kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹

زمزمه‌های قیام مسلحانه در کرانه باختری پس از هلاکت خاخام صهیونیست‌ با 22 گلوله



 
  سرویس خارجی-
هلاک یک خاخام صهیونیست در نابلس با 22 گلوله آن هم در عرض کمتر از 40 ثانیه و فرار عوامل این عملیات، کرانه باختری را به ناآرام‌ترین روزهای خود تبدیل کرده است. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند، زمان آن رسیده که فلسطینیان وارد فاز مسلحانه شوند.
در شرایطی که انتفاضه قدس در مرحله جدید خود پس از ورود به ششمین هفته در واکنش به اقدام ترامپ همچنان ادامه دارد، ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی این رژیم در پی وقوع عملیات مسلحانه در نابلس به حال آماده‌باش کامل درآمده‌اند.
ماجرا از این قرار است که، سه‌شنبه شب نابلس شاهد عملیات ویژه‌ای بود که طی آن یک خاخام صهیونیست به ضرب 22 گلوله به هلاکت رسید. برخی نوشته‌اند، این خاخام در دادن فتواهای ضد فلسطینی بسیار فعال بود. این نخستین عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها پس از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به شمار می‌رود.
 به اعتقاد برخی تحلیلگران، با توجه به موجی که این عملیات در سرزمین‌های ‌اشغالی به راه انداخته، این موضوع عامل قدرت و شدت انتفاضه در آینده خواهد شد و چه بسا حتی انتفاضه خط مشی مسلحانه به خود بگیرد. مبارزه مسلحانه بخشی از گزینه‌های میدانی از سوی فلسطینی‌ها است که همواره بدترین کابوس صهیونیست‌ها محسوب می‌شده است. وجه تمایز عملیات نابلس با عملیات پیشین این است که این عملیات تصمیم فردی نبوده و بنابر اذعان ‌اشغالگران سازماندهی شده و هدفمند صورت گرفته است. مجریان عملیات نیز توانسته‌اند پس از انجام عملیات از محل بگریزند. این عملیات با وجود شرایط پیچیده امنیتی و قید و بندهای شدید نظامی صهیونیست‌ها رخ داده و با شکسته شدن حریم امنیتی صهیونیست‌ها بسیاری به این باور رسیده‌اند که عملیات‌های مسلحانه در کرانه باختری هر لحظه امکان وقوع دارد و صهیونیست‌ها نیز برای مقابله با چنین عملیات‌هایی آمادگی لازم را ندارند.
شهادت دو فلسطینی
در پی به هلاکت رسیدن این خاخام صهیونیست، نظاميان اسرائيلي هم بیکار ننشسته‌اند و پنجشنبه شب به طرف فلسطینی‌های ساکن اردوگاه «البریج» در غزه و شهر نابلس در کرانه باختری دیوانه‌وار آتش گشودند که بر اثر آن دو جوان فلسطینی به شهادت رسیدند. «امیر عبدالحمید ابو مساعد» (۱۶ ساله) از ساکنان اردوگاه البریج به ضرب گلوله تک‌تیراندازان ارتش صهیونیستی به شهادت رسید و یک جوان ۱۷ ساله فلسطینی به نام «علی عمر نمر قینو» هم از ساکنان شهرک «عراق بورین» در جنوب نابلس به شهادت رسید. جوانان فلسطيني پس از یورش نيروهاي ‌اشغالگر با آنان در غرب شهر نابلس درگير شدند که در این درگيري‌ها نیز تعدادی مجروح شدند. صهیونیست‌ها در حال حاضر گذرگاه «بیت فوریک» در شرق نابلس را به طور کامل بسته‌اند و این شهر را به محاصره درآورده و اعلام آماده‌باش کامل داده‌اند. نظامیان صهیونیست همچنین ورودی شهرک «سعیر» در شهر الخلیل را در کرانه باختری با دروازه آهنین مسدود کرده‌اند. منابع فلسطيني همچنین خبر داده‌اند که بيش از 100 شهرک‌نشين صهیونیست به منطقه غربي جنوب نابلس در کرانه باختري يورش برده و با فلسطینی‌ها درگیر شده‌اند که به اعتقاد کارشناسان گسترش این درگیری‌ها انتفاضه جدید را که از 15 آذر آغاز شده شعله‌ور‌تر خواهد کرد. با شهادت ۲ جوان فلسطینی شمار شهدای فلسطین از لحظه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس تاکنون، به 20 نفر رسیده و آمار مجروحین از 5000 نفر گذشته است.
جمعه خشم با تدبیر ویژه امنیتی
 مناطق مختلف فلسطین این جمعه نیز شاهد تظاهرات خشم فلسطینی‌ها علیه تصمیم ترامپ درباره قدس بود.
به همین دلیل روز گذشته همزمان با فرا رسیدن ششمین جمعه خشم، نظامیان صهونیست برای مقابله با تظاهرات مردم، تدابیر امنیتی گسترده‎ای در قدس شریف، کرانه باختری و نوار غزه اتخاذ کردند. مردم غزه با برگزاری تظاهرات ضمن محکومیت تصمیم ترامپ درباره قدس، تاکید کردند که قدس پایتخت ابدی فلسطین است و هر تلاشی برای تغییر این واقعیت محکوم به شکست
است.
 در این تظاهرات که حضور کودکان و نوجوانان در آن مشهود بود شعارهایی در حمایت از قدس و مسجدالاقصی سر داده شد از جمله، «توافق قرن به جایی نمی‌رسد»، «ترامپ بدان که ما از قدس دست نخواهیم کشید»، «با روح و جان فدای تو هستیم‌ای قدس»، «مسجدالاقصی هر روز مورد هتک حرمت قرار می‌گیرد ‌ای اعراب و مسلمانان کجایید»، «قدس از آن ماست سرزمین از آن ماست»، «قدس پایتخت ابدی فلسطین است» و «سربازان حضرت محمد(ص) می‌آیند.»