kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

راه‌آهن قزوین- رشت منتظر اعتبار است


 
  معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن قزوین به رشت با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.
خیر الله خادمی در حاشیه سفر به قزوین اظهارداشت: طـرح راه آهـن قزویـن به رشت بطول ۱۶۵ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح km/h ۱۶۰ برای مسافری و km/h ۱۲۰ برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد.
وی افزود: مسیر از ایستگاه رشت دو قسمت شده و یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می‌شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی خواهد شد.
خادمی تصریح کرد: همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر پیش‌بینی شده که در حال ساخت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: اجرای این پروژه علاوه‌بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان‌های گیلان و قزوین اهمیت دارد، موجب ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج‌فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران می‌شود که بسیار اهمیت دارد.
وی بیان کرد: این مسیر ریلی بعد از رسیدن به رشت، به سمت دو شهر بندر انزلی و آستارا ادامه خواهد یافت و سرانجام به خط ریلی مشترک ایران و آذربایجان متصل می‌شود و با تکمیل کریدور شمال به جنوب، می‌تواند کشورهای همسایه را به همدیگر متصل کند.
خادمی گفت: حدود ۹۶ درصد زیرسازی مسیر راه آهن قزوین به رشت به پایان رسیده که معادل ۱۵۹ کیلومتر است و برای ۵ کیلومتر باقیمانده نیز مشکلی نداریم و پس از اتصال محدوده ۵۵ کیلومتری روند کار تسریع خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است که امیدواریم در تامین آن مشکلی نداشته باشیم و این طرح در موعد مقرر آماده بهره‌برداری شود.
خادمی گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال ریل گذاری راه آهن قزوین به رشت به پایان رسیده و شاهد عبور اولین قطار باری و پس از آزمایش‌های فنی شاهد عبور قطارهای مسافربری در این مسیر مهم باشیم.