kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
اظهارات شنیدنی حریری 2 ماه پس از خروج از عربستان؛

حزب‌الله مایه ثبات لبنان است روابطمان با ایران باید به بهترین شکل باشد





نخست‌وزیر لبنان در سخنانی کم‌سابقه و حدود 2 ماه پس از خروج از عربستان گفت هیچ مخالفتی با حضور حزب‌الله در تشکیلات دولت ندارد چرا که حزب‌الله عضوی از دولت لبنان است و دولت این کشور دولتی فراگیر متشکل از کلیه احزاب بزرگ این کشور است. حریری حزب‌الله را مایه ثبات لبنان دانست.
سعد حریری در گفت‌و‌گوی روز پنجشنبه خود با روزنامه «وال استریت ژورنال» با رد هرگونه برخورد و درگیری با حزب‌الله اظهار داشت، «حزب‌الله به عنوان یک حزب بزرگ در لبنان عضوی از دولت لبنان است و در تشکیلات دولت این کشور همه احزاب بزرگ کشور مشارکت دارند و این امر ثبات سیاسی در کشور را فراهم کرده و هدف اساسی نیز تحقق ثبات سیاسی و وحدت در این کشور است.» حریری که در عربستان توسط بن سلمان به گروگان گرفته شده بود، حزب‌الله را عامل مشکلات لبنان معرفی کرده بود!
نخست‌وزیر لبنان این را هم گفت که از ادامه مشارکت حزب‌الله در دولت لبنان بعد از انتخابات ماه می ‌آینده (اردیبهشت- خردادماه) استقبال می‌کند.
وی همچنین افزود، «آشتی ملی در لبنان باید بدون دخالت‌های خارجی تحقق یابد و لبنان باید از تنش میان ایران و عربستان دور باشد... روابط لبنان با ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در جهت منافع لبنان باید به بهترین شکل باشد.» حریری که بر اساس سناریویی سعودی وادار به استعفا شده بود، این بار هم از بیان جزئیات حضورش در عربستان خودداری کرد. وی تنها به بیان این مسئله‌اشاره کرد که عربستان سعودی هرگز مستقیما در امور سیاسی لبنان دخالت نکرده است و نسبت به ازسرگیری کمک‌های ریاض به لبنان ابراز امیدواری کرد.!
سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان 13 آبان ماه  در خاک عربستان در اقدامی غیر منتظره، از سمت نخست ‌وزیری دولت لبنان استعفا داد. وی پس از 20 روز غیبت از کشور در حالی که براساس گزارش‌ها از سوی سعودی‌ها در بازداشت بود، با وساطت برخی کشورهای غربی به لبنان بازگشت و استعفای نامتعارف خود را پس گرفت.