kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

رونمایی معارضان عربستانی از یک جنبش ضد سعودی با رویکرد حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان



  منابع خبری نوشته‌اند گروهی از مردم عربستان با هدف اعلامی «مقابله با آل سعود» و «حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین» جنبشی را تشکیل داده‌اند با نام «جنبش کرامت.» گفته می‌شود این جنبش شیعی و تحت تاثیر تفکرات شهید آیت‌الله نمر تشکیل شده است.
«معن الجربا»، از فعالان عربستانی در جریان سخنرانی خود در مراسم گرامیداشت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان که در شهر بیروت برگزار شده بود، تاسیس «جنبش کرامت» مخالف عربستان را با هدف درخواست جهت تدوین قانون اساسی و تامین حقوق مردم در شبه جزیره عربی اعلام کرد. به گفته «الجربا»، «این جنبش همه اصول و مبانی آیت‌الله شهید شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه و مواضع وی در مقاومت را در دستور کار قرار داده و سرلوحه خود خواهد داشت.» وی سپس از همگان خواست تا سخنرانی‌ها و سخنان شهید آیت‌الله شیخ نمر را زنده نگه داشته و از مواضع وی الهام بگیرند. «الجربا» این را هم گفت که: «میراث علمی آیت‌الله شیخ نمر سرلوحه‌ای برای تحقق کرامت انسانی خواهد بود که وی در راه رسیدن به آن به شهادت رسید.»  در همین حال، پایگاه خبری العهد نسخه ای از پیش‌نویس اساسنامه جنبش کرامت را منتشر کرد که محورهای آن درخصوص اصلاحات، تضمین حقوق شهروندان، پایبندی به مسئله فلسطین به عنوان قطب نمای اصلی ملت‌های عربی و حمایت از مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی در لبنان و فلسطین اشغالی است. بر این اساس، جنبش کرامت یک جنبش مردمی مخالف در عربستان است و هدف از تاسیس آن، انجام اصلاحات و دستیابی مردم به حقوق خود در عربستان خواهد بود. این جنبش همچنین با هدف دعوت به تحقق کرامت، عدالت، برابری و حقوق بشر در بین همه اقشار مردم بدون هرگونه تبعیض مذهبی یا نژادی یا منطقه‌ای یا قشری تشکیل شده است. برپایه این گزارش، جنبش کرامت یک جنبش ملی عربی و مردمی است که خواهان تشکیل مجلس شورا و مجلس مردم منتخب است تا نماینده نهاد قانونگذاری در کشور باشد و حکومت مدنی دموکراتیک را بهترین نوع حکومت مدرن می‌داند که همگام با بنیان و روح اسلام حرکت می‌کند. جنبش کرامت یکی از اهداف خود را حمایت از طرح‌های مقاومت آزادیبخش عربی و اسلامی در منطقه و حمایت از عدالت اجتماعی، کرامت انسانی، آزادی فکری و حقوق بشر در جهان عرب دانسته است. همچنین جنبش کرامت، مبارزه با صهیونیسم جهانی و حامیان آن را از ارکانی دانست که این جنبش بر پایه آن استوار است.
کنایه بلومبرگ به بن سلمان
از سوی دیگر پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرده که ریاض تاکنون چندین تلاش علیه ایران در منطقه انجام داده است که هیچ موفقیتی در پی نداشته است. به نوشته «بلومبرگ» هفته گذشته، ویدیویی از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در شبکه‌های اجتماعی عربستان منتشر شد که نشان می‌دهد او وعده داده به تهاجم علیه بزرگترین رقیب این کشور ادامه دهد و نبرد را «به داخل تهران» بکشاند. بلومبرگ با بیان اینکه «این مصاحبه تلویزیونی که برای هشت ماه پیش است، اکنون اهمیت جدیدی پیدا کرده»، نوشت: «اعتراضات خشونت‌باری در ایران گسترش یافت و مشخص نیست که آیا عربستان به تحریک این اعتراضات کمک کرده است یا خیر، اما مسئله‌ای که روشن است این که حاکم فعلی عربستان چندین اقدام منطقه‌ای علیه ایران انجام داده و هنوز نتوانسته موفق شود.» طبق این گزارش، «تلاش‌های محمد بن سلمان در یمن، قطر و لبنان، کشورهای منطقه‌ای که عربستان به دنبال حاکمیت در این مناطق است نیز با مشکل مواجه شده است. بلومبرگ در پایان نتیجه گرفت که، این خطر وجود دارد که جنگ یمن به شهرهای عربستان کشیده شده است.
ایران توان لازم را دارد
طبق این گزارش، جیمز دورسی کارشناس خاورمیانه در دانشگاه فنی «نانیانگ» سنگاپور اعلام کرده که اگر عربستان تلاش کند از ناآرامی‌های ایران به عنوان فرصتی برای تضعیف نظام ایران بهره بگیرد، بیش از حد خود را درگیر خواهد کرد...ایران بدون شک به دنبال خودداری از تقابل مستقیم است اما توانایی انتقام‌گیری از طریق متحدان خود در لبنان و عراق و همچنین تحریک ناآرامی در میان شیعیان بحرین و عربستان را دارد. طبق این گزارش، مردان قدرتمند عرب در گذشته با پرداختن بهایی سنگین به این مسئله پی بردند که موفقیت‌های داخلی، انسجام قدرت و ثروت و به حاشیه راندن دشمنان، به آنها اجازه نمی‌دهد آنطور که امیدوارند، خاورمیانه را تغییر شکل دهند. بلومبرگ با کنایه محمد بن سلمان را خطاب قرار داد و نوشت، «جمال عبدالناصر» دومین رئیس‌جمهور مصر موفق به پیروزی در جنگ یمن نشد و در سال 1967 هم از اسرائیل شکست خورد. صدام حسین نیز چندین دهه بر عراق حکمرانی داشت و ماجراجویی وی  با شکست خونینی به پایان رسید.