولتی نمی‌تواند در این زمینه دخالتی بکند.»
وی اضافه می‌کند: «قیام مردمی در خیابان‌های شهرهای فلسطین و تظاهرات جهانی در کشورهای مختلف هم نشان داد که حق ملت فلسطین در قدس و سراسر سرزمین فلسطین حقی قطعی و مسلم است و هیچ دولتی نمی‌تواند این حق را از ملت فلسطین تضییع کند.»
دست و پا زدن‌های بیهوده
تغییر ناگهانی سیاست آمریکا در قبال قدس و اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس از دیدگاه تحلیلگران اقدامی دستپاچه و ناگهانی بود که بدون حساب و کتاب صورت گرفت و اگر ترامپ می‌دانست که با فشار افکار عمومی در داخل و خارج کشورش مواجه می‌شود این اقدام را انجام نمی‌داد یا به تاخیر می‌انداخت.
«مهناز کرباسی» کارشناس ارشد روابط بین‌المللی و مطلع نسبت به مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: «واقعیت این است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با این اقدام هم خودش را غرق می‌کند و هم رژیم صهیونیستی را به زیر آب می‌برد چراکه هم ترامپ و هم رژیم صهیونیستی از درون با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا مشاهده نشده که مدت اندکی از ریاست‌جمهوری‌اش با این همه نارضایتی و مشکلات روبه‌رو شده باشد.»
وی اضافه می‌کند: «در اکثر نظرسنجی‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به عمل آمده در حدود 60 یا 70 درصد از مردم از عملکرد ترامپ ناراضی بوده و معتقدند که سیاست‌های اشتباه او آمریکا را به سمت شکست، انزوا و رسوایی کشانده است. برخی دیگر از تحلیلگران آمریکایی نیز معتقدند شکست‌های آمریکا در عراق و سوریه و عدم موفقیت این کشور در مقابله با تروریست‌های داعش موجب شده که ترامپ به دست و پا زدن‌های بیهوده متوسل شود و با عنوان کردن مسائل دیگر اذهان عمومی را از شکست‌های آمریکا منحرف سازد.»
این کارشناس همچنین می‌گوید: «در رژیم صهیونیستی نیز نشانه‌های زیادی از فروپاشی و نابودی به چشم می‌خورد و این رژیم برای نجات خود دست به دامان آمریکا شده است. به طور مثال شاهد هستیم که همزمان با اعتراضات مردمی در سراسر جهان علیه ادامه اشغالگری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی، در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز هزاران اسرائیلی با برپا کردن تظاهرات به فساد دولتی و فساد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتراض کرده‌اند.
نتانیاهو و سایر مقامات این رژیم در پرونده‌های فساد غوطه‌ور شده‌اند و «موشه یعلون» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرده آن چیزی که اسرائیل را نابود خواهد کرد نه ایران و نه حزب‌الله بلکه فساد مقامات دولتی است!»
اعتراف رسانه‌های غربی
 به شکست ترامپ
تصمیم دونالد ترامپ در انتقال سفارت به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در رسانه‌های مختلف جهان به ویژه رسانه‌های غربی هم به عنوان شکست و اقدامی نسنجیده و نابخردانه عنوان شده است.
روزنامه «لوموند» فرانسه در این باره می‌نویسد: «انزوای آمریکا در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره مسئله بیت‌المقدس کوته‌نظری رئیس‌جمهور آمریکا درباره روابط بین‌المللی را روشن ساخت و آمریکا را متحمل تحقیری دردناک کرد.»
به نوشته این روزنامه فرانسوی، رویدادهایی که پس از اقدام ترامپ در غرب آسیا و کل جهان آغاز شد یک قربانی اصلی به جای گذاشت آن هم شکست جاه‌طلبی‌های دونالد ترامپ است. در واقع ترامپ هم مثل همه پیشینیان خود نشان داد که در مناقشه فلسطین و اسرائیل برگ برنده‌ای در دست ندارد و در مقابل ملت فلسطین باید اعتراف به شکست کند.
روزنامه «هافینگتن پست» نیز نوشت، رای 129 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به نفع فلسطین و در حمایت از قدس، ضربه مهلکی به کاخ سفید وارد کرد و از هیبت رئیس‌جمهور آمریکا کاست و او را تبدیل به فردی کرد که نمی‌توان به او اعتماد داشت و واشنگتن و تل‌آویو را در تنگنایی سخت قرار داد.
به نوشته این روزنامه پس از این اقدام نه‌تنها ترامپ شکست خورد و تحقیر شد بلکه حنای نتانیاهو هم دیگر رنگی ندارد!
بسیاری از روزنامه‌های غربی این اقدام را شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی و متقابلا پیروزی برای ایران توصیف کردند، این روزنامه‌ها نوشتند که اقدام ترامپ، مسلمانان را متحدتر و یکپارچه‌ کرد و آنان را حول محور ایران متمرکزتر کرد. حتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص از بیان این واقعیت نتوانست خودداری کند و در گزارش مبسوطی نوشت: «رای کشورها علیه آمریکا در سازمان ملل کار اسرائیل را برای شوراندن جامعه بین‌الملل برعلیه ایران دشوارتر کرد و بالعکس همه را علاقه‌مند و متمایل به ایران کرد.»
 این روزنامه صهیونیستی افزود: «این مسئله باعث شد که هرگونه پیشنهاد جدید آمریکا درباره ایران با مخالفت جامعه بین‌المللی روبه‌رو شود که این امر برای اسرائیل بسیار خطرناک است و تلاش‌های قبلی تل‌آویو را به باد فنا خواهد داد»!
به اذعان بسیاری از رسانه‌های جهان، ایران در سطح سیاست خارجی به توفیق‌های زیادی دست یافته است، مشارکت در تمام اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ تروریستی علیه دولت سوریه، شکست عربستان در جنگ یمن، مبارزه با داعش در عراق و .... مجموعه این موارد موجب شده که ایران تبدیل به یک بازیگر مهم بین‌المللی و قدرت منطقه‌ای شود و در حل بسیاری از بحران‌ها نقش مهم و موثری ایفا نماید.