kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

ذخیره‌سازی حدود 600 هزار تن مرکبات مازندران



  استاندار مازندران اعلام کرد که از اواخر آبان امسال تاکنون حدود 600 هزار تن مرکبات این استان برای تنظیم بازار در سردخانه‌ها ذخیره شده است.
محمد اسلامی در نشست شورای اداری شهرستان میاندرود در شرق مازندران هدف از این اقدام را حفظ توازن میان عرضه و تقاضا در بازار و جلوگیری از کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت بویژه در شب عید اعلام کرد.
استان مازندران 110 هزار باغ مرکبات دارد که سالانه حدود 2‌میلیون و 500 هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود.
استاندار مازندران همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برای ذخیره‌سازی مرکبات خبر داد و یکی از وظایف این کارگروه را کوتاه کردن دست دلالان اعلام کرد.
اسلامی گفت که به هیچ وجه دلالان نباید وارد عرصه خرید و ذخیره‌سازی مرکبات شوند و تنها محصولاتی که از سوی مباشران تعیین شده خریداری و ذخیره‌سازی شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد.
مازندران تامین‌کننده 60 درصد مرکبات مورد نیاز کشور است.
خرید و ذخیره‌سازی مرکبات مازندران برای حفظ تعادل بازار از اواخر ماه آبان همزمان با پیک برداشت محصول و ورود دلالان به بازار آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
سازمان تعاون روستائی به عنوان مباشر، خرید و ذخیره‌سازی مرکبات مازندران را بر عهده‌دارد.
این سازمان از طریق مجموعه‌های زیرپوشش خود از جمله شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مرتبط خرید پرتقال را در باغ از کیلویی یکهزار تا یکهزار و 100 تومان آغاز کرد.
تا پیش از ورود این شرکت، دلالان هر کیلو پرتقال درجه یک را حداکثر کیلویی 750 تا 800 تومان از باغداران خریداری می‌کردند تا در زمان به هم خوردن تعادل بازار آن را با قیمت بیش از سه هزار تومان عرضه کنند.
هم اکنون قیمت تعیین شده برای هرکیلوگرم پرتقال در صورتی که کار ذخیره‌سازی و نگهداری را سازمان تعاون روستایی انجام دهد 2 هزار تومان و در صورتی که باغدار خودش اقدام به این کار کند، 2‌هزار و 300 تومان تعیین شده است.